![]() |
Nederland is vol. En de Eemshaven dan?
Een hoop Nederlanders, waaronder politici, beweren dat Nederland vol is. De wegen zijn te druk, steden kunnen niet meer uitbreiden en de bevolking is in conflict.
Ook de uitbreiding van de Rotterdamse haven stuit keer op keer op bezwaren. In de jaren '50 en '60 werden plannen gemaakt om een diepzeehaven in de gemeente aan te leggen. Deze Eemshaven, die oa. zou moeten zorgen voor meer werkgelegenheid (in naar verwachting de -petrochemische- industrie) in Noord Nederland, werd op 7 juni 1973 door Koningin Juliana officieel geopend. Waarom wordt er zo weinig naar de Eemshaven gekeken? De Eemshaven ligt in het noorden van de provincie Groningen. Grote stukken bouwland zijn daar geschikt gemaakt voor haven- en industriegebied. Omdat het landschap daar zeer uitgestrekt en leeg is, zijn de groeimogelijkheden voor Nederlandse begrippen ongekend. http://www.groningen-seaports.com/im...lucht_eems.jpg Echter, de realiteit leert ons, dat er weinig vraag is naar de ruimte die de Eemshaven biedt. Het grote gebied in nog altijd onbebouwd. Alleen is er een scheepswerf neergestreken, een veerdienst en een (grote) energiecentrale. Behalve enkele (zeer grote) cruiseschepen die in de Eemshaven worden afgebouwd, komen er nauwlijks schepen in de haven. http://home.planet.nl/~bouwl003/images/brilliance.jpg Ja, windmolens zijn er ook in groten getale aanwezig. http://www.merode.nl/Windmolen.jpg Waarom wordt er zo weinig naar de Eemshaven gekeken als het gaat om de planning van Nederland. Waarom zijn bedrijven niet happig om deze nu nog goedkope grond te kopen? |
Te ver van de Randstad enzo :/
Er is verder niet veel in de buurt. Transport van materiaal wat je nodig hebt moet dan van ver komen. Afzetgebied is klein en ligt verder weg. Mogelijkheden zijn er minder dan in Rotterdam. |
Idd, er zijn nu eenmaal al goede verbindingen vanaf Rotterdam en het Ruhrgebied. (denk aan de snelwegen, rivieren/kanalen, betuwelijn) Vanaf de Eemshaven is dat toch wat minder en verder weg. Verder moeten de mensen (werknemers) daar maar willen gaan wonen. Het is en blijft toch anders als de Randstad. (Alhoewel ik een paar keer in groningen ben geweest en dat wel een okeeje stad vind) Maargoed ik kan begrijpen dat mensen liever in de Randstad wonen dan in de buurt van de Eemshaven.
|
Citaat:
|
Typisch geval van zonde... :)
Inderdaad het ligt tever van de randstad en de verbindingen met het achterland zijn niet ideaal. Grote bedrijven vestigen zich nou eenmaal niet in een klein haventje tussen Rotterdam en Hamburg in...zou niet slim zijn ook. |
Citaat:
Er zijn geen andere bedrijven in de directe nabijheid. Dus dan moeten ze allemaal dingen van verder weg laten komen en dat kost meer geld en tijd enzo... |
Citaat:
|
Citaat:
Het zou alleen werken als een aantal bedrijven samen plannen om daar hun bedrijf neer te zetten en dat gebeurd niet zo maar... Ik denk dat t wel over 10 jaar goedkomt met die Eemshaven, want dan zit de Randstad echt vol voor grote bedrijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
alsof je er elke dag komt joh :rolleyes: |
Moet alles bebouwd worden dan?
|
Citaat:
|
Citaat:
oow, het probleem met DIT gebied is dat het GEBRUIKSKLAAR is gemaakt en als t dan vervolgens NIET voldoende gebruikt wordt.. DAT is pas erg. Kijk als er nou nix mee gedaan was, oke dan had ik t liever ook zo gelaten, maar nu is t gebruiksklaar maar staat t daar maar. Daar heeft ook niemand iets aan. |
Citaat:
Wat betreft het gebruiksklaar maken; misschien hadden ze beter van te voren uit kunnen zoeken of er genoeg animo was voor zo'n hele nieuwe haven. Eigenlijk een slecht idee om de plekken die nog betrekkelijk leeg zijn, ook vol te gaan bouwen. Als Nederland zo vol is, lijkt me dat we moeten proberen de landelijke gebieden te ontzien. |
Citaat:
Ze moeten het juist eens gaan spreiden. Het is nu in NL echt scheef verdeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
Beetje raar. Stel: 100 mensen in de randstad en 50 in de rest van NL. Als je gaat spreiden heb je in de Randstad 75 en in de rest van NL 75. Zo komt er ook natuurl enzo in de Randstad. Wordt t er minder druk, is alles beter verspreid. T is ook goed voor de economie. Dus het is echt niet zo: Randstad vol, of alles vol. Je bent toch niet aan t VULLEN, je bent de hoeveelheid die je hebt aan t SPREIDEN. Oja, natuur blijft heus wel genoeg over. Ik bedoelde ook niet dat ze alles moeten weghalen, ik had t alleen over spreiding. |
Citaat:
En bij mij zat een steekje los he, Atje? :rolleyes: |
Als ze nu eens een spoorlijn hadden aangelegd via de afsluitdijk, was het wel rendabel geweest (voor Amsterdam althans :P)
Enneh? Wat dan van Duitse bedrijven? Het ligt vrij dicht bij Duitsland. Of Scandinavische bedrijven misschien. |
Citaat:
|
Citaat:
Nee, ik woon een Hilversum. Ja, ik ben een allochtoon. Inderdaad, t is dat je t zelf zegt. :D |
Citaat:
OMG en je gelooft t nog ook? :eek: :D |
Citaat:
Ik had het er meer gezet om hem zijn vergissing te laten zien :P |
1 ding wil ik ff kwijt: Stel je van de spoorverbinding Groningen-Leer niet te veel voor...(m.b.t. Duitse bedrijven)
|
Citaat:
Dan pleuren ze er 1 lijn bij, das echt zo gedaan als er genoeg bedrijven waren daar. |
Citaat:
Uit je post :p |
Citaat:
ik denk dat ik jou maar eens stelselmatig ga negeren, omdat je er alleen op uit bent mensen uitspraken te ontlokken en dan in je vuistje lacht als ze geband worden. |
Citaat:
Terwijl in Groningen (overigens geldt dat ook voor Limburg) ruimte zat is. Ik kan me best in Boogie vinden. Maar hoe zit het met de natuur in Groningen? Hier in Limburg zijn nogal een aantal natuurgebieden. Die zou je kunnen verwijderen en iets anders neer kunnen zetten. In delen van de polders is nooit een natuurlijke natuur geweest omdat dat is drooggelegd. Neem de Veluwe: weg met die handel? Die monorail tussen Groningen en de Randstad zou het probleem van werkgelegenheid/afstand en files wel deels kunnen oplossen lijkt mij. In hoeverre het rendabel, mogelijk en/of milieuvriendelijk is, weet ik niet. |
Citaat:
|
Citaat:
De Eemshaven is wel degelijk van belang, voor de Noord-Europese vaart. Er zijn aardig wat lijndiensten naar Noorwegen en de Baltische staten, en St. Petersburg. Voor die schepen zijn de havens van Hamburg en de Eemshaven juist wel belangrijk. Het gaat dan vrij vaak om houtschepen, uit de Baltische staten. PS. Dystopia woont in Heerlen. |
Citaat:
Citaat:
|
De discussie Nederland is vol: staat in mijn ogen eigenlijk, dat Nederland niet de capiciteit en de oplossingen nu in huis heeft om mensen hier heen te laten komen.
Nu zijn er al problemen in de zorg endergelijke, we moeten eerst die problemen oplossen en niet de druk op de ketel vergroten, want dan gaat de zorg heel snel achteruit. Het is mooi dat zo'n gebied vrij is maar je moet wel inzien dat de zorg en accomodatie capiciteit overbezet is in Nederland. Kijk maar naar de wachtlijsten en kijk maar naar de gevangenissen. Eerst moeten die problemen dus opgelost worden voor dat er weer mensen in kunnen komen. |
Allereerst: Nederland is niet vol. Er zijn slechts wat gebieden in het westen waar het wat druk is.
Ik woon zelf in wijds en leeg Noord-Groningen en wil alle mensen er even op wijzen dat we hier naast de Eemshaven ook nog de haven van Delfzijl (de slecht bestuurde plaats in het nieuws)hebben waar ook wat aan industrie te vinden is. Iedereen met een beetje economische kennis zal begrijpen dat het bij de vestiging van bedrijven een soort sneeuwbaleffect zal optreden, ze zoeken elkaar op. Er zal eerst een aantal belangrijke bedrijven moeten komen, maar die komen niet zo maar. De infrastructuur naar de Eemshaven is behoorlijk onder de maat. Er is één regionaal boemelspoorlijntje naar toe en één autoweg die uitkomt bij de ringweg Groningen zodat transport daar vervolgens in de file kan gaan staan. Eerst moet daar eens serieus wat aan gedaan worden en dan zal het langzamerhand misschien eens wat worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens het gaat er wel degelijk om of mensen daar willen wonen. Zonder werknemers geen bedrijven toch? Of wil je elke dag vanuit de randstad of waar dan ook dat kloteeind naar groningen crossen? |
Citaat:
Het is volgens mij logischer een centrale, grote haven te hebben, dan twee kleinere haventjes, die dezelfde dingen, fabrieken, bedrijven, enzovoort nodig hebben. Op die manier kun je ook niet profiteren van schaalvoordelen. Wat betreft het wonen; veel mensen uit de Randstad hebben er helemaal geen problemen mee in het oosten des lands te gaan wonen. Als daar trouwens inderdaad zo'n groot gebied komt, zal het gauw genoeg weer gezellig druk (of zoals sommigen zeggen: 'vol') worden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.