Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   "Verbod op serveren van moedermelk in China" (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=373843)

Rabbi Daniel 10-02-2003 20:52

"Verbod op serveren van moedermelk in China"

Verbod op serveren van moedermelk in China

Uitgegeven: 10 februari 2003 21:27

PEKING - Het Chinese ministerie van Volksgezondheid heeft het verkopen van gerechten met moedermelk in een restaurant verboden, omdat dit onethisch zou zijn. Dat heeft het officiële Chinese persbureau Xinhua maandag gemeld.

Verscheidene Chinese media berichtten enkele weken geleden dat een restaurant in Changsha in het zuiden van China was begonnen met het serveren van gerechten waarin moedermelk was verwerkt. De moedermelk zat in een visschotel en een gerecht met het vlees van zeeoor, een in China zeer populaire schelp. De moedermelk zou afkomstig zijn van zes boerinnen.

Een functionaris van het ministerie van Volksgezondheid maakte duidelijk dat het serveren van gerechten met moedermelk niet door de beugel kan. Hij stelde dat daardoor mogelijk baby's van borstvoeding verstoken blijven.

http://nu.nl/news.jsp?n=108057&c=24

What the FUCK???

The Stranger 10-02-2003 20:58

Doen hippies dat ook niet? :p

Geen gerechten met moedermelk, maar wel lekker gebraden hondjes. Beetje hypocriet IMO.

Atje85 10-02-2003 20:58

Eerst kon t wel en nu opeens niet :D

waaromniet? 11-02-2003 10:31

Citaat:

evEndzhar schreef:
Doen hippies dat ook niet? :p

Geen gerechten met moedermelk, maar wel lekker gebraden hondjes. Beetje hypocriet IMO.

Wat vind je er hypocriet aan?

*Burning water* 11-02-2003 10:59

Citaat:

Atje85 schreef:
Eerst kon t wel en nu opeens niet :D
Volgens mij deed men het eerst gewoon niet. Ik ken eigenlijk niemand die moedermelk voor iets anders gebruikt dan kinderen voeden :confused:

Atje85 11-02-2003 11:01

Citaat:

*Burning water* schreef:
Volgens mij deed men het eerst gewoon niet. Ik ken eigenlijk niemand die moedermelk voor iets anders gebruikt dan kinderen voeden :confused:

Niet hier, maar in China.

*Burning water* 11-02-2003 11:11

Citaat:

Atje85 schreef:
Niet hier, maar in China.
In het bericht staat toch dat men 'was begonnen' met het serveren van gerechten met moedermelk. Of iets dergelijks.

Als die vrouwen er zelf geen problemen mee hebben, vind ik het trouwens ook niet zo erg. Kunnen ze mooi wat bijverdienen op een makkelijke manier.

SuperSanne 11-02-2003 12:36

Je gaat je toch afvagen... het is dus niet in orde om moedermelk van de mens te drinken (als je volwassen bent, dûh...) maar het is wel oke om moedermelk van koeien en geiten naar binnen te gieten??? hmmm... dit roept toch wat etische vragen op (mijn mening: moedermelk van mesen moet in restaurants verboden worden omdt het gewoon een vreselijk smerig idee is :p )

Atje85 11-02-2003 13:33

Citaat:

*Burning water* schreef:
In het bericht staat toch dat men 'was begonnen' met het serveren van gerechten met moedermelk. Of iets dergelijks.

Als die vrouwen er zelf geen problemen mee hebben, vind ik het trouwens ook niet zo erg. Kunnen ze mooi wat bijverdienen op een makkelijke manier.

Ja, in China :p

Mwa, de klant drink t, die moet er ook geen problemen mee hebben he...

*Burning water* 12-02-2003 10:15

Citaat:

Atje85 schreef:
Ja, in China :p

Mwa, de klant drink t, die moet er ook geen problemen mee hebben he...

Tsja, dan moet die maar iets anders bestellen...

Atje85 12-02-2003 10:20

Citaat:

*Burning water* schreef:
Tsja, dan moet die maar iets anders bestellen...
Ja vind ik ook. Dus waarom verbieden ze het dan? :p

Evito 12-02-2003 10:35

Hypocriet. Dierenmoedermelk kan wel en dit niet? Stom!

Gatara 12-02-2003 10:54

Men zegt dat menselijke moedermelk ongeveer hetzelfde smaakt als paardenmelk. Nu heb ik paardenmelk geproeft en dat is erg lekker :)
Smaakt een beetje naar kokos :D

Er :) nou,.. vind moedermelk best iets onschuldigs. Als ze de borst afkolven en toch niks met die melk doen (omdat ze het kind de fles willen geven), waarom dan niet gebruiken?

Ook het gevaar van hiv-patienten die dan moedermelk leveren lijkt me gering, aangezien de melk waarschijnlijk zolang buiten het lichaam is dat het virus toch kapot is. En anders wordt het wel kapot gekookt.

Ethisch gezien niet mogelijk? Nouja.. ze eten er ook honden en katten. Dat vinden wij ook niet ethisch en daar wel :P

Evito 12-02-2003 10:55

Misschien is het leuk als we zuigvrouwen ronselen! Dat je het rechtstreeks uit de borst kunt drinken!

Gatara 12-02-2003 11:10

Citaat:

Evito schreef:
Misschien is het leuk als we zuigvrouwen ronselen! Dat je het rechtstreeks uit de borst kunt drinken!
:mad:

Atje85 12-02-2003 11:55

Citaat:

Gatara schreef:
:mad:

Haha, he is just kidding (u) ;)

Gatara 12-02-2003 12:43

Citaat:

Atje85 schreef:
Haha, he is just kidding (u) ;)
Jaaaaaaahaaaaaaa :)
daar "ken" ik evito wel goed genoeg voor :P

MazeMouse 12-02-2003 14:19

Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een prettig idee.
Misschien als het nu al jaren en jaren en jaren als 'normaal' beschouwd zou zijn en je er mee opgegroeid zou zijn dan zou het normaal zijn. (zoals het dierlijke moedermelk) Maar dit.... Nee dankje eigenlijk.
Noem mij hypocriet maar dit is voor mij niet weggelegd want ik vind het maar een vies idee dat er menselijke melk in zit.
Ach jah, als ze het nu 100 jaar volhouden dan vind iedereen het normaal. (net als met dierlijke melk)

Gatara 12-02-2003 14:53

Citaat:

MazeMouse schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een prettig idee.
Misschien als het nu al jaren en jaren en jaren als 'normaal' beschouwd zou zijn en je er mee opgegroeid zou zijn dan zou het normaal zijn. (zoals het dierlijke moedermelk) Maar dit.... Nee dankje eigenlijk.
Noem mij hypocriet maar dit is voor mij niet weggelegd want ik vind het maar een vies idee dat er menselijke melk in zit.
Ach jah, als ze het nu 100 jaar volhouden dan vind iedereen het normaal. (net als met dierlijke melk)

Wat is er nu precies vies aan? :)

MazeMouse 12-02-2003 15:05

Citaat:

Gatara schreef:
Wat is er nu precies vies aan? :)
Het hele idee dat het van een ander mens komt.
Maar goed, zoals ik al zei. Als het net zo lang gedaan zou worden als met Dierlijke melk dan zou ook iedereen het normaal vinden.

Atje85 12-02-2003 15:58

Citaat:

Gatara schreef:
Jaaaaaaahaaaaaaa :)
daar "ken" ik evito wel goed genoeg voor :P

Ooookeeeee :p

Atje85 12-02-2003 15:58

Citaat:

MazeMouse schreef:
Het hele idee dat het van een ander mens komt.
Maar goed, zoals ik al zei. Als het net zo lang gedaan zou worden als met Dierlijke melk dan zou ook iedereen het normaal vinden.

Als baby krijg je vaak ook melk van een ander mens toch..

EvilSmiley 12-02-2003 16:05

zo veel moeders die er voor kiezen om geen borst voeding te geven.

Cat 12-02-2003 17:02

Ja, maar borstvoeding is nog altijd gezonder

EvilSmiley 12-02-2003 18:03

ja fijn, me moeke heeft me alleen flesvoeding gegeven. (is echt zo) :confused:
is ze nu een crimineel?

*Burning water* 13-02-2003 13:01

Citaat:

EvilSmiley schreef:
ja fijn, me moeke heeft me alleen flesvoeding gegeven. (is echt zo) :confused:
is ze nu een crimineel?

Maar natuurlijk. En niet de minste.. :p

EvilSmiley 13-02-2003 18:26

Citaat:

*Burning water* schreef:
Maar natuurlijk. En niet de minste.. :p
nou ik dacht wel van, nou bedankt door jouw ben ik dus zo klein.

maar toch bedacht ik me dat ik het leven zelf in de hand heb.

*Burning water* 14-02-2003 08:47

Citaat:

EvilSmiley schreef:
nou ik dacht wel van, nou bedankt door jouw ben ik dus zo klein.

Lengte is genetisch bepaald. Grotendeels.

Citaat:

maar toch bedacht ik me dat ik het leven zelf in de hand heb.
En toch nog een verstandige gedachte...

Gatara 14-02-2003 08:58

Citaat:

*Burning water* schreef:

Lengte is genetisch bepaald. Grotendeels.

Kijk eens naar Spoorloos. Als je zussen of broers van de zoeker ziet en ze komen uit bv. Colombia, dan zijn ze vaak een kop kleiner of wel meer.

Voeding is wel degelijk van belang.

Maar het heeft volgens mij weinig met flesvoeding te maken. Ik heb flesvoeding gekregen, maar ben 12 cm groter dan mijn moeder ;)

*Burning water* 14-02-2003 09:02

Citaat:

Gatara schreef:
Kijk eens naar Spoorloos. Als je zussen of broers van de zoeker ziet en ze komen uit bv. Colombia, dan zijn ze vaak een kop kleiner of wel meer.

Voeding is wel degelijk van belang.

Maar het heeft volgens mij weinig met flesvoeding te maken. Ik heb flesvoeding gekregen, maar ben 12 cm groter dan mijn moeder ;)

Ja, maar flesvoeding is echt niet zo slecht dat het centimeters scheelt.

Cat 14-02-2003 18:47

Citaat:

*Burning water* schreef:
Ja, maar flesvoeding is echt niet zo slecht dat het centimeters scheelt.
Flessenvoeding is niet slecht, borstvoeding is gewoon beter.

reden:
- kleinere nierbelasting door minder eiwitten
- betere vertering door minder caseïne, vet, meer lactose
- werkt niet-allergisch (in tegenstelling tot koemelk)
- minder krampen
- bescherming tegen infecties
- geen maagdarmproblemen
- bescherming tegen wiegedood
- bescherming tegen allergie
- bescherming tegen kanker (borstkanker bij de moeder, lymfekanker bij de baby)
- bescherming tegen obesitas, ook op lange termijn, caries, slagaderverkalking, diabetes
- snellere herstelling van de baarmoeder en terugkomen op gewicht

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.