Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   eigen gedachtes in de hand (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=37964)

Günther 22-02-2002 18:12

eigen gedachtes in de hand

heb je je eigen gedachten of controlles in de hand? ik vroeg het me af want ik ben duz verliefd (en ik kan het niet uitten, reden maakt nu ff niet zoveel uit) en ik kan er duz niets aan doen dat ik echt veel aan haar denk als met iets bezig ben dan heb ik soms zoiets van "wat ben ik nu aan het doen en waarom denk ik nu aan haar"

duzzzz vraag: heb je je eigen gedachten in de hand?

laydee 22-02-2002 18:39

Ik zelf denk dat je bepaalde gedachtes/gevoelens zelf niet in de hand hebt.
Die stelling heeft verstrekkende gevolgen; eerste vraag; waar komen die gedachtes gevoelns dan vandaan?
Tweede punt; zijn we dan nog verantwoordelijk voor wat we doen/zeggen/denken?
Racistische gedachtes bijv, als die 'spontaan' opkomen door vooroordelen bijv., ben je dan 'slecht', ook al ban je ze weer zo snel mogelijk uit de gedachten?

Dat maakt dat je nooit kunt zijn wie je wilt zijn...
En dat er misschien dan 2 soorten bewustzijn zijn, één waar je zelf niet iets aan kunt veranderen, die spontaan opkomt. En één waar je wél invloed op hebt.
In hoeverre heeft de één invloed op de andere?
En in hoeverre ben je verantwoordelijk voor je daden?

Of is dit niet echt waar je heen wilde?

Günther 23-02-2002 16:48

Citaat:

laydee schreef:
Ik zelf denk dat je bepaalde gedachtes/gevoelens zelf niet in de hand hebt.
Die stelling heeft verstrekkende gevolgen; eerste vraag; waar komen die gedachtes gevoelns dan vandaan?
Racistische gedachtes bijv, als die 'spontaan' opkomen door vooroordelen bijv., ben je dan 'slecht', ook al ban je ze weer zo snel mogelijk uit de gedachten?

Dat maakt dat je nooit kunt zijn wie je wilt zijn...
En dat er misschien dan 2 soorten bewustzijn zijn, één waar je zelf niet iets aan kunt veranderen, die spontaan opkomt. En één waar je wél invloed op hebt.
In hoeverre heeft de één invloed op de andere?
En in hoeverre ben je verantwoordelijk voor je daden?

Of is dit niet echt waar je heen wilde?

ja juist wel want ik erger me aan m`n eigen afwezigheid :S

fonske 23-02-2002 20:14

Citaat:

laydee schreef:

eerste vraag; waar komen die gedachtes gevoelns dan vandaan?

is het normaal dat je denkt te twijfelen aan je liefde voor iemand, waardoor het uitraakt met die persoon
en dat je 3 dagen later beseft dat je verschrikkelijk veel van hem houdt
kan dit een gevolg zijn van te veel willen analyseren van je gevoelens?

Günther 23-02-2002 22:21

Citaat:

fonske schreef:
is het normaal dat je denkt te twijfelen aan je liefde voor iemand, waardoor het uitraakt met die persoon
en dat je 3 dagen later beseft dat je verschrikkelijk veel van hem houdt
kan dit een gevolg zijn van te veel willen analyseren van je gevoelens?

denk het wel ja

timonx 24-02-2002 11:27

Nee, ik denk het niet. Alleen je feitenlijk handelen heb je zelf in de hand naar mijn mening. Soms denk je nu eenmaal aan dingen waar je liever neit aan denkt. Daarnaast speeld verliefdheid helemaal anders op je in is een beedje moeilijk uit te leggen.

Günther 24-02-2002 14:58

Citaat:

timonx schreef:
Nee, ik denk het niet. Alleen je feitenlijk handelen heb je zelf in de hand naar mijn mening. Soms denk je nu eenmaal aan dingen waar je liever neit aan denkt. Daarnaast speeld verliefdheid helemaal anders op je in is een beedje moeilijk uit te leggen.
ja ok maar heb je die verliefdheid in de hand, want ik denk van niet want je kunt niet ff zeggen van "nu ben ik niet meer verliefd" het gebeurd en je denkt ook de hele tijd aan haar terwijl je dat misschien wel helemaal niet wil

damaetas 24-02-2002 18:57

neej, totaal ni, ik denk altijd aan van die dingen die ik eigenlijk liever vergeet, of wat ik allemaal weer fout heb gedaan of nooem maar op

ik denk mezelf gestoord

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.