![]() |
[Netwerk] Adsl delen
Ik heb voor 2 pc en een laptop (De laptop is maar enkele keren aan wezig) een netwerk aan te leggen
Alleen ik zit met een paar vragen Moet ik dezelfde IP adress gebruiken als mijn ADSL verbinding gebruiken. (USB modem Speedtouch 330 ding) of er eentje verzinnen. En hoe deel ik de ADSL verbinding. |
Binnen je netwerk moet je zelf adressen uitdelen; je echte IP adres is alleen naar buiten toe. Zo zit ik hier op 10.0.0.1/10.0.0.2 enz. Wel icm een hub/switch natuurlijk
|
voor lokaal gebruik heb je een aantal ip ranges,
ik gebruik zelf 192.168.0.x delen van de adsl doe je in winxp/2k met internet verbinding delen of 'share this connection' staat ergens bij je connection properties |
Op de pc waar je modem op is aangesloten heb je waarschijnlijk 2 verbindingen. Die van je modem, en die van de netwerkkaart. Heb je die laatste niet, dan zul je hem moeten aanschaffen en inbouwen. Bij de properties van je MXStream verbinding geef je aan dat je hem wil delen, en dat ie moet delen over de netwerkkaart die erin zit (dat laatste gaat ws. automatisch). Hij stelt dan voor je netwerkkaart automatisch een ip etc in.
Het enige wat je dan moet doen is op je laptop instellen dat ie een ip adres automatisch moet verkrijgen, evenals subnetmask. Gateway zet je op 192.168.0.1 (=ip pc met modem), internet explorer instellen op "automatisch instellingen detecteren" oid, en gaan met die banaan :) Succes! |
Citaat:
(En ik kan ook een Crosskabel gebruiken voor die twee PC en als ik met mijn laptop werk mijn "eigen" hub meenemen en in pluggen? |
Citaat:
Ja, kan. |
Kan je niet gebruikmaken van DHCP? Hier hebben we een gehackte alcatel liggen (ook via mxstream), en het enige wat je hoeft te doen is bij je netwerkinstellingen opgeven dat-ie dhcp moet gebruiken.. Da's het enige.. Ip adres krijgt-ie dan toegewezen..
|
Citaat:
|
Dat daar eventuele beveiligen zijn weg haald zodat je makkelijker op het internet kan
|
Citaat:
|
@ SisterOfMercy:
Dat kan de topicstarter niet, hij heeft een Speedtouch 330USB, die kun je niet hacken. Bovendien maakt ie als ie via windows z'n internet deelt al gebruik van dhcp. @ TIGEK: Da's niet helemaal waar. Als je dat modem hackt dan flash je de software van de duurdere pro versie erin. Dat heeft tot gevolg dat het een router word, en dus kun je hem op je hub/switch aansluiten en functioneert ie als gateway :) NB: je verliest dan dus je garantie :P @ unpopular: Van buiten naar binnen? Dan moet je portmappen. Voor poort 80 geef je dan op dat ie naar een bepaald ip moet verwijzen, het ip van de pc waar de webserver(?) op draait dus :) |
Okee, ff een paar misverstanden uit de weg helpen:
De Speedtouch 330USB is een USB-modem, geen UTP-modem. HIER MOET DUIDELIJK VERSCHIL TUSSEN WORDEN GEMAAKT! Heb je een UTP-modem? Dan is hij te tweaken via een programma op http://www.tweakers.net, en kun je hem in je netwerkhub steken. Dit is met een USB-modem niet mogelijk, in dat geval zal er een server moeten aanstaan om als gateway voor de internetverbinding te dienen. * Hoe weet ik of ik een USB of een UTP modem heb? * Een UTP-modem heeft een achtpolige aansluitstekker die iets wegheeft van een brede telefoonconnector. (RJ-45, voor de mensen die van details houden.) Een USB modem heeft een USB-stekkertje, en deze vierpolige platte stekker vindt je wel eens terug op een printer, scanner of muis die in de afgelopen paar jaar is gekocht. Hopende hiermee het probleem uit de wereld te hebben geholpen, Pelle. --- There are three kinds of people: those who can count, and those who can't. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
bijv. op poort 90 staat nu mijn webserver. maar op 21 staat een ftp daar is geen probleem mee. Dus als iemand weet hoe ik dit moet oplossen, zou ik erg blij zijn. Nu heb ik het via een ander domain toch zo gekregen dat dit domain op 80 loopt en doorlinkt naar 90. |
Ik zag wel dat hij een USB modem heeft, maar ik wist daar voor de rest niets van af.
Sja, misschien een tweedehands adsl router op de kop tikken ofzo? De garantie is wel weg van die we hier hebben staan, maar we hoeven niet met dat kloterige VPN te werken. |
Citaat:
dat gaat een aparte pc maar lekker doen, is ook wel handig voor de servers die erop gaan draaien |
Citaat:
|
Citaat:
en als ik nog andere bakken extern bereikbaar wil hebben ga ik ook dns draaien, maar ik denk dat dat niet nodig is |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42. |