![]() |
PC upgraden
Hallo
Ik heb nu een athlon 1.1Ghz gloof thunderbird. Maar nu wil ik upgraden naar Athlon XP, een beetje snelle waarbij huidige spellen(U2, Battlefield etc) goed op draaien. Maar kan ik gewoon die Xp proccessor kopen? Denk dat ik ook wat andere dingen nodig heb, zoals moederbord. De vraag is welke heb ik nodig en eventueel andere dingen?? Als jullie de goedkoospste oplossing weten, gaarne posten (y) grtz |
Ik dach dat een Thunderbird op een Socket A zit.
Misschien moet je dat even nakijken op de specs van je moederbord. Zoja Dan kan je gewoon een AMD XP erinprikken. let wel op dat je een Socket A AMD XP koopt! Let wel goed op de aanwijzingen als je het nog nooitgedaan heb. Wees voorzichtig met de pinnetjes! |
Je moet even kijken welk moederbord je hebt. Je hebt vast wel ergens de handleiding ervan. Anders moet je even in z'n geheel opschrijven of overnemen wat er tijdens het booten van je PC staat, in het eerste scherm (dus bij Processor: AMD Athlon Thunderbird 1100, Memory Test enz).
Sommige wat oudere borden met bv. een KT133a chipset slikken na een BIOS-upgrade wel Athlon XPs. Je kunt er dan echter geen DDR-geheugen opprikken en ook houden de meeste SDR-borden er bij 1500MHz al mee op, zodat je er maximaal een Athlon XP1800+ op kunt prikken. Tenzij je natuurlijk één van de zeldzame personen bent die een gewone Athlon Thunderbird met DDR heeft gekocht, dat kan ook...in dat geval kun je er waarschijnlijk gewoon alle XPs opprikken die je wilt, in ieder geval tot 2400+. |
Ok Dit staat in mijn moederbord boekje
K7T Pro2-A (MS-6330) Atx VA Mainboard supports AMD PGA Socket A Athlon/Duron Processor The K7T Pro2-A ATX VA mainbord is a high performance computer mainboard based on VIA KT133 chipset................. hopelijk is dit genoeg info voor jullie. |
Citaat:
|
Nopez.
Het is goed dat je het zegt! http://www.msi.com.tw/program/produc...&MODEL=MS-6330 K7T Pro2-A MS-6330 - Support Socket A for AMD® Athlon™ / Duron™ Processors - Supports 600MHz~1.2GHz |
dus kan het als ik mijn bios upgrade?
|
Ik kon alleen een 'XP upgrade' vinden voor het k7t turbo bord
niet voor die van jou. |
MSI 6330 (K7T Turbo) kan t/m 2200+ Thoroughbred.
K7T Turbo 2 ondersteunt ook de 2400+ en 2600+. Ik zou updaten naar een 1700+ Thoroughbred; lekker koel en leuk over te clocken. Edit: oh "K7T Pro2-A".. stom dat MSI typenummers niet uit elkaar houdt, daar zijn die dingen toch voor? MSI doet echt domme dingen, ook met de condensators die ze gebruiken. :( Anyways, ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk wel dat ze met de laatste BIOS gewoon t/m 2200+ slikken. Oudere BIOSen kennen de processor-tag (2200+ etc.) niet, maar dan werkt het wel gewoon. |
http://www.msi.com.tw/program/suppor...6330%20Ver1.0C
Award® BIOS File Size 280KB Version 3.6 Update date 2002-10-7 Update Description -Support AMD XP 2400+ & 2600+ (K7T Turbo2 only) |
Ja en de gewone K7T Turbo die kan t/m 2200+
Maar is die "K7T Pro2-A" nu hetzelfde als "K7T Turbo2 only"? :confused: |
Citaat:
MSI is onduidelijk:) |
MSI is k*t ;)
|
Citaat:
Heb verschillende plankjes gehad (vanaf KT133A) en allemaal snel, stabiel en redelijk wat overclockmogelijkheden. |
Mjah kweenie. MSI is wel redelijk goedkoop, en snel en stabiel ook. Maar toch zitten er toch wat schoonheidfoutjes aan hun produkten, en dat zijn echt niet alleen uitzonderingen. Ze bezuinigen gewoon op dingen.
Het is gewoon niet mijn merk, heb wel twee MSI mobo's, maar ik zal geen MSI meer kopen. Gewoon omdat er betere moederborden zijn, GigaByte, EpoX en Asus maken uitstekende borden. En ECS is een ware prijsvechter terwijl die bordjes zeer stabiel zijn en ECS een goede website/BIOS updates heeft. Ik ben gewoon MSI-af. |
Citaat:
|
Citaat:
MSI is een leuke middenmotor, maar niet echt bijzonder. Voor de prijs zijn er betere alternatieven, zoals ECS. Voor performance moet je bij Asus/EpoX/GigaByte zijn. |
Citaat:
Mijn ervaring is dat MSI in benchmarks altijd aardig goed meekomt met de andere borden, soms sneller soms iets trager (hoewel de moederbordperformance totaal in 't niet valt vergeleken met de rest van de hardware) maar veel leuke features aan boord heeft. Ach, slechte hardware wordt niet meer gemaakt. Behalve dan die vage Taiwanese condensatoren die sommige bakkers gebruikt hebben -- overigens zie ik nog geen bolle condensatoren op de K7T-RAID (133A) die m'n broertje gebruikt, noch op de KT3 Ultra die ik gebruik. |
Trouwens, de Asus AV266(A) is een dramatisch belabberd bord. Zelfs Asus heeft dat min of meer bevestigd.
|
Ja echt slechte hardware is er nauwelijks meer. Je kunt voor weinig geld hele stabiele en relatief snelle systeempjes bouwen, zonder gekke problemen en gedoe.
En Asus heeft wel veel mobos gemaakt hoor, natuurlijk zit er dan ook wel een mislukkig tussen. Maar verder maakt Asus hele mooie moederborden. Terwijl ik weer nooit een Asus videokaart zal kopen. :) |
Citaat:
Citaat:
|
Ja maar voor een Asus videokaart betaal je voor het merk. En minder bekende merken zoals Albatron gebruiken ook 3.3ns geheugen op Ti4200 kaartjes, terwijl ze slechts €170 kosten. Asus videokaarten zijn toch behoorlijk duurder, dan betaal je echt voor het merk.
|
Citaat:
In principe heb je gelijk dat je nooit naar merken moet kijken; i.i.g. niet met videokaarten. Maar ik zeg niet per definitie nee tegen Asus videokaarten -- Eerst maar eens kijken wat je d'r voor krijgt :) |
3.3ns is snelste geheugen wat gebruikt wordt voor GF4 Ti kaartjes.
Bij de Radeon 9500/9700 wordt 2.7ns gebruikt dacht ik, en misschien ook luxe Ti4600 uitvoeringen. GeForce FX gebruikt DDR II, kweenie hoeveel ms. :) |
volgens mij moet ik toch een andere moederbord http://www.msi.com.tw/program/suppor...6330%20Ver1.0C
|
Neem dan meteen een lekker systeem:
Asus A7N8X nForce 2 €129 AMD Athlon XP 2400+ €160 CONNECT3D Radeon 9500 128MB €190 512MB DDR/333 Infineon €87 Arctic Super Silent copper cooler €13 Totaal €579 @ FCC :) |
Citaat:
|
Citaat:
Zijn recente prijzen van FCC, mijn fav internetshop. www.funcomputer.de AMD Athlon XP 2400+ voor €160 is ook heel goedkoop. |
omg dat geheugen is echt goedkoop! :eek:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05. |