Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dringend hulp: de grieken-goden/ja-nee antwoord is voldoende (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=379608)

BELLEKE 16-02-2003 15:12

Dringend hulp: de grieken-goden/ja-nee antwoord is voldoende

Tijdens de Trojaanse oorlog vochten de Grieken tegen de Trojanen. Nu is mijn vraag, de goden van de Grieken (Athene, Apollo.....) zijn dat ook de goden van de Trojanen?

Dank je

mathfreak 16-02-2003 15:44

Volgens mij hoort dit op het forum over de Klassieke Oudheid thuis.

barkrukkie 16-02-2003 16:31

ja, want bijvoorbeeld Poseidon vocht ook mee maar dan vóór de Trojanen

BELLEKE 16-02-2003 19:23

Citaat:

barkrukkie schreef:
De goden mochten dus partijdig zijn? Of alleen in hun denken, en niet in hun daden?

cartman666 16-02-2003 20:55

Citaat:

barkrukkie schreef:
alles wat in age of mythologie gebeurd is nog niet wat er in de ilias staat hè:D, want van aom klopt echt geen hout.
maar inderdaad de goden waren verdeelt tussen het trojaanse en het griekse kamp. de strijd werd dus niet alleen op aard, maar ook op de olympus uitgevochten.

damaetas 16-02-2003 21:50

Citaat:

BELLEKE schreef:
De goden mochten dus partijdig zijn? Of alleen in hun denken, en niet in hun daden?
griekse goden waren net als mensen met dezelfde mensenwensen en dezelfde mensenstreken

alleen nbtje meer macht

EN POST JE BERICHT IN4T VERVOLG OP HET GOEIE FORUM :rolleyes:

barkrukkie 17-02-2003 00:09

Citaat:

cartman666 schreef:
alles wat in age of mythologie gebeurd is nog niet wat er in de ilias staat hè:D, want van aom klopt echt geen hout.
maar inderdaad de goden waren verdeelt tussen het trojaanse en het griekse kamp. de strijd werd dus niet alleen op aard, maar ook op de olympus uitgevochten.

het klopt misschien niet in z'n geheel, maar Poseidon vocht toch echt tégen de Atheners (hij was jaloers dat de godin Athene de beschermheilige van die stad mocht zijn). Aangezien o.a. de Atheners tegen de Trojanen vochten, was Poseidon voor Troje.
(of ben ik nu fout?)

En op de Olympus zelf werd volgens mij bar weinig gevochten. Het was meer een beetje flauw plagen wat de goden deden, ze hielpen wel bepaalde groepen, maar ze gingen elkaar niet letterlijk te lijf

Tampert 18-02-2003 16:31

hoe verkeerd kun je het doen!? :p

ik verplaats hem naar klassieke oudheid om redenen die me duidelijk lijken.

igfy 18-02-2003 22:32

een van de godinnen was toch ook de moeder van aeneas?? ik weet niet meer wie ook alweer..

barkrukkie 19-02-2003 06:54

Citaat:

igfy schreef:
een van de godinnen was toch ook de moeder van aeneas?? ik weet niet meer wie ook alweer..
Athene, zij heeft een verhouding gehad met de vader van Aeneas, Anchises (volgens mij)

Janniepannie 19-02-2003 14:07

De Goden waren dus ook van de Trojanen, maar ze waren enigszins partijdig... Tip: lees Ilios van Imme Dros eens! Niet moeilijk maar je krijgt een goed duidelijk beeld van de toestand onder de Goden.

Liefs Janneke

Onbekende 19-02-2003 22:13

Citaat:

barkrukkie schreef:
Athene, zij heeft een verhouding gehad met de vader van Aeneas, Anchises (volgens mij)
Athena is een maagdelijke godin.
De moeder van Aeneas is Aphrodite

barkrukkie 20-02-2003 06:12

Citaat:

Onbekende schreef:
Athena is een maagdelijke godin.
De moeder van Aeneas is Aphrodite

*schaam*
ja, je hebt gelijk...
Bron
Aphrodite alias Venus

Krummeltje 20-02-2003 15:05

Citaat:

barkrukkie schreef:
Ehh... zo van: het is Venus.

Weet je wat ik me weleens afvraag? In welk land wonen die trojanen nou eigenlijk?

Queen Klazina Wok 20-02-2003 23:52

Citaat:

Krummeltje schreef:

Weet je wat ik me weleens afvraag? In welk land wonen die trojanen nou eigenlijk?

de trojanen leven niet meer.. troje lag in turkije ergens bij izmir, en de nakomelingen van de trojanen zijn nu italianen (aeneas -> romulus & remus -> romeinen -> italianen)

barkrukkie 21-02-2003 05:55

Citaat:

Krummeltje schreef:

waren we al achter ;)

perseus 21-02-2003 18:13

Citaat:

BELLEKE schreef:
De meeste goden waren zelfs heel erg partijdig.

Krummeltje 21-02-2003 21:21

Citaat:

barkrukkie schreef:
waren we al achter ;)
sorry... ;)

Optima 24-02-2003 20:19

Citaat:

Krummeltje schreef:
.

de trojanen hadden niet echt een land maar een gebied bij de bosporus ( sdoorgang naar zwarte zee) Men denkt ook dat er een daadwerkelijke oorlog is geweest vanwege handelsbelemmeringen ( de ' trojanen waren listige rovers' )

sportbabe 03-03-2003 16:19

Als je het verhaal van Troje kent móet je de voorgeschiedenis van Paris en zn appel weten. En toen hij Aphrodite koos, stond Aphrodite aan de kant van Troje, en de andere twee aan de kant van de Grieken.
Goden konden dus wel degelijk partij trekken...

klassen 03-03-2003 16:29

Ze hebben ook geprobeerd het oude Troje op te graven. Eeen archeoloog is daar hewel lang mee bezig geweest. Zijn naam staat in mijn Grieks boek maar ik heb geen zin het op te halen :D

Over die partijdigheid van de Goden, ja ze waren partijdig.
Nee de Goden van de Grieken waren niet de Goden van de Trojanen (dacht ik) En laten we vooral niet vergeten adt ze vochten om de mooiste vrouw van Griekenland Helena, die door Paris was " geroofd " N.B. (nota bene! Oftewel let goed op)
Paris is een Griek.

barkrukkie 03-03-2003 17:12

Citaat:

klassen schreef:
Ze hebben ook geprobeerd het oude Troje op te graven. Eeen archeoloog is daar hewel lang mee bezig geweest. Zijn naam staat in mijn Grieks boek maar ik heb geen zin het op te halen :D

bedoel je toevallig Schliemann ofzoiets?

sportbabe 03-03-2003 19:29

Ja die!!! Op een repetitie had ik hem verward met Niemann :rolleyes: , een schaatster idd. :D

lucy48 04-03-2003 16:58

Citaat:

mathfreak schreef:
Volgens mij hoort dit op het forum over de Klassieke Oudheid thuis.
Is dit dat dan niet?

Onbekende 04-03-2003 19:10

Citaat:

lucy48 schreef:
Is dit dat dan niet?
Eerst stond hij op een ander forum, Tampert heeft hem hiernaartoe verplaatst. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.