Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lifestyle (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Stad vs Platteland (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=367028)

rodina 05-02-2003 10:32

Stad vs Platteland

Ow geweldig de vooroordelen van mensjes uit de stad over de zogenaamde boeren op het platteland. En visa versa natuurlijk ook, stadse mensen zitten de hele dag op het kantoor mooi te zijn, blablabla. In hoe verre klopt dat? Woon je in de stad? Woon je op het platteland? Merk je het als mensen uit de 'provincie' komen? Of totaal niet? Zijn stadsmensjes alleen maar gericht op carriere? En plattelandsmensjes alleen maar bezig met het kweken van de beste bloemkool?

Pharmacon 05-02-2003 10:34

Citaat:

rodina schreef:
Ow geweldig de vooroordelen van mensjes uit de stad over de zogenaamde boeren op het platteland. En visa versa natuurlijk ook, stadse mensen zitten de hele dag op het kantoor mooi te zijn, blablabla. In hoe verre klopt dat? Woon je in de stad? Woon je op het platteland? Merk je het als mensen uit de 'provincie' komen? Of totaal niet? Zijn stadsmensjes alleen maar gericht op carriere? En plattelandsmensjes alleen maar bezig met het kweken van de beste bloemkool?
ik denk dat deze verschillen de afgelopen decennia alleen maar zijn vervaagd met de komst van massamedia als bijvoorbeeld tv en internet. Het idee dat alle boeren klompen lopen en mensen in de stad nog nooit een varken hebben gezien zijn mijns inziens dus achterhaald...

toch zullen er nog verschillen zijn. Ik denk dat er op het platteland meer sociale controle is dan in de stad, en dat mensen er wellicht op een socialere manier met elkaar omgaan.
Maar verder niet echt denk ik..

(leuk topic)

strafcorner 05-02-2003 10:37

tsja ik kan het weten :p ben jarenlang elk weekend naar een klein gehucht in frysland gegaan (pappa en mamma hebben daar een huisje) en woonde doordeweeks gewoon in amsterdam. (nu blijf ik altijd in amsterdam btw) en het enge verschil dat ik merkte buiten het dialect (taal in my case) om was dat de mensen een stuk gemoedelijker,vriendelijker en bovendien niet zo enorm "gehaast" waren...

Orion16 05-02-2003 10:39

Wisselt een beetje per mens geloof ik.. Ik woon ook in een dorpje van niets, afgesneden van het moderne leven (geen ADSL/kabelinternet beschikbaar, sinds één jaar pas een fatsoenlijke dorpssupermarkt na 2 jaar zonder te hebben gezeten)

Nu moet ik zeggen dat ik totaal niet kan opschieten met 95% van de mensen hier, ze zijn verschrikkelijk boers, dom en stom en het ergste is nog dat iedereen hier elkaar kent. Roepen je na enzo. Walgelijk... Vrienden heb ik hier eigenlijk niet.. Niet dat ik moeilijk vrienden maak, op school heb ik juist weer een heleboel vrienden. Ohja, wat uitgaansgelegenheden betreft, heb je hier totaal niet afgezien van zo'n Yorin Drive-in Show waarbij het halve dorp komt. Bah mij niet gezien. Waar ik vaak heenga, da's 10 minuten met de bus dat vind ik dan nog wel meevallen :) :)

Maar ik woon gewoon veel liever in de stad waar je wat te doen hebt, waar leuke mensen zijn, je moderne middelen tot je beschikking hebt (winkels waarvoor je anders 20km zou moeten reizen zoals ik nu doe) en waar niet iedereen je kent.

Al kom ik dan zelf uit een prutdorp, ik ben het wel eens wat de meeste stedelingen over deze 'boeren' zeggen, want het is wel zo.

rodina 05-02-2003 10:40

kheb tot mn 14 jaar in Hilversum gewoond, nou woon ik in een boerengat, vlakbij Hoorn.

Je hebt wel degelijk verschillen. Qua opleiding. Klinkt lullig maar ik heb het idee dat mensen hier over het algemeen lager zijn opgeleid dan in 't Gooi. Qua idealen, ideeen. Qua manier van doen, ze zijn hier een stuk directer, waar ik vandaan kwam werd graag om dingen heen gedraaid. Kleding ook wel, en nee niet iedereen loopt hier op klompen.
Ik denk dat je op het platteland onbezorgder op groeit dan in een stad..

rodina 05-02-2003 10:42

Citaat:

Orion16 schreef:
Wisselt een beetje per mens geloof ik.. Ik woon ook in een dorpje van niets, afgesneden van het moderne leven (geen ADSL/kabelinternet beschikbaar, sinds één jaar pas een fatsoenlijke dorpssupermarkt na 2 jaar zonder te hebben gezeten)

Nu moet ik zeggen dat ik totaal niet kan opschieten met 95% van de mensen hier, ze zijn verschrikkelijk boers, dom en stom en het ergste is nog dat iedereen hier elkaar kent. Roepen je na enzo. Walgelijk... Vrienden heb ik hier eigenlijk niet.. Niet dat ik moeilijk vrienden maak, op school heb ik juist weer een heleboel vrienden. Ohja, wat uitgaansgelegenheden betreft, heb je hier totaal niet afgezien van zo'n Yorin Drive-in Show waarbij het halve dorp komt. Bah mij niet gezien. Waar ik vaak heenga, da's 10 minuten met de bus dat vind ik dan nog wel meevallen :) :)

Herkenning, herkenning. Ja want als je uit de stad komt ben je een arrogant, verwend nest

En geen kabelinternet is echt gewoon kut :s

Hukkie 05-02-2003 10:44

Citaat:

PHaRMaCoN schreef:

toch zullen er nog verschillen zijn. Ik denk dat er op het platteland meer sociale controle is dan in de stad, en dat mensen er wellicht op een socialere manier met elkaar omgaan.
Maar verder niet echt denk ik..

(leuk topic)

Sociale controle is idd groter maar het acceptatievermogen holt achteruit. In veel kleine dorpjes kan men, en dan met name de jeugd,m het niet hebben dat er mensen van buitenaf in 'hun' dorpje gaan wonen. Ik heb ook vaak wel het idee dat 'stedelingen' wat denigrerend (hoe spel je dat?) spreken over het noorden.
@Orion16: we zijn samen sneu :)

Orion16 05-02-2003 10:46

Citaat:

rodina schreef:
Herkenning, herkenning. Ja want als je uit de stad komt ben je een arrogant, verwend nest

Da's nu juist het frappante, ik woon al m'n hele leven in dit *** dorp maar ik ben gewoon 'anders' voor hun omdat ik respect heb voor anderen, niet plat praat , niet op voetbal zit en niet naar hun boerenfeesten en bijeenkomsten ga. Dat maakt mij in hun ogen een 'kneus' en een 'kakker'.

Die boeren hier hebben geloof ik niet eens een pc, laat staan dat ze behoefte hebben aan snel internet :( :(

Mijn ouders vinden het hier trouwens 'prachtige omgeving' en 'heerlijk rustig'.. Youknow.

@Hukkie: Dan ben ik in ieder geval niet alleen :)

~Sjeherazade~ 05-02-2003 10:48

Hmm volgens mij is er hier niet veel verschil (behalve dan dat plattelandsmensen vaak wat minder gewend zijn)....Maar dat komt misschien omdat je hier nooit helemààl afgezonderd kan wonen, er is altijd wel een stad(je) in de buurt, behalve in de ardennen ofzo misschien...

Noé 05-02-2003 10:50

Ik ken maar één iemand die op het platteland woont (zit nu overigens op de fashion & styling school in Amsterdam), dus ik kan mijn mening eigenlijk niet geven.
Wat ik wel denk is dat je in de stad sneller volwassen wordt. Je wordt eerder met bepaalde dingen geconfronteerd en je leert hoe je met zulke dingen om moet gaan...
Wat hier overigens boeren worden genoemd zijn niet de mensen van het platteland, maar de onmodieuze cars-dragende lompe pummels! (n)

Hukkie 05-02-2003 10:50

Citaat:

Orion16 schreef:

Die boeren hier hebben geloof ik niet eens een pc, laat staan dat ze behoefte hebben aan snel internet :( :(

Mijn ouders vinden het hier trouwens 'prachtige omgeving' en 'heerlijk rustig'.. Youknow.

Aaargh, dat is frustrerend :( Ik ben al mn hele leven bereikbaarheid gewend. 10 minuutjes lopen naar de supermarkt en 15 naar de binnenstad. Kabeli-net was in opmars: gaan we verhuizen naar een gat. ZONDER kabel :/ En mn ouders vinden het geweldig, ik ga liever zsm weg.

Orion16 05-02-2003 10:54

Citaat:

Noé schreef:

Wat hier overigens boeren worden genoemd zijn niet de mensen van het platteland, maar de onmodieuze cars-dragende lompe pummels! (n)

Nee, in mijn geval:

kisten/of Nike Air Max & Nike-jas dragende, bierzuipende, op bromapparaat zittende HEEERRRGH!!! schreeuwende boeren die je kerstlichtjes uit de boom voor je huis eruit rukken en je naroepen, + 's winters een sneeuwbal tegen het raam aan krijgen omdat ze weten dat jij er woont.

rodina 05-02-2003 10:55

Citaat:

Hukkie schreef:
Aaargh, dat is frustrerend :( Ik ben al mn hele leven bereikbaarheid gewend. 10 minuutjes lopen naar de supermarkt en 15 naar de binnenstad. Kabeli-net was in opmars: gaan we verhuizen naar een gat. ZONDER kabel :/ En mn ouders vinden het geweldig, ik ga liever zsm weg.
Ouders begrijpen dat niet, die zien niet in dat het kut is als je eerst een half uur moet fietsen voor dat je bij een normale kroeg bent, dat je een uur moet fietsen voor dat je op school bent; nee je bent nog jong en dat is gezond en dat doet iedereen hier uit de buurt. Ouders zien over het algemeen van een verhuizing alleen maar de voordelen in, rust, ruimte, blablabla, kinderen worden er vaak de dupe van..

Orion16 05-02-2003 10:57

Citaat:

Hukkie schreef:
ik ga liever zsm weg.
Ik anders ook, zeker wel. Wat bij ons wel gebeurt, ze zijn hier enorm aan het bouwen richting de plaats verderop (30.000 inwoners) Nu hoop ik dat 't aan elkaar geplakt wordt, dan is het hier toch nog een beetje stedelijk over 10 jaar
(maar tegen die tijd ben ik hier ook niet meer)

Kun je trouwens nog steeds geen fatsoenlijk internet krijgen?

Hukkie 05-02-2003 11:00

Citaat:

rodina schreef:
Ouders begrijpen dat niet, die zien niet in dat het kut is als je eerst een half uur moet fietsen voor dat je bij een normale kroeg bent, dat je een uur moet fietsen voor dat je op school bent; nee je bent nog jong en dat is gezond en dat doet iedereen hier uit de buurt. Ouders zien over het algemeen van een verhuizing alleen maar de voordelen in, rust, ruimte, blablabla, kinderen worden er vaak de dupe van..
Ik heb een bus-abonnement :o :D
Idd, ik zou bijvoorbeeld mijn laatste jaar op mijn oude school afmaken. Dus ik was helemaal blij want ik had nog een sociaal leven. Het was ook eigenlijk de enige voorwaarde waarop ik mee zou verhuizen. Toen mijn 4e jaar bijna was afgerond en wij eindelijk verhuisd waren, vonden ze het 'opeens' toch een beter idee om mij mn laatste jaar op een school dichterbij te laten doen. Ik was natuurlijk ontzettend pissed maar ik had ook maar rekeing met hun te houden. Loze beloften... :(

Hukkie 05-02-2003 11:01

Citaat:

Orion16 schreef:

Kun je trouwens nog steeds geen fatsoenlijk internet krijgen?

Nee volgens mij niet, iedereen binnen het dorp kan kabel krijgen, maar omdat wij net buiten het dorp wonen kan het niet/moeten we allemaal verschillende procedures doorlopen. :confused:

Orion16 05-02-2003 11:04

Dat is balen... Wat nog stommer is, ik woon IN dit dorp, dus niet in een buitengebied en ik kan helemaal niks krijgen, geen adsl of kabel. Ik moet ongeveer een uur naar school reizen met bus en trein anders is het helemaal niet te doen, heb trein & busabonnement. Omdat ik pas in April OV krijg zijn m'n ouders 150 euro per maand kwijt alleen al aan mijn reiskosten :(

Leuk hè, zo'n dorp?

Hukkie 05-02-2003 11:07

:S Waar woon je dan ergens?

the exploding boy 05-02-2003 11:17

Citaat:

Orion16 schreef:
Dat is balen... Wat nog stommer is, ik woon IN dit dorp, dus niet in een buitengebied en ik kan helemaal niks krijgen, geen adsl of kabel. Ik moet ongeveer een uur naar school reizen met bus en trein anders is het helemaal niet te doen, heb trein & busabonnement. Omdat ik pas in April OV krijg zijn m'n ouders 150 euro per maand kwijt alleen al aan mijn reiskosten :(

Leuk hè, zo'n dorp?

Dit is dus het punt waarom ik in een dorp helemaal gek zou worden. Tenzij het dicht bij een grote stad ligt.

En verder, de mensen die ik ken die uit een dorp komen klagen vaak wel dat ze daar zo close-minded zijn. Het hele dorp weet alles van je ( vaak gereformeerde gemeenten toch wel) ( ja ik generaliseer de boel even lekker) en het is toch wel zo dat als je anders bent dan de andere 99% van het dorp dat je erop aangekeken wordt. Daar heb je in de stad eigenlijk geen last van.

konflict 05-02-2003 11:26

Ik woon in een klein boerendorpje in brabant en dat is KUT.

Echt veel mensen zijn min of meer racistisch, zowel jongeren als ouderen. Mensen met een donkere huidskleur of homo's zijn hier niet echt gewenst.
Veel mensen hier zijn qua cultuur laagontwikkeld, en is het gemiddelde opleidingsniveau MBO. Muzieksmaak is nederlandstalig en/of Band zonder Banaan e.d. (zolang je er maar bij kunt zuipen), mode of een aparte kledingstijl zijn een onbekend, en onbekend is onbemind.

Nu generaliseer ik natuurlijk grotendeels: ik heb hier ook goede vrienden die niet voldoen aan bovenstaande beschrijving, maar het is toch wel beangstigend om te zien dat de meerderheid hier werkelijk zo denkt en is.

Nog een nadeel: er komt hier nooit ADSL, in 2006 komt er misschien kabel. Tot dan moeten we met 'n 56k modem internetten.

Mad^Athlete 05-02-2003 11:39

Ik ben wel blij dat ik in "de grote stad" woon . . . maar ja eigenlijk heeft Nijmegen ook nog de uitstraling van een dorp.
Het fijne van in een stad wonen . . . naast kabel aansluiting . . . vind ik de anonimiteit die je hebt, er is nauwelijks sociale controle en voorzieningen op een minuut lopen of hooguit 10 minuten fietsen zijn natuurlijk ideaal. Ook al zou ik toch wel graag ergens in de bergen willen wonen . . .

Het erge van het platteland vind ik de bekrompenheid en het "ik wil beter zijn dan mijn buren" gedrag. Vrijdag en zaterdag avond als een neandertaler zuipen maar zondags netjes naar de kerk. Het alleen maar aan zichzelf denken en het niet open staan voor vernieuwing. Ok ik generaliseer, maar dit soort mensen vind je eerder op het platteland dan in de stad.

Roxy 05-02-2003 11:50

jah zown heel erg klein dorpje waar 2 keer per dag een bus komt zou ik ook vrij verschrikkelijk vinden, ik woon zelf in een dorp wat nou bijna 40000 inwoners heeft dus dat is wel vrij groot, daarnaast ligt het ook op 15 km van nijmegen af, hebben we toegang tot adsl en hebben we een treinstation dus qua bereikbaarheid en voorzieningen is het super.... ik vind het een groot voordeel dat niet iedereeeen je kent en over je roddelt maar dat je toch wel contact hebt met de buurt enzow wat je in grote steden eigenlijk niet ziet...

ik kan me best voorstellen dat ik na mn studie een baan in een grote stad vind want opzich voel ik me daar ook best op mn gemak maar als ik het huisjeboompjebeesje leven ga hebben dan zou ik dat zeker in een soortgelijk dorp als dit doen... je hebt wel de voordelen van een stad want er zijn best wel winkels enzow en station enzow maar ook de voordelen van het dorp dat je op een paar km van het bos, de maas, meren en weet ik veel wat zit...

Hukkie 05-02-2003 12:09

Citaat:

the exploding boy schreef:
Dit is dus het punt waarom ik in een dorp helemaal gek zou worden. Tenzij het dicht bij een grote stad ligt.

En verder, de mensen die ik ken die uit een dorp komen klagen vaak wel dat ze daar zo close-minded zijn. Het hele dorp weet alles van je ( vaak gereformeerde gemeenten toch wel) ( ja ik generaliseer de boel even lekker) en het is toch wel zo dat als je anders bent dan de andere 99% van het dorp dat je erop aangekeken wordt. Daar heb je in de stad eigenlijk geen last van.

Heb ik iig wel meegemaakt ja (generaliseer gerust verder Olga :D ) Hoewel dr ook wel mensen zijn die vragen waaróm ik andere kleren draag. Blijkbaar reikt hun inbeeldingsvermogen niet zover dat ze erop kunnen komen dat ik misschien een andere smaak heb dan de in het dorp zwaar populaire Nike-air-max en kameellipbroeken van de markt.

Ja, ik woon in een Sjanie-dorp ... *zucht*

Orion16 05-02-2003 12:10

Citaat:

Hukkie schreef:
:S Waar woon je dan ergens?
Cothen, ongeveer 3000 (?) inwoners, ligt 20km ten zuidoosten van de stad Utrecht.

Orion16 05-02-2003 12:20

Citaat:

the exploding boy schreef:

Gereformeerd zijn we hier gelukkig niet! Wel katholiek, dus dat betekent Caranaval, da's helemaal erg! :eek: In een kleine gemeenschap is het nu eenmaal zo dat je iedereen kent en dat iedereen jou kent, of je het nu leuk vind of niet.

@Konfilict: Herkenning.. Opleidingsniveau is hier ook erg laag, echt veel jongens van mijn leeftijd doen niet eens MBO (hebben zelfs moeite met het afmaken van hun VBO/MAVO?) maar gaan gewoon de bouw in. Als je je alternatief kleedt of wat ook ben je gewoon raar, en toegegeven, alto's of gothics' zie ik hier ook nooit lopen. 4 jaar terug woonden er tegenover mij israelische mensen die oorspronkelijk uit Amsterdam kwamen, maar ze hadden 't hier helemaal niet naar hun zin en zijn verhuisd.. Ze hadden trouwens 2 kinderen die overigens gepest worden, niet eens vanwege huidskleur maar omdat ze gewoon 'anders' waren.

Als je er hier bij wilt horen als jongen moet je plat praten, stoer doen, voor niemand respect hebben, veel bier zuipen & roken, op voetbal zitten, een brommer of scooter hebben en daarmee overdreven gaan scheuren, liefst na de VBO gelijk al de bouw ingaan, boerenfeesten hier in het dorp bezoeken, carnaval vieren en de mensen die niet zo zijn zoveel mogelijk treiteren.

Trimm Trabb 05-02-2003 12:29

Ik ben geboren en opgegroeid in Rotterdam, maar woon nu alweer een tijdje in boerengat Heerjansdam. het bevalt wel, want het is lekker rustig, maar het valt me wel op dat ik anders ben dan de mensen hier. Op watvoor manier kan ik niet precies uitleggen, maar mensen leven hier gewoon anders dan ik gewend ben.

shine-C 05-02-2003 12:33

Ik woon ook in een dorp, maar ik heb helemaal geen last van alles wat hier gezegd wordt. Ik heb gewoon kabel en ik hoef maar een kwartiertje te fietsen voor school. Om uitgaan hoef ik mij ook geen zorgen te maken want er is 1 discotheek in de buurt en nog meer in omliggende dorpen. En nee, ik bedoel niet van de koeienstallen met 3 lampen en een paar tafels.

Nou ja, het zal wel aan mij liggen, maar ik merk geen verschil tussen de steden en dorpen bij mij in de buurt. Ook niet in het gedrag of opleiding van de mensen.
Maar ja, misschien dat het hele Noorden dan wel als een groot boerengat wordt gezien. :rolleyes:

Maar ja, het lijkt me idd niet echt leuk om in een echt klein dorpje te wonen met weinig inwoners, je kunt niets doen zonder dat je meteen een naam krijgt waar je ook niet meer vanaf komt. (n)

Synonym 05-02-2003 12:37

Ik woon in het oosten van het land: in de Achterhoek dus. Heel veel mensen denken dat we hier nog op klompen lopen en dat soort dingen: niet dus. Misschien lopen we wel een eindje achter op de mode, maar ik denk dat dat nog wel meevalt. Wat mij opvalt als ik 's in het westen kom, dat daar veel meer ordinaire mensjes rondlopen dan hier, qua kleding dan.

Maar mijn woonplaats (Eibergen) is dus absoluut niet interessant, je hebt in het weekend niets te doen en de enige fatsoenlijke winkels hier zijn de hema en de wereldwinkel, en dat was het dan. Maar... 10 minuutjes met de bus en je bent in Groenlo > da's wel heel gezellig. Oja, en je hebt hier alleen maar cda mensen.

eXo 05-02-2003 14:16

Uh ik had 'n heel verhaal getypt maar op de 1 of andere manier is die pleitte nu..

Naja ik woon in een dorp en het zuigt.

spunky 05-02-2003 14:27

Citaat:

AnzjeboowN schreef:
Ik woon in het oosten van het land: in de Achterhoek dus. Heel veel mensen denken dat we hier nog op klompen lopen en dat soort dingen: niet dus. Misschien lopen we wel een eindje achter op de mode, maar ik denk dat dat nog wel meevalt. Wat mij opvalt als ik 's in het westen kom, dat daar veel meer ordinaire mensjes rondlopen dan hier, qua kleding dan.

Maar mijn woonplaats (Eibergen) is dus absoluut niet interessant, je hebt in het weekend niets te doen en de enige fatsoenlijke winkels hier zijn de hema en de wereldwinkel, en dat was het dan. Maar... 10 minuutjes met de bus en je bent in Groenlo > da's wel heel gezellig. Oja, en je hebt hier alleen maar cda mensen.

Heel veel herkenning! Ik woon zelf in Losser, een dorpje in Twente, op ongeveer 12 km. afstand van Enschede. En 10 km. van Oldenzaal, waar ik op school zit. Er is geen bushalte in de buurt van mijn school en dus fiets ik bijna altijd naar school. Minimaal één keer in de week moet ik ook 's avonds op school zijn en fiets dan dus 40 km. op één dag. En dat onder iedere weersomstandigheid en al 5 jaar lang. Maar je raakt er aan gewend hoor :)...

In het dorp zelf heerst er wel een behoorlijke bekrompenheid en een 'ons-kent-ons' mentaliteit. Als jij buiten je eerste sigaret aan het roken bent, weet je moeder het binnen 10 minuten want de buurvrouw/tante/vrouw van de groenteboer/dagelijkse-praatje-mevrouw heeft je dan vast gezien.

Winkels zijn absoluut niet interessant, we hebben wel 5 grote supermarkten, maar verder alleen Blokker en Kruidvat.

Alto's en Goths heb je in Losser best wel. Je ziet ze alleen niet, ontmoet ze in Enschede tijdens het uitgaan en komt er dan pas achter dan ze in Losser wonen. Vanwege de vele negatieve opmerkingen houden ze zich als ware schuil.

Als je een keer in de Tubantia (regionale krant) staat, wordt je een paar weken nagekeken op straat en aangesproken door mensen die je helemaal niet kent, maar die jou wel willen kennen.

En allemaal stemmen ze traditioneel CDA, de jongere jeugd beleeft lol met maiskolfen jatten van de boeren, de oudere jeugd beleeft lol aan hun scooter en rondhangen en mij lèlekurd noemen omdat ik 'anders' ben, de volwassen halen hun neus op voor alles wat niet in hun leefwereld past, en één keer per jaar is er een weekend lang een dorpsfeest, en gaan al die 'gereserveerde, vrome mensen' helemaal uit hun dak.

Maar ik heb hier een heerlijke jeugd gehad (bah, dat klinkt vies :)). Wij wonen in een doodlopende straat dus we konden altijd op straat spelen, we hebben een grote speeltuin naast onze deur en een echte 'kinderbuurt' met veel kinderen.
Maar nu iedereen verhuisd is, en ik was ouder wordt, en zoveel moet fietsen voor school, uitgaan én vrienden, wil ik graag naar een grotere stad verhuizen.

Maar wonen in Twente bevalt nog steeds. Ik zou dus ook liever naar Enschede verhuizen dan naar Amsterdam.

OriginalMisfit 05-02-2003 14:34

euh ik woon al 21 jaar in amsterdam naast het museumplein, en ik moet zeggen ik kom niet vaak uit amsterdam......Ik heb een beetje het idee dat dorpjes vaak bewoond zijn met licht tot zwaar christelijke mensen en dat is best wel een eng idee ;)

shine-C 05-02-2003 14:52

nou eigenlijks ken ik geen gelovige mensen in mijn dorp...

Rocksaan 05-02-2003 14:58

Citaat:

shine-C schreef:
nou eigenlijks ken ik geen gelovige mensen in mijn dorp...
eeeeeeeuh wat versta jij dan onder gelovig?

shine-C 05-02-2003 15:00

Oke Oke, ik geef het toe, misschien wel een paar die voor het eten willen bidden, maar echt niet van die mensen die zwaar gereformeerd zijn en die dan altijd in dorpen moeten wonen. Ik heb ze nog nooit gezien in elk geval.

Rocksaan 05-02-2003 15:14

Citaat:

shine-C schreef:
Oke Oke, ik geef het toe, misschien wel een paar die voor het eten willen bidden, maar echt niet van die mensen die zwaar gereformeerd zijn en die dan altijd in dorpen moeten wonen. Ik heb ze nog nooit gezien in elk geval.
Ik neem aan dat er toch wel een kerk in jullie dorp staat? Mensen die daar naar toe gaan zijn ook gelovigen.

Citaat:

Ik woon ook in een dorp, maar ik heb helemaal geen last van alles wat hier gezegd wordt. Ik heb gewoon kabel en ik hoef maar een kwartiertje te fietsen voor school. Om uitgaan hoef ik mij ook geen zorgen te maken want er is 1 discotheek in de buurt en nog meer in omliggende dorpen. En nee, ik bedoel niet van de koeienstallen met 3 lampen en een paar tafels.

Nou ja, het zal wel aan mij liggen, maar ik merk geen verschil tussen de steden en dorpen bij mij in de buurt. Ook niet in het gedrag of opleiding van de mensen.
heb je dan wel ooit in een stad gewoond? Ik woon nu in amersfoort, maar hiervoor heb ik een aantal jaar in venlo gewoont, ja een boere gat, en in limburg, dus een beetje dubbel op. En ik merk wel zeker het verschil. Mensen in dorpen zijn nou eenmaal conservatiever. En of dorpen nou "gezelliger" zijn hangt ook maar af waar je voorkeur naar uit gaat. En als je toch niet anders weet, omdat je in dat zelfde dorp geboren ben. Maar ik heb gemerkt dat je in een dorp nooit tussen de mensen zal komen als je van buiten komt. Om iedereen maar even over 1 kam te scheren, erg simpel volk. Ik heb nu ik in amersfoort woon eindelijk het gevoel dat ik in de bewoonde wereld terecht ben gekomen

[edit] jeetje, hoezo ik kom even niet echt uit mijn woorden

shine-C 05-02-2003 15:17

Ik denk dat ik ondertussen wel ervaring heb in op verschillende plaatsen woon, ben al 6 keer verhuist. En ja, dan doe je wel ervaring op over verschillende leefomgevingen. :p

Rocksaan 05-02-2003 15:20

Citaat:

shine-C schreef:
Ik denk dat ik ondertussen wel ervaring heb in op verschillende plaatsen woon, ben al 6 keer verhuist. En ja, dan doe je wel ervaring op over verschillende leefomgevingen. :p
-daar moet ik even tegen opboksen- :D

ik ben al 8 keer verhuisd in onder andere Amerika, Nederland Belgie en Bahrein :p

shine-C 05-02-2003 15:22

He, dan heb ik een idee! Je moet dan een topic gaan doen over Nederland vs Buitenland :rolleyes: :p :D

Rocksaan 05-02-2003 15:22

Citaat:

shine-C schreef:
He, dan heb ik een idee! Je moet dan een topic gaan doen over Nederland vs Buitenland :rolleyes: :p :D
:confused: vat hem niet

fairyangel 05-02-2003 15:24

Ik woon ook in zo'n dorpje waarvan iedereen denkt dat we in een boerderij wonen.Dat is helemaal niet waar, al is het wel een piepklein dorpje, ik heb hier toch gewoon kabelinternet. Zelf voel ik me hier helemaal niet thuis. Raar, omdat ik toch ben opgegroeid in een klein dorpje. Eén ding weet ik zeker: ik ga later zeker in een stad wonen of een groot dorp en het liefst in London!!

shine-C 05-02-2003 15:25

Ik bedoelde een topic over hoe het is om in het Buitenland te wonen en of de mensen daar ook anders zijn. Net als de mensen in een dorp anders zouden zijn als mensen in de stad.

Rocksaan 05-02-2003 15:26

Citaat:

shine-C schreef:
Ik bedoelde een topic over hoe het is om in het Buitenland te wonen en of de mensen daar ook anders zijn. Net als de mensen in een dorp anders zouden zijn als mensen in de stad.
op die fiets

shine-C 05-02-2003 15:28

idd! :)

Horror Kitty 05-02-2003 15:52

Ik woon op het platteland, maar verspil meer van mn tijd in de stad.. Aan mij merk je volgens mij niet kwa karakter dat ik van het platteland kom. Ik ben dan ook zo'n typisch meisje die al heel dr leven ervan droomt te verhuizen uit dat boerengat. Verder hou ik me daar allemaal niet zo mee bezig..

PlasTuut 05-02-2003 16:01

ik kom van het platteland en zou als ik mocht kiezen onwijs graag naar de stad verhuizen, vind de sfeer veel leuker en je gaat veel sneller even ergens naar toe, zo dat was dat maargoed, aan mij merk je het niet echt dat ik van het platteland kom, sommige mensen horen wel een licht accent.. :o vind ik echt niet leuk! En in een omgeving met veel kleine dorpjes is al snel iets raar of weet ik veel, daar kan ik ook echt van kotsen en iedereen heeft elkaar al welles gezien ook zoiets, neeh geef mij maar een stad..

naam onbekend 05-02-2003 16:28

Ik hoor hier zoveel mensen die zo lang moeten fietsen om in de stad te komen, maar ik moet juist heel lang fietsen om echt platteland te kunnen bekijken:D(woon in Leiden). Er zijn wel wat weilanden in de buurt, maar dan zie je in de verte toch weer een snelweg / spoorlijn / VINEX-wijk / dendert er een vliegtuig op 150 meter hoogte voorbij... Da's een nadeel van in de Randstad wonen.

Ik ken dus eigenlijk niemand uit dorpen, dus ik kan niet echt een oordeel vormen, maar als ik de bovenstaande replies lees dan ben ik wel eens met de meeste anti-dorp- en pro-stadargumenten.

spunky 05-02-2003 17:45

Citaat:

naam onbekend schreef:
maar als ik de bovenstaande replies lees dan ben ik wel eens met de meeste anti-dorp- en pro-stadargumenten.
Zeg! Er zijn ook anit-stad en pro-dorp argumenten gegeven hoor! :)

Wim Wok 05-02-2003 17:48

wat ik vaak merk bij dorpelingen is dat het bij hun allemaal een tempootje lager gaat, moeilijk te verwoorden, maar is allemaal wat eh, rusitger saaier misshien wel..ik zou niet in een durp kunnen wonene, maa rheeft natuurlijk ook mee te maken dak mn hele leven in amsterdam heb gewoond....

tovelone 05-02-2003 17:49

Ja ik woon ook in een dorp, wel dichtbij Heerlen maar voor mijn gevoel is dat meer een groot dorp.
Op mn zesde zijn we hier naartoe verhuisd. Wat ik heel erg merkte was dat er een aantal families al eeuwen hier wonen en die zijn eigenlijk allemaal familie van elkaar. En alle kinderen bij mij op de basisschool die er later kwamen wonen, vielen er gewoon buiten, heel stom.
En inderdaad vreselijk veel sociale controle en veeeel roddels. Sociale controle is aan de ene kant positief, er wordt nooit ingebroken of dingen vernield, maar als je anders bent is dit heel vervelend.
Je bent best wel afgezonderd van de buitenwereld. Met sneeuw is het onbereikbaar en er komt maar een keer per uur een bus. Iedere dag ben ik anderhalf uur onderweg met de fiets om naar school te komen. Nouja ik kan wel dingen op gaan noemen die al gezegd zijn...

Voor kleine kinderen is het hier ideaal. Ik ben ook heel blij dat mij ouders uit de randstad vertrokken zijn. Maar nu ik ouder ben zou ik het heel fijn vinden om in een stad te wonen, en dan niet Heerlen, want dat is evengoed vreselijk. Met kleine kinderen zou ik ook overwegen om tijdelijk uit de stad te vertrekken. Lijkt me een veel betere omgeving dan tussen auto's en flats.

Rhinus 05-02-2003 17:58

Als ik in de stad kom dan valt mij altijd op dat al die stadse mensen er 'beter' bij lopen (er 'beter' bij lopen komt vaak neer op oppervlakkiger zijn, wat boeien kleren immers?). Meer make up, duurdere kleren en al die andere zooi. 't Alto gehalte is in steden ook hoger, tenminste dat lijkt. In steden is 't vaak extremen. Je bent 't ene of 't andere. Misschien komt dat wel door de grotere scholen en klassen.

Kijk, ik zat op de basisschool met 17 mensen in groep 8. Je moest wel met alkaar op kunnen schieten, anders was je alleen. Je paste je dus aan elkaar aan. Ja, iedereen was wel anders, maar daar leerde je wel mee leven. Je moest wel.

In steden LIJKT (ik weet dat niet zeker, ik ben niet stads) dat je veel meer groepen hebt. Dat zal denk ik wel komen door de grotere klassen op bijvoorbeeld de basisschool. Als je met 60 mensen in groep 8 zit, dan zijn er meer mensen en dan kun je groepen vormen in je groep. Je leert je dus minder aanpassen en al die andere zooi.

Je hoeft dus geen kakker te zijn om met kakkers om te gaan en bevriend te zijn in een dorp. In steden lijkt dat anders. Je moet je 'zoals je groep worden'. Want als je bij de kakkers wil horen en je bent geen kakker, dan heb je pech, voor jou 20 andere. Dus 't verextreemt.

Zo'n gevoel heb ik. En ik denk wel dat dat klopt.

Voor kinderen lijkt me dus ook dat opgroeien in een dorp beter is. Is daar eigelijk ooit studie naar gedaan? Ik wil wel weten of mijn vermoedens kloppen.

Ik woon in een dorp. Maar we hebben hier bijna geen boeren. 't Is ideaal hier. Alleen zou ik wel graag weer een bakker willen in dit dorp..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.