![]() |
Naamgeving koolwaterstoffen
Tralallaa
ik ben donderdag (morgen) vrij, maar vrijdag een SO koolwaterstof naamgeving. Ons cijfer word gebaseert op 6 proefwerken, dus het SO telt niet eens mee. Toevallig heb ik mijn boek vergeten op school :) Niet zon gigantisch probleem dus, maar ik zoek zoizo een goede samenvatting/test op internet. Ik weet wel iets uit mijn hoofd, maar als jullie een site weten waar alle naamgevings dingen staan, van alkanen tot alkatriden, alkanïen, cyclo en fenol (benzeen) gezeik, zou ik jullie erg dankbaar zijn. Proefopgaven of programmatjes zijn erg welkom :p (Tevens zoek ik het programma Structor, een simpel programma dat je test op de naamgeving van de koolwaterstoffen. ) |
Ik kan je geen site geven, maar wel het volgende vertellen:
Koolwaterstoffen: Formule: alkanen C2H2n+2 alkenen CnH2n alkynen CnH2n-2 Alkadiënen CnH2n-2 cycloalkanen CnH2n voor de duidelijkheid: n --> aantal dus n=6: C6H(2*6+2) => C6H14 Hier hoe je moet naamgeven: 1. Stamnaam (bijv alkaan) 2. Zijgroepen, voorvoegsels >alfabetische volgorde!) (bijv. 1-methylethyl) 3. als iets meer dan 1x voorkomt dan aantal erbij: di, tri, tetra..enz (bijv. hexadieen --> 2 dubbele bindingen) 4. geef plaatsnummer >soms is zo klein mogelijk< (bijv 1,3-dibroompentaan) 5. zet de komma's en streepjes op de goede plaats (bijv 8,10-diethyl-1,3,3-triwater-2,7-hexadecadieen) Kan je het nog volgen? Je zet er cyclo voor als de atomen a.h.w. in een rondje lopen (behalve bij benzenen) Benzeen: een cyclische koolwaterstof waarbij 6 C-atomen een 'circel' vormen met elektronenwolk Benzenen zijn aromatisch. aromatische verbindingen: - de overige elektronen vormen niet steeds dubbele bindingen, mar samen 1 grote elektronenwolk (in structuur formule als rondje) - zijn zeer giftig, kankerverwekkend Koolwaterstoffen kunnen zijn: acyclisch of cyclisch verzadigd of onverzadigd onvertakt of vertakt alifatisch of aromatich Aromatisch is altijd cyclisch Hoop dat je er wat aan hebt.. |
Kijk maar eens op http://www-woc.sci.kun.nl/
|
Citaat:
ethaan methaan propaan butaan pentaan heptaan ? hexaan ? octaan nonaan decaan enneuh mono di tri tetra .... wat dan :confused: bedankt voor je lap tekst, ik snap het wel... een benzeen ring word altijd een -fenyl toch? (benzeenring+OH groep --> fenol toch? erg verwarrend) en -ol als het een oh groep bevat toch? bijv --> decaan-2-4-diol en als er een zuur groep aan zit ( COOH ), wat was dan ook al weer de naam? (1-methylethyl) ---> ook wel isomethyl ofzo :confused: bedankt voor je tijd enzo (y) en wisfanaat, ik word niet echt zo veel wijzer van je site, maar toch bedankt :) |
Methaan komt voor ethaan en hexaan voor heptaan.
De telwoorden zijn achtereenvolgens: mono, di, tri, tetra, penta, hexa, hepta, octa, nona en deca. Verder verwijs ik je naar tabel 103C van Binas waar een aantal regels over de naamgeving van koolstofverbindingen staan vermeld. |
Citaat:
en Evilsmiley, wat je achter die quote heb geschreven klopt wel, maar een alkyn kan ook 2 of 3 dubbele bindingen hebben, en een alkeen met drie dubbele bindingen heet ook nog alkeen suc6 |
Citaat:
wat is dan een alkadiëen ? of valt dat dan ook eigenlijk onder alkeenen? |
Citaat:
en als je dat niet bedoelt, hmm...het is gewoon een alkadieen...ik zou zeggen dat ie gewoon onder de onverzadigde koolwaterstoffen valt... |
Een alkadieen is een gewoon alkeen met twee dubbele bindingen, zo is een alkatrieen er een met drie dubbele bindingen etc.
C=C=C=C (H-tjes buiten beschouwing gelaten) Butatrieen een driebinding heet een alkyn zo heet een een stof met 2-drie bindingen een alkadiyn bv. propadiyn K hoop dat je der wat aan hebt Grtz |
bedankt, allen (y)
|
Tabel 103-nogwat van Binas kan ook nog wel handig zijn denk ik...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32. |