![]() |
Wat is de oorzaak van introvert danwel extravert gedrag?
Wat denken jullie? ik geloof graag in de theorie dat introverte mensen een sterker geactiveerd zenuwstelsel hebben, zodat ze niet zoveel behoefte hebben aan extra prikkels van buitenaf,terwijl extraverte mensen weinig activiteit hebben en daarom zoeken naar zoveel mogelijk prikkels.
hierom zeggen introverte mensen vaker dan extyraverte dat de muziek in disco's te hard staat enzo. ik heb deze theorie uit een boek over psychologie. wat denken jullie. |
Poe,
interessante theorie. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik denk dat introverte mensen een sterker geactiveerde ziel hebben, maar dan zul jij wel zeggen dat dat een voortvloeisel is uit een sterker geactiveerd zenuwstelsel, right? :D |
Hm daar heb je wel gelijk in.
Ik ben nogal introvert en verdraag niet discotheken, ben ook graag alleen en hou er niet van in een grote groep te babbelen. Een vriendin van me is nogal extrovert, wil alles samen doen met haar vriendinnen en als ze er alleen voor staat lukt het nauwelijks. In dat opzicht is ze dus zwakker dan iemand die het individueel doet. Lijkt me logisch. |
Ik denk wel dat het klopt, eigenlijk.. Hoewel je introverte mensen hebt die eigenlijk graag extravert zouden zijn..
Zelf zie ik mijzelf als introvert en heb ik helemaal geen behoefte aan echte prikkels van buitenaf, dus voor mij gaat dat zeker op. Jongetje waar ik op pas is echt heel erg extravert, die kan niets voor zichzelf doen, ik denk voornamelijk omdat hij met prikkels van buitenaf meer bereikt omdat er van binnen weinig speelt qua prikkels.. Dan zou het dus iig wel kloppen.. Maar of zoiets voor iedereen op gaat weet ik niet, zoals ik al zei: je hebt introverte mensen die eigenlijk die prikkels van buitenaf nodig hebben en willen hebben, maar te verlegen om er voor te zorgen dat ze ze ook daadwerkelijk krijgen... 't Is iig een goede theorie :) |
Hmm interessant..voor mij gaat het ongeveer wel op..
Ik ben introvert, hou niet van veel mensen om me heen(behalve bij concerten, of uitgaan waar ik me op mn gemak voel) enzovoorts. Ik doe ook vaak liever dingen(bv op school) alleen (of met een paar mensen) dan met een groepje. Maar ik zou wel wat meer extravert willen zijn, is soms makkelijker voor jezelf, denk ik. Maar heel erg extravert dan weer niet, aangezien je dan vaak minder zelfstandig bent oid. Als de theorie klopt tenminste :) |
Ik geloof dat introvert en extrovert gedrag wordt veroorzaakt door de opvoeding en je omgeving in je jeugd.
Ik geloof ook dat je er aanleg voor kan hebben, maar ook dat iemand die aanleg heeft voor extrovert gedrag door zijn opvoeding en omgeving een introvert persoon kan worden. Net als dat de mate van talent invloed heeft op hoe goed je wordt in een sport. Als je talent hebt voor voetbal, maar je doet aan schaken, zal je dat talent voor voetbal nooit ontwikkelen als je niet traint en/of voetbalt. |
Maar die theorie is toch te bewijzen ? Of is dat al gedaan . . . ik weet niet in hoeverre ik het er mee eens ben, voor een deel wel maar volgens mij is het zo dat beide "soorten" hun echte ik niet zo snel willen laten zien. De gene met het introvere gedrag doet dat door niet op te vallen. De gene met het extravere gedrag verbergt zijn ik door juist overdreven op te vallen e.d.
Tuurlijk verbergt lang niet iedereen zijn "ik" maar toch . . . |
Citaat:
en die genetische aanleg zorgt er dan voor dat je veel dan wel weinig prikkels in je zenuwstelsel hebt. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15. |