![]() |
Concept albums
Concept albums, platen waarvan de nummers één verhaal vertellen of een sterk gezamelijk onderwerp hebben. In de jaren 70 besloot opeens iedere zichzelf respecterende groep of artiest een concept-plaat op te nemen. In de jaren 90 verscheen er nog maar een handje vol.
Wanneer is iets nou precies een concept album? En slaat het hele principe wel ergens op of is het aanstellerij? En wat is je favoriete concept album? Ik ga voor Dark Side of the Moon van Pink Floyd: die heren zijn erin geslaagd er echt één geheel van te maken maar wel met enorme diversiteit. En natuurlijk omdat de juweeltjes Time (tekst!), Money (solo!) en Brain Damage/Eclipse erop staan. |
Opeth-My Arms Your Hearse is een concept album,maar het verhaal daarachter snap ik niet echt
Opeth-Still Life is ook een concept album,dat vind ik wel cool eigelijk,gaat over iemand die uit zijn dorp gepest word,maar besluit terug te keren voor een vrouw(melinda)maar hij ontdekt dan dat melinda al met een ander getrouwd is.... ik dacht dat blind guardian ook een had,de nieuwste ofzo maar het verhaal daarachter weeet ik ook niet. Ik vind concept albums ook niet echt aanstellerij,als het maar op een coele manier verwoord word en als het verhaal ook niet te voorspelbaar is. |
Belle and Sebastian albums.
|
Blind Guardian - Nightfall In Middle Earth, voorlaatste album, gaat over Silmarillion van Tolkien. Topalbum.
|
Iced Earth - Horror Show
|
Ik ken niet echt veel concept albums. Ik ken alleen Yoshimi Battles the pink robots van de flaming lips. En das volgens mij ook een concept.
|
Citaat:
het principe zegt het al: een album waar een concept in verwerkt is, een verhaallijn, alle nummers hangen samen in chronologische volgorde. Ok: Mijn favoriete conceptalbum: Postman Syndrome - terraforming. Pain of salvation - one hour by the concrete lake |
De drieluik van Marilyn Manson (Antichrist Superstar, Mechanical Animals, Holywood) kan ook gezien worden als 1 groot conceptalbum?
|
Machina van de Smashing Pumpkins is er volgens mij ook 1.
|
[Ok Computer]
|
Citaat:
|
is die van the who ook geen concept album?
dat vind ik wel een heerschend album |
Citaat:
|
A grand declaration of war van mayhem is ook een concept album.
|
Solefald - Pills Against the Ageless Ills
DT - Scenes from a Memory |
Citaat:
Ik vind het nogal raar om 'Dark side of the moon' te noemen als HET conceptalbum van Pink Floyd, want dat is wel degelijk 'The Wall'. greetz |
Citaat:
(wat het toevallig wel is :)) |
Rhapsody is een conceptband, mag dat ook? :p
Dream Theater: Metropolis pt2: Scenes from a memory Ayreon: heb geen enkele cd van gehoord, maar zijn als het goed is wel conceptalbums. Symphony X: V Symphony X: the Oddessey Luca Turilli: Prophet of the Last Eclipse |
Fear Factory - Obsolete
|
Citaat:
waarom zie ik geen postman syndrome bij je staan? |
Citaat:
rhapsody = trui |
postman syndrome - terraforming:p
ayreon - the universal migrator 1 en 2 ik had hier laatst ook een topic over 6 maanden geleden, daar staan nog een paar namen in http://forum.scholieren.com/showthre...=conceptalbums |
mijn favorieten:
Prince Paul - A Prince Among Thieves Deltron - Deltron 3030 pff zeg maar bijna alles wat kool keith heeft uitgebracht( Dr. Dooom,Black Elvis,Matthew,Dr. Octogan) maar mijn favoriete: Mr. Lif - I Phantom( met het sublieme ' Home Of The Brave') in een paar cddoosjes zit een gold card waar je dan mee kan inloggen op een website en waarmee je een spel kan spelen wat precies het concept van het album nadoet.. |
Mijn persoonlijke top 10:
01- Pink Floyd - Dark Side of the Moon 02- Pink Floyd - The Wall 03- Pink Floyd - Wish You Were Here 04 - Lou Reed - Berlin 05- David Bowie - Ziggy Stardust and the Spiders from Mars 06- Pink Floyd - Animals 07- Lou Reed - New York 08- Roger Waters - Amused to Death 09- Marillion - Misplaced Childhood 10- Lou Reed & John Cale - Songs for Drella |
Citaat:
|
godspeed you! black emperor - F#A#oo
|
Damn, ik weet 1 persoon met toppie concept albums waar niemand aan zou denken: Britney Spears!
Niemand maakt zulke goede conceptalbums. |
machina 1 & 2
Tommy van the who ziggy stardust - david bowie en ga zo maar door. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50. |