![]() |
Zijn er meer talen met.... (over 'half uur')
Ik vroeg me het volgende af:
In het Nederlands zeggen wel voor 9.30 uur 'half tien'. Als in 'een half uur voor tien uur'. In het Engels zeggen ze voor 9.30 uur 'half past nine' óf 'half nine'. Ik persoonlijk vind die laatste logischer, omdat je 9,5 uitspreekt als negen en een half, niet tien min een half.. Sorry, raar uitgelegd :) Maar goed, zijn er meer talen die het zo zeggen als in het Nederlands? |
In het Duits doen ze het net zo als in het Nederlands.
|
In het frans ook 3h et demi is dan half 4
|
Citaat:
*gaat het in het vervolg ook andersom zeggen :P 'Het is nu bijna 10 en een half! :) :P * |
Rond het Brusselse zeggen ze inderdaad:" het is bijna tien een half".
|
klockan är halv nio (zweeds)
* in het Noors en het Deens zal het ook wel zo zijn! ;) |
Pools, Russisch en andere Slavische talen gebruiken 'half tien'
Pools: Póldo dziesiatej Russchisch(fonetisch): Pol desjatovo En het heeft niets te maken met 10 min een half of een half uur voor 10 uur of nog iets onzinnigs... volg ff 00.00 - 01.00 => eerste uur van de dag 01.00 - 02.00 => tweede uur van de dag 09.00 - 10.00 => tiende uur van de dag en dan zegt men: 'het tiende uur is halfweg' zo gaat het in het Russisch, zo gaat het in het Ned Russisch gaat zelf daarin nog veel verder: als het 10 over 9 is dan zegt men (lett): 10 minuten van het tiende (uur) en dat is ook niet raar als je bedenkt dat Russisch geen lidwoorden en wel naamvallen kent. Dus 'van het tiende' is vlotjes in één woord te zeggen. PS.: half nine :( nog noooit van gehoord |
Citaat:
'half nine' is vrij Brits, wordt niet overal zo gezegd, vriendin van me gebruikt dat erg veel (ze is Brits :) ).. |
Citaat:
En voor de rest: Frans en Engels lijken veel op elkaar |
Citaat:
Frans en Engels kloppen dus zeker, wat dit betreft.. Maar ik vroeg me af of er nog meer talen zijn die het zeggen zoals in het Nederlands.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25. |