Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Wat IS wicca nou eigenlijk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=3740)

Janey 28-10-2001 18:41

Wat IS wicca nou eigenlijk?

Ik heb geprobeerd om erachter te komen op dit forum, maar ik word er niet veel wijzer van. Is er hier iemand die het mij uit kan leggen, want het interesseert me heel erg.

badtothebone 28-10-2001 19:28

Nou mijn ervaring is dat ze het hier op dit forum nix willen zeggen over Wicca. En trouwens je mentaliteit is niet goed. LOL

wicce15 28-10-2001 19:31

oke, ik zal het uitleggen.

wicca is een natuurreligie. Het is een onderdeel ( een stroming) van het paganisme, dat zijn bijna alle natuurreligies bij elkaar.
het verschil tussen wicca en paganisme, en dat wicca aan meer regels en tradities vast zit dan het paganisme.
maar, stel eens wat concretere vragen, anders is er weinig om te beantwoorden.
dit is een stukje van men website :

Wicca is een religie van liefde en vreugde. Het heeft geen bijbel, en het christelijke begrip: Als je zondigt kom je niet in een goed volgend leven" heeft wicca ook niet. De muziek van wicca is levendig en vreugdevol, in tegenstelling tot de deprimerende (zo noem ik het) hymnes van het christelijke geloof. Waarom is dat? Waarom zijn wiccan zoveel vrolijker dan mensen uit andere geloven? Dat ligt vooral aan de vrolijkheid voor de natuur, de liefde voor de natuur. Vroeger leefde de mensen direct in contact met de dieren en de natuur, er was geen ontkomen aan. De natuurlijke elementen werden/worden gezien als vrienden. Vroeger jaagde de mensen natuurlijk wel op de dieren, maar dat is om te overleven. Andere dieren jaagde ook op andere dieren om te kunnen overleven. Het gaat allemaal om evenwicht. Evenwicht in de natuur. Daarom zijn er mannen en vrouwen, evenwicht. Niemand staat boven iemand. Alleen is dat nu natuurlijk niet meer zo. Vandaag de dag staan maar weinig mensen direct in contact met de natuur. Ik ook niet, ik woon in de stad. Wel aan de rand, ik kan zo de natuur inlopen. Alleen is dat geen echte natuur meer. Je leeft met de natuur, dat is heel belangrijk. Daarom praten veel wiccans ook met de natuur, tegen bomen en planten. Een boom bijvoorbeeld is heel rustgevend, als je tegen een boom aan gaat zitten en je ontspant jezelf, zul je vanzelf voelen hoe de spanning wegebt. Alle planten en dieren hebben dat soort gaves. Er zijn veel boeken over planten en bomen en wat ze zijn, doen, en kunnen. Dat is meer dan je denkt. In elk plantje, boom, element in de natuur leeft een spirit. Je leeft met de natuur. Respecteer haar ook.

ikalto 28-10-2001 20:07

Citaat:

wicce15 schreef:

wicca is een natuurreligie. Het is een onderdeel ( een stroming) van het paganisme, dat zijn bijna alle natuurreligies bij elkaar.
het verschil tussen wicca en paganisme, en dat wicca aan meer regels en tradities vast zit dan het paganisme.

Wicca is een religie van liefde en vreugde. Het heeft geen bijbel, en het christelijke begrip: Als je zondigt kom je niet in een goed volgend leven" heeft wicca ook niet. De muziek van wicca is levendig en vreugdevol, in tegenstelling tot de deprimerende (zo noem ik het) hymnes van het christelijke geloof. Waarom is dat? Waarom zijn wiccan zoveel vrolijker dan mensen uit andere geloven? Dat ligt vooral aan de vrolijkheid voor de natuur, de liefde voor de natuur. Vroeger leefde de mensen direct in contact met de dieren en de natuur, er was geen ontkomen aan. De natuurlijke elementen werden/worden gezien als vrienden. Vroeger jaagde de mensen natuurlijk wel op de dieren, maar dat is om te overleven. Andere dieren jaagde ook op andere dieren om te kunnen overleven. Het gaat allemaal om evenwicht. Evenwicht in de natuur. Daarom zijn er mannen en vrouwen, evenwicht. Niemand staat boven iemand. Alleen is dat nu natuurlijk niet meer zo. Vandaag de dag staan maar weinig mensen direct in contact met de natuur. Ik ook niet, ik woon in de stad. Wel aan de rand, ik kan zo de natuur inlopen. Alleen is dat geen echte natuur meer. Je leeft met de natuur, dat is heel belangrijk. Daarom praten veel wiccans ook met de natuur, tegen bomen en planten. Een boom bijvoorbeeld is heel rustgevend, als je tegen een boom aan gaat zitten en je ontspant jezelf, zul je vanzelf voelen hoe de spanning wegebt. Alle planten en dieren hebben dat soort gaves. Er zijn veel boeken over planten en bomen en wat ze zijn, doen, en kunnen. Dat is meer dan je denkt. In elk plantje, boom, element in de natuur leeft een spirit. Je leeft met de natuur. Respecteer haar ook.

dit is dus Wicca!
de wicca heeft trouwens maar 2 regels...
1. je mag alles maar doe geen kwaad!
2. alles wat je doet komt 3-voudig bij je terug!

't is heel simpel. het is rustgevend. Sinds ik dit gevonden heb, heb ik gevonden wat ik altijd al zocht. (klinkt heel ... uh.. sentimentieel....(ofzow) maar ut is egt zow...ik heb mijn plekje echt gevonden!

Janey 28-10-2001 20:51

Wow...oke heel erg bedankt
hier heb ik wel wat aan

*Treesje* 11-11-2001 18:25

Waarom zeggen ze allemaal dat je ouder dan 18 moet zijn voor wicca???? Als je graag iets wilt, kan het toch ook jonger. Of ligt dat nou aan mij????

Witchy Unforgiven 11-11-2001 18:29

Citaat:

*Treesje* schreef:
Waarom zeggen ze allemaal dat je ouder dan 18 moet zijn voor wicca???? Als je graag iets wilt, kan het toch ook jonger. Of ligt dat nou aan mij????
Voor de meeste officiele wiccagroepen (covens) moet je ouder dan 18 jaar zijn. Dit omdat men zegt dat je met je 18e zelf een weloverwogen keuze kunt maken met betrekking tot wat jij wilt en gelooft. Belangrijker is dat sommige wiccans magie gebruiken, en dat men je daarvoor wil afschermen totdat je "volwassen" bent.

Digger3 11-11-2001 18:31

dat heeft met een bepaald niveau van volwassenheid te maken. Natuurlijk ligt de een voor en de ander achter, maar je moet ERGENS een grens trekken. Maar tis ook bedoeld om zegmaar alleen mensen met 'serieuze' ambities te hebben. Op jongere leeftijd als je nog erg op onderzoek uit bent op spiritueel gebied, dan wil je nog wel eens veranderen... En aangezien een ritueel niet niks is.......

Zoiets (geloof ik)

Witchy Unforgiven 11-11-2001 18:33

Citaat:

Digger3 schreef:

Zoiets (geloof ik)

http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

GeritoDM 11-11-2001 18:49

Citaat:

Witchy Unforgiven schreef:
Voor de meeste officiele wiccagroepen (covens) moet je ouder dan 18 jaar zijn. Dit omdat men zegt dat je met je 18e zelf een weloverwogen keuze kunt maken met betrekking tot wat jij wilt en gelooft. Belangrijker is dat sommige wiccans magie gebruiken, en dat men je daarvoor wil afschermen totdat je "volwassen" bent.

waffor magie dan?
wat voor spreuken doe je?
of is het iets heel anders?

Witchy Unforgiven 11-11-2001 18:57

Citaat:

Gerito_Di_Mare schreef:
waffor magie dan?
wat voor spreuken doe je?
of is het iets heel anders?

In een coven is het niet alleen maar magie beoefenen. Ik ben zelf geen covenlid, maar heb er wel wat over gelezen, vandaar. Een coven kan net zoiets zijn als een gewone club, gezamenlijk leuke dingen doen, studeren, buiten zijn, enz. Ook magie beoefenen hoort daarbij. In een coven gaat het meestal om een gezamenlijk project, waarbij gevorderde leden samen het een en ander ondernemen. De kracht die daarbij gebruikt wordt (geestelijk) is groter dan wanneer je alleen werkt, en daarom kan dat ook gevaarlijker zijn. Wat voor spreuken ze daarvoor hebben zou ik niet weten.

SnoepieMan 21-11-2001 15:55

Citaat:

ikalto schreef:

dit is dus Wicca!
de wicca heeft trouwens maar 2 regels...
1. je mag alles maar doe geen kwaad!
2. alles wat je doet komt 3-voudig bij je terug!

't is heel simpel. het is rustgevend. Sinds ik dit gevonden heb, heb ik gevonden wat ik altijd al zocht. (klinkt heel ... uh.. sentimentieel....(ofzow) maar ut is egt zow...ik heb mijn plekje echt gevonden!

anders haal je die regels daarboven regelrecht uit Blair Witch 2 http://forum.scholieren.com/smile.gif
Niks op tegen misschien zijn het de echte regels.

linkin park roeleert 21-11-2001 16:10

Citaat:

wicce15 schreef:

oew..heb je nog nie echt goed in christelijk geloof verdiept heh??volgend leven..WHAHA..hejje nie in christelijk geloof...hemel heb je wel, maar wilk toch nie echt "leven" noemen..ennuh, deprimerende liedjes??misschien in de hele zware kerk, maar christelijke liedjes zijn toch wel de vrolijkste liedjes die ik ken...*ik zou je toch maar es beter in dat soort dingen gaan verdiepen voordat je er je mening over geeft!*

An Angel Is A Friend 21-11-2001 19:12

Ik klom/klim altijd in bomen nu weet ik waarom ik daar zo rustig van wordt:
Als je boven in de top zit kun je heel end kijken.
En als je er eens rustig bij gaat zitten dan hoor je de wind blaast je kapsel omver.
En je luisterd naar de tonen die de vogels door elkaar heen kwetteren de natuur is gewoon prachtig!!!!!!

An Angel Is A Friend 21-11-2001 19:15

Wicce 15 wil je contact met me opnemen via mail plz: w_o_v_e_r@hotmail.com

wicce 21-11-2001 19:42

Citaat:

judith2211 schreef:
volgende topic: als ik boven in een boom zit rustig te wezen blaast de wind mijn kapsel altijd omver, wat nu?!?!?!

http://forum.scholieren.com/confused.gif

^Marije^ 23-11-2001 11:19

Citaat:

judith2211 schreef:
volgende topic: als ik boven in een boom zit rustig te wezen blaast de wind mijn kapsel altijd omver, wat nu?!?!?!

Knoop eerst een rustig gesprek aan en vraag aan de wind of ie dr asjeblieft mee op wil houden. Werkt ie niet mee, ga dan over tot brute maatregelen (terugblazen!) en schaf een windschermpje aan. http://forum.scholieren.com/biggrin.gif Nee iz maar gekheid. Bomen zijn lief! Ik klim er niet in ofzo, maar ik heb heel veel met bomen en hout ivm me seeying things and stuff.

"anders haal je die regels daarboven regelrecht uit Blair Witch 2
Niks op tegen misschien zijn het de echte regels." <=Quote van kweet-niet-wie

Hmzzz....misschien heeft de scriptwriter van Blair Witch 2 op internet rondgeneusd en is daar de twee belangrijkste leefregels van Wiccans tegengekomen? Blair Witch is de meest achterlijke film over hexxerij die er bestaat, voordat je daar es je leefregels uit haalt als Wiccan zijnde. http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif Ik denk eerder andersom.....

~Black~Angel~ 24-11-2001 13:28

Citaat:

Janey schreef:
Ik heb geprobeerd om erachter te komen op dit forum, maar ik word er niet veel wijzer van. Is er hier iemand die het mij uit kan leggen, want het interesseert me heel erg.

Wat is Wicca
Het is lastig om precies uit te leggen wat Wicca is. Wicca is een levenswijze waarin
de natuur centraal staat. Iedere heks doet dat op een eigen manier. Het wordt ook
wel moderne hekserij of Kunst der Wijzen (Craft of the Wise) genoemd.
Omdat het woord heks vaak negatieve associaties oproept, noemen aanhangers van
Wicca zich ook wel paganisten. Dit omdat Wicca een stroming is binnen het
Neopaganimse. Voorbeelden van andere stromingen zijn het druïdisme, sjamanisme
en Asatru. Heksen zijn dus altijd paganisten, maar niet alle paganisten zijn heks.
Veel mensen denken dat heksen altijd vrouwen zijn, maar dat is niet waar. Naar
schatting zijn er ongeveer evenveel mannelijke als vrouwelijke aanhangers van
Wicca.
Wicca is geen georganiseerde religie en er zijn geen centrale leiders. Wel zijn er
covens, ook wel heksenkringen genoemd. Dat is een groep van maximaal 13 heksen
die samenkomen om samen rituelen te uit te voeren. Deze rituelen worden begeleid
door een hogepriesteres en een priester. Zij zijn geen leiders die verwachten dat de
groep hun mening overneemt (zoals bij een sekte), maar zij hebben meer de rol van
leraar. Iedere heks is vrij om te geloven wat hij of zij wil.
Wicca kan ook als solitaire beoefend worden. Een heks voert dan alleen de rituelen
uit en gaat zelf op zoek naar wijsheid.
Beide manieren (in een groep of alleen) zijn even goed, het is maar net waar een
persoon zich prettiger bij voelt. Een heks in een coven is dus niet beter of minder
dan een solitaire heks.

Er zijn geen heilige boeken of een lijst van regels waaraan een heks zich moet
houden. Er is één leefregel dat centraal staat binnen Wicca:
Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt (ook jezelf niet) An it harm none, do as ye will
Deze regel wordt ook wel de Wiccan Rede of heksenraad genoemd. Het klinkt als
een simpel regeltje, maar dat is het niet. Het legt namelijk de volledige
verantwoordelijkheid voor je daden bij jezelf. Hier komt ook een andere regel uit
voor die de Drievoudige Wet wordt genoemd:
Alles wat je doet, zal driemaal naar je terugkeren
Dit houdt in dat alle positieve, maar ook negatieve dingen die je doet (of denkt) in
meervoud naar je terug zullen keren, ook wel karma genoemd. Het is dus belangrijk dat je voordat je iets doet of denkt de gevolgen ervan overziet.

Een belangrijk kenmerk van Wicca is het geloof dat alles in het heelal uit een
goddelijke kracht is voortgekomen. Ze geloven dus niet dat het goddelijke iets is dat ver van deze wereld staat, maar dat het terug te vinden is in alles om ons heen en ook in onszelf. Daarom hebben heksen respect voor alles wat in de natuur terug te vinden is. Niet alleen de levende dingen, maar ook bijvoorbeeld stenen en kristallen zijn voor heksen heilig.
Omdat deze goddelijkheid zo ongrijpbaar is en moeilijk voor te stellen wordt het in
Wicca voorgesteld als een samenspel tussen een mannelijke en vrouwelijke energie, de God en de Godin. De één kan niet bestaan zonder de ander en verkeren voortdurend in een evenwicht. Dit klinkt misschien wat vaag, daarom zal ik een voorbeeld geven:
Een etmaal bestaat uit twee delen, namelijk dag en nacht. Ze gaan voortdurend in elkaar over. Als de dag niet zou bestaan zouden we ook niet weten wat de nacht was. Het één kan dus alleen bestaan als het ander er ook aanwezig is en samen vormen ze een eenheid. Ditzelfde principe wordt ook uitgebeeld door het yin-yangsymbool.

Een ander kenmerk is dat heksen andere mensen niet willen bekeren tot hun geloof.
Ze vinden namelijk dat ieder individu vrij is om z'n eigen pad te kiezen, want verschillende paden kunnen naar hetzelfde doel leiden. Heksen zijn dus erg tolerant
ten opzichte van andere religies/godsdiensten, zolang die maar niemand schaden (Wiccan Rede). Wel zijn ze natuurlijk altijd bereid anderen te leren over hen Geloof.

13 Principes van de Wicca In 1973 werd door de Council of American Witches (Raad van Amerikaanse Heksen) 13 basisprincipes van Wicca vastgelegd. Het doel was om duidelijk te maken wat Wicca precies is en dat het niets met het satanisme te maken heeft.

1. Wij beoefenen riten om onszelf in overeenstemming te brengen met het
natuurlijke ritme van de levenskrachten zoals die bepaald worden door de fasen van
de maan, de vier seizoenen, de eveningen en equinoxen.

2. Wij erkennen dat onze intelligentie ons een unieke verantwoordelijkheid geeft
over het milieu. Wij streven ernaar in harmonie met de natuur te leven, in een ecologische balans die voldoening schenkt aan alle leven en bewustwording
binnenin een evolutionair concept.

3. Wij erkennen een niveau van kracht, oneindig veel groter dan wat de gewone
mens mogelijk lijkt. Omdat het zoveel groter is, wordt het soms 'bovennatuurlijk'
genoemd, maar wij beschouwen het als iets wat binnen het natuurlijke bereik van
eenieder ligt.

4. Wij menen dat de creatieve krachten in het universum zich manifesteren via
polariteit - als mannelijk en vrouwelijk - en dat diezelfde polariteit aanwezig is in
alle mensen, en werkzaam is via de interactie tussen het mannelijke en vrouwelijke. Wij achten het ene niet hoger dan het andere, wetend dat elk van beide het andere ondersteunt. Wij beschouwen seks als genot, als het symbool en de belichaming van
het leven, en als een van de bronnen van de energieën die gebruikt worden in magische praktijken en religieuze beleving.

5. Wij erkennen zowel werelden buiten als binnenin onszelf, psychologische werelden, die soms bekend staan als de spirituele wereld, het collectieve onderbewuste, enz. - en wij zien in de interactie van die twee dimensies de basis voor paranormale fenomenen en magische oefeningen. Wij vinden de ene dimensie niet minderwaardig aan de andere, omdat we ze beide als noodzakelijke voorwaarden zien voor onze vervulling.

6. Wij aanvaarden geen enkele autoritaire hiërarchie, maar bewijzen eer aan wie
onderwijst, respecteren wie hun grotere kennis en wijsheid delen, en zijn erkentelijk tegenover hen die de moed hadden om leiding te geven.

7. Wij zien religie, magie en wijsheid in het leven verenigd, in de manier waarop
eenieder van ons de wereld beschouwt en erin leeft - een wereldbeeld en levensbeschouwing die we als Hekserij of De Kunst der Wijzen omschrijven.

8. Wie zichzelf heks noemt, is nog geen heks; nog de afstamming, noch het
verzamelen van titels, graden en initiaties maakt iemand een heks. Een heks streeft
ernaar om de krachten in hem of haar die het leven mogelijk maken, te controleren, teneinde verstandig en goed te leven, zonder anderen te schaden, in harmonie met de natuur.

9. Wij geloven in de bevestiging en vervulling van het leven in een voortdurende
evolutie en ontwikkeling van het bewustzijn, dat betekenis geeft aan het universum dat we kennen en onze persoonlijke rol die we erin spelen.

10. Onze enige verbittering tegenover het christendom, of tegenover elke andere
religie of levensbeschouwing, beperkt zich tot de mate waarop hun instellingen
beweerden 'de enige weg' te zijn en ernaar gestreefd hebben vrijheid aan anderen te ontzeggen en geprobeerd hebben andere vorming van religieuze beleving of geloof te onderdrukken.

11. Als Amerikaanse heksen voelen we ons niet bedreigd door de discussies over de
geschiedenis van hekserij, de oorsprong van verschillende begrippen of de legitimiteit van verschillende aspecten uit afzonderlijke tradities. Wij zijn bekommerd om het heden en de toekomst.

12. Wij aanvaarden het concept van het absolute kwaad niet, noch vereren wij enig
wezen dat bekend staat als 'Satan' of de 'Duivel', zoals het gedefinieerd is door de christelijke traditie. Wij streven niet naar macht via het lijden van anderen, noch
accepteren wij dat een persoonlijk voordeel kan verkregen worden louter door de
ontkenning van een ander.

13. We geloven dat we in de natuur moeten zoeken naar datgene wat bedraagt tot onze gezondheid en ons welzijn.

Boek der Schaduwen
Wicca kent geen heilige boeken, zoals de Bijbel of de Koran. Wel heeft iedere heks
een persoonlijk boek: Het Boek der Schaduwen. Dit is een soort dagboek waarin een heks teksten verzamelt of zelf schrijft. Iedere heks bepaalt zelf wat hij of zij erin schrijft. Vaak worden hierin de basisprincipes van het geloof, ethische regels, rituelen, gedichten, affirmaties, aanwijzingen voor kruidenkunde, aromatherapie, tarot, astrologie, runen enzovoort opgeschreven. Elk Boek der Schaduwen is dus uniek.

Hoop dat je nu genoeg weet http://forum.scholieren.com/wink.gif

Blessed Be

wicce 24-11-2001 16:13

Citaat:

~Black~Angel~ schreef:

Wat is Wicca
Het is lastig om precies uit te leggen wat Wicca is. Wicca is een levenswijze waarin
de natuur centraal staat. Iedere heks doet dat op een eigen manier. Het wordt ook
wel moderne hekserij of Kunst der Wijzen (Craft of the Wise) genoemd.
Omdat het woord heks vaak negatieve associaties oproept, noemen aanhangers van
Wicca zich ook wel paganisten. Dit omdat Wicca een stroming is binnen het
Neopaganimse. Voorbeelden van andere stromingen zijn het druïdisme, sjamanisme
en Asatru. Heksen zijn dus altijd paganisten, maar niet alle paganisten zijn heks.
Veel mensen denken dat heksen altijd vrouwen zijn, maar dat is niet waar. Naar
schatting zijn er ongeveer evenveel mannelijke als vrouwelijke aanhangers van
Wicca.
Wicca is geen georganiseerde religie en er zijn geen centrale leiders. Wel zijn er
covens, ook wel heksenkringen genoemd. Dat is een groep van maximaal 13 heksen
die samenkomen om samen rituelen te uit te voeren. Deze rituelen worden begeleid
door een hogepriesteres en een priester. Zij zijn geen leiders die verwachten dat de
groep hun mening overneemt (zoals bij een sekte), maar zij hebben meer de rol van
leraar. Iedere heks is vrij om te geloven wat hij of zij wil.
Wicca kan ook als solitaire beoefend worden. Een heks voert dan alleen de rituelen
uit en gaat zelf op zoek naar wijsheid.
Beide manieren (in een groep of alleen) zijn even goed, het is maar net waar een
persoon zich prettiger bij voelt. Een heks in een coven is dus niet beter of minder
dan een solitaire heks.

Er zijn geen heilige boeken of een lijst van regels waaraan een heks zich moet
houden. Er is één leefregel dat centraal staat binnen Wicca:
Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt (ook jezelf niet) An it harm none, do as ye will
Deze regel wordt ook wel de Wiccan Rede of heksenraad genoemd. Het klinkt als
een simpel regeltje, maar dat is het niet. Het legt namelijk de volledige
verantwoordelijkheid voor je daden bij jezelf. Hier komt ook een andere regel uit
voor die de Drievoudige Wet wordt genoemd:
Alles wat je doet, zal driemaal naar je terugkeren
Dit houdt in dat alle positieve, maar ook negatieve dingen die je doet (of denkt) in
meervoud naar je terug zullen keren, ook wel karma genoemd. Het is dus belangrijk dat je voordat je iets doet of denkt de gevolgen ervan overziet.

Een belangrijk kenmerk van Wicca is het geloof dat alles in het heelal uit een
goddelijke kracht is voortgekomen. Ze geloven dus niet dat het goddelijke iets is dat ver van deze wereld staat, maar dat het terug te vinden is in alles om ons heen en ook in onszelf. Daarom hebben heksen respect voor alles wat in de natuur terug te vinden is. Niet alleen de levende dingen, maar ook bijvoorbeeld stenen en kristallen zijn voor heksen heilig.
Omdat deze goddelijkheid zo ongrijpbaar is en moeilijk voor te stellen wordt het in
Wicca voorgesteld als een samenspel tussen een mannelijke en vrouwelijke energie, de God en de Godin. De één kan niet bestaan zonder de ander en verkeren voortdurend in een evenwicht. Dit klinkt misschien wat vaag, daarom zal ik een voorbeeld geven:
Een etmaal bestaat uit twee delen, namelijk dag en nacht. Ze gaan voortdurend in elkaar over. Als de dag niet zou bestaan zouden we ook niet weten wat de nacht was. Het één kan dus alleen bestaan als het ander er ook aanwezig is en samen vormen ze een eenheid. Ditzelfde principe wordt ook uitgebeeld door het yin-yangsymbool.

Een ander kenmerk is dat heksen andere mensen niet willen bekeren tot hun geloof.
Ze vinden namelijk dat ieder individu vrij is om z'n eigen pad te kiezen, want verschillende paden kunnen naar hetzelfde doel leiden. Heksen zijn dus erg tolerant
ten opzichte van andere religies/godsdiensten, zolang die maar niemand schaden (Wiccan Rede). Wel zijn ze natuurlijk altijd bereid anderen te leren over hen Geloof.

13 Principes van de Wicca In 1973 werd door de Council of American Witches (Raad van Amerikaanse Heksen) 13 basisprincipes van Wicca vastgelegd. Het doel was om duidelijk te maken wat Wicca precies is en dat het niets met het satanisme te maken heeft.

1. Wij beoefenen riten om onszelf in overeenstemming te brengen met het
natuurlijke ritme van de levenskrachten zoals die bepaald worden door de fasen van
de maan, de vier seizoenen, de eveningen en equinoxen.

2. Wij erkennen dat onze intelligentie ons een unieke verantwoordelijkheid geeft
over het milieu. Wij streven ernaar in harmonie met de natuur te leven, in een ecologische balans die voldoening schenkt aan alle leven en bewustwording
binnenin een evolutionair concept.

3. Wij erkennen een niveau van kracht, oneindig veel groter dan wat de gewone
mens mogelijk lijkt. Omdat het zoveel groter is, wordt het soms 'bovennatuurlijk'
genoemd, maar wij beschouwen het als iets wat binnen het natuurlijke bereik van
eenieder ligt.

4. Wij menen dat de creatieve krachten in het universum zich manifesteren via
polariteit - als mannelijk en vrouwelijk - en dat diezelfde polariteit aanwezig is in
alle mensen, en werkzaam is via de interactie tussen het mannelijke en vrouwelijke. Wij achten het ene niet hoger dan het andere, wetend dat elk van beide het andere ondersteunt. Wij beschouwen seks als genot, als het symbool en de belichaming van
het leven, en als een van de bronnen van de energieën die gebruikt worden in magische praktijken en religieuze beleving.

5. Wij erkennen zowel werelden buiten als binnenin onszelf, psychologische werelden, die soms bekend staan als de spirituele wereld, het collectieve onderbewuste, enz. - en wij zien in de interactie van die twee dimensies de basis voor paranormale fenomenen en magische oefeningen. Wij vinden de ene dimensie niet minderwaardig aan de andere, omdat we ze beide als noodzakelijke voorwaarden zien voor onze vervulling.

6. Wij aanvaarden geen enkele autoritaire hiërarchie, maar bewijzen eer aan wie
onderwijst, respecteren wie hun grotere kennis en wijsheid delen, en zijn erkentelijk tegenover hen die de moed hadden om leiding te geven.

7. Wij zien religie, magie en wijsheid in het leven verenigd, in de manier waarop
eenieder van ons de wereld beschouwt en erin leeft - een wereldbeeld en levensbeschouwing die we als Hekserij of De Kunst der Wijzen omschrijven.

8. Wie zichzelf heks noemt, is nog geen heks; nog de afstamming, noch het
verzamelen van titels, graden en initiaties maakt iemand een heks. Een heks streeft
ernaar om de krachten in hem of haar die het leven mogelijk maken, te controleren, teneinde verstandig en goed te leven, zonder anderen te schaden, in harmonie met de natuur.

9. Wij geloven in de bevestiging en vervulling van het leven in een voortdurende
evolutie en ontwikkeling van het bewustzijn, dat betekenis geeft aan het universum dat we kennen en onze persoonlijke rol die we erin spelen.

10. Onze enige verbittering tegenover het christendom, of tegenover elke andere
religie of levensbeschouwing, beperkt zich tot de mate waarop hun instellingen
beweerden 'de enige weg' te zijn en ernaar gestreefd hebben vrijheid aan anderen te ontzeggen en geprobeerd hebben andere vorming van religieuze beleving of geloof te onderdrukken.

11. Als Amerikaanse heksen voelen we ons niet bedreigd door de discussies over de
geschiedenis van hekserij, de oorsprong van verschillende begrippen of de legitimiteit van verschillende aspecten uit afzonderlijke tradities. Wij zijn bekommerd om het heden en de toekomst.

12. Wij aanvaarden het concept van het absolute kwaad niet, noch vereren wij enig
wezen dat bekend staat als 'Satan' of de 'Duivel', zoals het gedefinieerd is door de christelijke traditie. Wij streven niet naar macht via het lijden van anderen, noch
accepteren wij dat een persoonlijk voordeel kan verkregen worden louter door de
ontkenning van een ander.

13. We geloven dat we in de natuur moeten zoeken naar datgene wat bedraagt tot onze gezondheid en ons welzijn.

Boek der Schaduwen
Wicca kent geen heilige boeken, zoals de Bijbel of de Koran. Wel heeft iedere heks
een persoonlijk boek: Het Boek der Schaduwen. Dit is een soort dagboek waarin een heks teksten verzamelt of zelf schrijft. Iedere heks bepaalt zelf wat hij of zij erin schrijft. Vaak worden hierin de basisprincipes van het geloof, ethische regels, rituelen, gedichten, affirmaties, aanwijzingen voor kruidenkunde, aromatherapie, tarot, astrologie, runen enzovoort opgeschreven. Elk Boek der Schaduwen is dus uniek.

Hoop dat je nu genoeg weet http://forum.scholieren.com/wink.gif

Blessed Be

tis een goede uitleg, waar heb je die vandaan of heb je die zelf geschreven?

ik had toch nog een bijdehante wijsneuzerige opmerking: je weet nooit genoeg http://forum.scholieren.com/tongue.gif http://forum.scholieren.com/smile.gif

~Black~Angel~ 25-11-2001 12:07

Ik heb um ongeveer zelf geschreven, eerst heel veel gelezen en toen voor mezelf een samenvatting zeg maar gemaakt, die dertien principes heb ik wel overgetypt, weet niet waar ik het weg heb, maar ff nog voor Janey, als je er echt wat over wilt weten, dan moet je het boek 'Bezems en pentagrammen" lezen, daar staat heel veel en goede informatie in http://forum.scholieren.com/wink.gif

Blessed Be

Darkzone 26-11-2001 18:42

Wicce, was het aanhalen van de tekst erboven echt nodig geweest? Gewoon erop reageren was voldoende geweest hoor...

wicce 26-11-2001 18:50

Citaat:

Darkzone schreef:
Wicce, was het aanhalen van de tekst erboven echt nodig geweest? Gewoon erop reageren was voldoende geweest hoor...
ik reargeer er toch op, en ja misschien was de quote iets te lang, maar dat had ik toen ff niet door.

silver_kane_freakje 04-12-2001 22:09

http://forum.scholieren.com/cool.gif klinkt echt wel boeiend allemaal http://forum.scholieren.com/smile.gif

wicce 06-12-2001 19:34

oke, speciaal voor ilona: zet alsjeblieft please etc je wicca berichten hier neer!! http://forum.scholieren.com/smile.gif

dankjewel http://forum.scholieren.com/smile.gif

Jeff 07-12-2001 16:45

Citaat:

wicce15 schreef:

Nu vraag ik me af: waar kan ik jouw website vinden?! http://forum.scholieren.com/smile.gif

wicce 07-12-2001 18:06

Citaat:

Jeff schreef:
Nu vraag ik me af: waar kan ik jouw website vinden?! http://forum.scholieren.com/smile.gif
http://communities.msn.com/witchbroom http://forum.scholieren.com/smile.gif

Jeff 08-12-2001 01:33

Bedankt http://forum.scholieren.com/smile.gif

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.