![]() |
Opbouw van een betoog?
Ik snap geen zak van de opbouw van een betoog :-/ ik moet donderdag mijn betoog houden en ben omgeschakeld naar De Monarchie moet afgeschaft worden..maar hoe bouw je een betoog op?
|
Eerst een vraag of een hypothese, dan verschillende feiten die je apart belicht (zorg ervoor dat je per alinea duidelijk 1 onderwerp hebt dat bij het hoofdonderwerp past), en vervolgens een conclusie.
|
Inleiding:
- stelling kenbaar maken Kern: - argumenten voor/tegen de stelling (ligt eraan of je voor of tegen bent:)) - tegenargumenten onderuit halen Slot: - samenvatting/conclusie Zoiets? Je moet in ieder geval de hele tijd schrijven met de gedachte dat iedereen die het leest overtuigd moet worden: ze moeten jouw mening over gaan nemen. Zorg dat je veel argumenten hebt in ieder geval.. |
uit mijn boek
inleiding introductie onderwerp aandacht publiek trekken standpunt als stelling of als vraag eerste zin middenstuk geeft argumenten bepaal een logische volgorde van de argumenten ondersteun argumenten met gevonden bronnen (noem ze ook) ga in op mogelijke tegenargumenten weerleg tegenargumenten slot samenvatting colclusie laatste zin over de presentatie gebruik geen boekentaal spreek duidelijk en niet te snel straal enthousiasme uit kijk je publiek aan nog even over de introductie. Bepaal wat je publiek van je stelling denkt. als ze het er niet mee eens zijn zullen ze (volgens mijn lerares) niet meer luisteren en zou je daarom met een zin als "veel mensen vinden dat de monarchie goed is" oid moeten beginnen zodat ze denken " ja! dat vind ik ook" en geinteresseerd zijn.. nog een stukje uit m'n boek " als je in je spreekbeurt bijvoorbeeld een probleem behandlt (gaat in de ozonlaag, studielasturen) geef dan je informatie in het middenstuk deze volgorde: -leg eerst uit wat het probleem precies is leg dan uit voor wie het probleem is geef daarna mogelijke oplossingen leg ten slotte uit welke oplossing de beste is en waarom |
S&S --> Moderne talen
|
Citaat:
- stel je eens voor... - men vindt... - je begrijpt natuurlijk dat... - als je dit ziet denk je... Mijn leraar zegt altijd 'ik heb helemaal geen zin me iets voor te stellen, jij bent degene die het uit moet leggen!' en bij die andere drie dingen zegt ie 'oh ja, ik vind dat helemaal niet! Oh, ben ik dan de enige op de wereld? Jammer dan, maar dan gaat je stelling (men vindt blablabla) dus niet op!' En bij dat voorbeeld van jou moet het echt bewezen zijn dat veel mensen dat denken (en: wat is veel? Noem cijfers als je het dan toch wilt gebruiken). Die bewijzen zijn d'r bijna nooit, dus mag je het ook niet klakkeloos gebruiken. Kortom: kijk uit als je een kritische docent hebt ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.