Quintiano |
09-02-2003 23:09 |
[Windows XP] PIO/UDMA modes.
Onlangs stuitte ik op een load van 70-99% tijdens het DAE'en. Gezien 't feit dat ik een load van 3-5% gewend ben ging ik eens snuffelen daar ik al een vermoeden had waar 't door kwam. En jawel; de eigenschappen van mijn secundaire IDE-controller stond voor device 0 en 1 op overdrachtsmodus op "UDMA indien beschikbaar", huidige overdrachtsmodus voor device 0 was "PIO". De brander, device 1, stond netjes op MW-UDMA. Wat ik gedaan heb? De brander heb ik opnieuw laten installeren door Windows XP. Hielp niet. Later heb ik een registryaanpassing gedaan waardoor Windows XP de modussen voor de secundaire IDE-controller opnieuw detecteert; en 't probleem was -voorlopig- weg. -- Dit is me trouwens al eerder gebeurd met m'n brander. Ineens sprong de bestandsoverdrachtmodus gewoon om.
Voor de duidelijkheid; deze verandering komt schijnbaar uit het niets. Ik heb geen nieuwe software geinstalleerd of andere software gebruikt. Mijn systeem draait qua software enorm statisch; ik gebruik altijd vaste programma's en de CD-ROM speler heeft altijd op UDMA gedraaid in Windows XP. Automatische updates staan uit, en ik heb geen nieuwe VIA 4-in-1 drivers geinstalleerd ofzo. Zo ineens zegt Windows XP van 'laten we 'm eens op PIO draaien'? Heeft iemand čnig idee waar dit door komt?
|