Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Stemwijzer:De Commisaris van Koningin dient direct door de burger gekozen te worden. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=370936)

Isa 08-02-2003 14:25

Stemwijzer:De Commisaris van Koningin dient direct door de burger gekozen te worden.

ik heb veel zin om allemaal stemwijzer vragen hier te posten.

Blitzkrieg Bop 08-02-2003 16:27

onzin, het grootste deel van de bevolking weet niet eens wat een CK is en doet. Net zo'n slecht idee als een gekozen burgemeester en een minister president!!
We stemmen in dit land op ideeen en niet op poppetjes met veel geld!

Tofke_H 08-02-2003 16:32

En dan wordt een of andere populaire cafebaas dat, maar eigenlijk kent die geen fluit van wat er moet gebeuren. Gaat een ramp worden.

Anne 08-02-2003 17:51

Nee. Driekwart van de bevolking zal alleen maar op naam of zelfs op uiterlijk! :eek: Omdat ze niet weten wat een CK is. Verder sluit ik me geheel bij duyvel aan. (y)

Evito 08-02-2003 18:02

Nee, ik ben overwegend tegen de monarchie. Een CK vind ik dan ook niet belangrijk genoeg om gekozen te worden door het volk. Hij hoort bij het monarchische bestel (als ik het goed heb?) en hoort daarom niet aan de democratische invloeden onderhevig te zijn, net zoals de koningin dat nu ook niet is.

Manus J. van Alles 08-02-2003 18:51

Nee. Bovendien boeit het toch (bijna) niemand wie dat is. De burger heeft al genoeg te zeggen, het is tegenwoordig wel erg in de mode om te beweren dat [functie] direct door de burger gekozen dient te worden.

Evito 08-02-2003 18:53

Citaat:

Manus J. van Alles schreef:
Nee. Bovendien boeit het toch (bijna) niemand wie dat is. De burger heeft al genoeg te zeggen, het is tegenwoordig wel erg in de mode om te beweren dat [functie] direct door de burger gekozen dient te worden.
Dat zijn erg slechte argumenten. Die laatste twee.

Blitzkrieg Bop 08-02-2003 19:21

Citaat:

Evito schreef:
Nee, ik ben overwegend tegen de monarchie. Een CK vind ik dan ook niet belangrijk genoeg om gekozen te worden door het volk. Hij hoort bij het monarchische bestel (als ik het goed heb?) en hoort daarom niet aan de democratische invloeden onderhevig te zijn, net zoals de koningin dat nu ook niet is.
Even een misverstand uit de wereld helpen:
Een CK heeft helemaal niets met de monarchie temaken, omdat het toevallig het woord koningin in zijn titel heeft.... :D Het is absoluut geen erfelijke functie zoals de koning(in) dat is.
De CK is de eerste verantwoordelijke van alle zaken die op provinciaal niveau gebeuren. De CK word na de provinciale staten verkiezingen (22 maart geloof ik!!) door onderhandelingen aangesteld, meestal door de grootste partij in een provincie!

Evito 08-02-2003 19:23

Citaat:

duyvel schreef:
Even een misverstand uit de wereld helpen:
Een CK heeft helemaal niets met de monarchie temaken, omdat het toevallig het woord koningin in zijn titel heeft.... :D Het is absoluut geen erfelijke functie zoals de koning(in) dat is.
De CK is de eerste verantwoordelijke van alle zaken die op provinciaal niveau gebeuren. De CK word na de provinciale staten verkiezingen (22 maart geloof ik!!) door onderhandelingen aangesteld, meestal door de grootste partij in een provincie!

Hmmz...ik dacht dat het een uitdrager was van de koningin in allerlei provincies, maar goed. Hij hoort niet bij het politieke bestel toch? Zoals een kabinet, een gemeenteraad of een burgemeester?

Blitzkrieg Bop 08-02-2003 19:37

eigenlijk issie dat ook, ware het niet dat de koningin geen macht heeft :)
Hij hoort wel bij het politieke bestel van Nederland. Hij is echter niet zozeer een bestuurder, dat zijn de afzonderlijke gemeenten, maar meer een verantwoordelijke binnen zijn provincie.

Thomas 08-02-2003 19:52

Citaat:

duyvel schreef:
onzin, het grootste deel van de bevolking weet niet eens wat een CK is en doet. Net zo'n slecht idee als een gekozen burgemeester en een minister president!!
We stemmen in dit land op ideeen en niet op poppetjes met veel geld!

nare man 08-02-2003 20:04

Nee. Het (domme) volk heeft al genoeg democratische rechten en invloed. Meer moet het niet worden.

Blitzkrieg Bop 08-02-2003 20:17

(y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.