Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   sektes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=3743)

goldsilver 29-11-2001 14:01

sektes

Heeft er iemand ervaring mee,met een (willekeurige) sekte?
Ik vroeg het me gewoon af....

Dakus 30-11-2001 11:11

euh nee

lady of the dark 30-11-2001 18:39

ik heb er wel een redelijk goed boek over gelezen, gevangenis met open deur, van jan terlouw, alleen het einde is niet erg sterk.

Witchy Unforgiven 03-12-2001 08:12

Ik zelf niet, een direct familielied wel.
Zij was min of meer zoekende naar haar waarheid, je kent het wel, nadenken over religie, het leven, enz. Precies op dat moment kwam ze iemand tegen van een bepaalde kerk. Mijn familie is christelijk, en dus dacht ze dat dit misschien goed voor haar zou kunnen zijn. Ze kwam een aantal keren op een bijeenkomst, maar ze zag het toch niet zo zitten. Er werd zeer zwaar gepredikt, gedreigd met hel en verdoemenis, en als opdracht moesten de volgelingen zoveel mogelijk anderen bekeren. Dat dit niet was wat ze zocht bleek dus vrij snel. Toen ze de volgende bijeenkomst niet kwam opdraven werd ze gebeld waar ze bleef. Vriendelijk legde ze uit dat dit niet haar pad was. Echter, daar namen zij geen genoegen mee! Ze bleven bellen en kwamen zelfs aan de deur. Nu zij zo dicht bij het licht geweest was mocht ze niet meer wegvallen! Ze hebben haar nog een paar weken lastig gevallen, en toen hebben ze haar 'vertroebelde geest overgelaten aan het lot van de duivel'. Deze kerkgemeenschap staat geregistreerd als 'aan sekte gerelateerd'.

Dakus 03-12-2001 09:19

Citaat:

lady of the dark schreef:
ik heb er wel een redelijk goed boek over gelezen, gevangenis met open deur, van jan terlouw, alleen het einde is niet erg sterk.
ja die heb ik ook gelezen

Krastain 04-12-2001 11:10

Citaat:

Dat is fictie en totaal niet gebaseerd op de werkelijkheid. Trouwens, het is een kinderboek voor kinderen van 10 tot 15 of zoiets.

Digger3 04-12-2001 18:14

Citaat:

Krastain schreef:
Citaat:

Dat is fictie en totaal niet gebaseerd op de werkelijkheid. Trouwens, het is een kinderboek voor kinderen van 10 tot 15 of zoiets.

je kan dus volgens jou niets leren van fictie?

Hannibal 09-12-2001 18:11

Een sekte is in feite een aftakking van een geloof dat niet officieel erkend is. Je hebt sektes en sektes. Maar het woord 'sekte' roept bij veel mensen meteen een slecht idee op. Mensen geven zich op een zweverige manier over aan een man die zegt dattie God is, geven langzaam hun gewoon leven op, normale kennissenkring en betalen geld aan de meester in ruil voor liefde.
Dat is het beeld dat veel mensen krijgen bij het woord 'sekte'. Als het niet erger is: collectieve zelfmoord enz.

Echter, als je de defintie aanhoudt die ik in het begin aanhaalde, zit ik ook in een sekte. Dus vraag maar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.