![]() |
Moet gedicht voorlezen op school...maar welk?
Misschien kunnen jullie zeggen wat jullie van onderstaande gedichten vinden en welke jullie voor zouden lezen en waarom ed...? 't enige nadeel is dat ze niet allemaal minstens 15 regels lang zijn, en dat moet eigenlijk, maar goed. Als je het allemaal niks vindt...misschien heeft er nog iemand een goede suggestie?
Voorbijgelopen kat Vanachter het mat glas Keken twee oogjes Mij schitterend aan Twee fel groene oogjes Die me stil lieten staan Door het wazige glas Vroegen ze mij Ze even aandacht te geven Even stil te staan bij dit moment En dan weer verder te gaan met leven Prinsen en prinsessen 's ochtends in de klas 'Juf, ik wou dat het avond was' En nu is het dan zo ver Allemaal in hun mooiste kleren Ouders die nog één keer controleren En een blik de klas in werpen En daar is alles klaar gezet Het is een klein lopend buffet Mooi gedekte tafels in een ster Kaarsjes verspreidden een sprookjesachtige sfeer Het past bij de prinsen en prinsessen Die de kinderen nu zijn De schittering in hun ogen Van de kaarsjes overgevlogen Zorgt voor stralende gezichtjes De sfeer, de kinderen, het samen zijn Ze zijn zo groot, en toch nog zo klein Alles van vanavond zal ik niet snel vergeten Naamloos Het heeft een tijdje gedeurd Er is enorm gezeurd Over mijn spelling en mijn schrijven Het kon toch niet zo blijven? Maar al die letters lijken ook zo op mekaar En ze staan altijd zo door elkaar Ze spelen krijgertje en zijn niet te krijgen Er valt geen net woordje van te rijgen Een d of een t aan het eint van een woort Is er iemand die dat altijd goed hoord? Waar om is het er niet maar één? Als er nou om te beginnen es één verdween En dan heb je al die enkele klinkerletters Soms is het duidelijk, zoals in spetters Maar soms gebruikt de ander 1 a of o of e En dan neem ik er wel eens twee We loopen, we gaaven en we eeten En we moeten vooral niet vergeeten Waarom hebben ze het niet simpel gehouden Toen ze onze taal bouwden? Mag ik mijn eigen taaltje maken? Daar zou niemand verstrikt in raken Gewoon van alle letters gebruiken we er maar 1 En eentje is genoeg, dan is het geen probleem Je had de ij, niet de ei, want dat is net de ie Alleen de t, niet ook d en dt, want dan is het drie De f mag blijven, de v moet weg, das net de w De s is ook wel goed, maar de z telt niet meer mee En so gaan we dan alle letters door Ik stel het fast aan de minister foor Sou hij dese taal goet keuren? Ik denk dat het wel efen sal deuren ;) |
ik vin de eerste het mooist
maar ze zijn allemaal goed *knuf* mij |
Citaat:
|
Ook mooi (en toepasselijk ;)), van Remco Ekkers:
Eerste woord Mijn eerste woord was r aa m. Het hing in de eerste klas vlak onder het raam. Later zag ik ook d eu r. Je kon naar buiten dan waren de woorden weg maar hun beeld zweefde nog in mijn hoofd. Ik leerde dat de letters van het woord vrij konden fladderen maar deze bleven samen. Tot ik een naam gaf aan bijna alle dingen in de klas. Het raam ging open staan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06. |