mathfreak |
18-03-2002 20:38 |
Ik heb er even mijn Prisma van de psychologie bijgepakt en werd bij het woord "Fehlleistung", dat zoiets als "faalhandeling" betekent, doorverwezen naar het begrip "lapsus", ook bekend als Freudiaanse vergissing. Volgens de psycho-analyse gaat het hier om vergissingen die het gevolg zijn van het naar de oppervlakte komen van een onbewuste wens of gedachtengang. Freud ging er van uit dat bij iedere vergissing zo'n onbewuste of verdrongen wens aangewezen kon worden. Een voorbeeld van een Freudiaanse verspreking dat ik zelf wel een leuk voorbeeld vind is het volgende: in nazi-Duitsland was het de gewoonte om bij een begroeting of een opening van een vergadering de woorden "Heil Hitler" uit te spreken. Op een keer was er een man die blijkbaar zo zijn eigen ideëen over Hitler had (als we Freuds veronderstelling voor waar mogen aannemen) en per vergissing "Heilt Hitler" (genees Hitler) zei. Een ander voorbeeld is dat van de voorzitter die een vergadering begint met de woorden: "Hiermee verklaar ik deze vergadering voor gesloten." Volgens Freud is dit de uiting van de wens dat de (in de ogen van de voorzitter zinloze) vergadering alvast voorbij zou zijn.
|