Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Euro.. Wisk. PO (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=383121)

CL 19-02-2003 17:47

De Euro.. Wisk. PO

Voor wiskunde maak ik een PO over de euro, als 1 van de wiskundige onderdelen wil ik de kans berekenen op dat je over 100 jaar een Griekse euromunt in je portemonnee vindt. Om dit te kunnen berekenen heb ik een lijst nodig met het aantal geslagen euromunten per EU land..

Nou heb ik heel internet afgezocht, de eurolijn gebeld, De Nederlandsche Bank gemaild (die kwamen met een verkeerde lijst), enz.

Is er iemand die een tip heeft om de nodige informatie toch te kunnen vinden?

De informatie is trouwens bekend want ik heb het zelf ooit ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar :(

Als je me kunt helpen, bedankt!

CL 19-02-2003 18:13

In miljarden

Belgie
3,0

Duitsland
23,0

Griekenland
1,6

Spanje
7,8

Frankrijk
11,0

Ierland
0,9

Italie
9,1

Luxemburg
0,1

Nederland
3,3

Oostenrijk
2,0

Portugal
1,6

Finland
1,5

-------> kep 't al gevonden :)

Toch bedankt, eh... allemaal.. :p

FlorisvdB 19-02-2003 18:56

Citaat:

CL schreef:
In miljarden

Belgie
3,0

Duitsland
23,0

Griekenland
1,6

Spanje
7,8

Frankrijk
11,0

Ierland
0,9

Italie
9,1

Luxemburg
0,1

Nederland
3,3

Oostenrijk
2,0

Portugal
1,6

Finland
1,5

-------> kep 't al gevonden :)

Toch bedankt, eh... allemaal.. :p

graag gedaan ;)

CL 19-02-2003 19:35

Citaat:

FlorisvdB schreef:
graag gedaan ;)
:D Gelukkig maar

Andijvie 19-02-2003 19:41

Hehe, cool hoe je jezelf leuk antwoord geeft :)
Leuk ook om te zien die lijst, enne, wil je die kans posten wanneer je hem hebt? Ben wel nieuwsgierig...

Dr HenDre 19-02-2003 19:43

als je zoiets zou bereken zou het heeel veel kunnen schelen. Het lijkt me geen goed idee om dit te doen. Het word een te grove schatting :)

CL 19-02-2003 19:46

Citaat:

Andijvie schreef:
Hehe, cool hoe je jezelf leuk antwoord geeft :)
Leuk ook om te zien die lijst, enne, wil je die kans posten wanneer je hem hebt? Ben wel nieuwsgierig...

Hahah, zal ik doen, het zal wel heel erg klein zijn, maar goed.. Je kunt ook op www.wiskgenoot.nl/eurodiffusie kijken, daar staat de verspreiding van de buitenlandse en Nederlandse euromunten op. Maar dan erg ingewikkeld, met Markov-ketens enzo.. :confused: te ingewikkeld voor mijn bescheiden breintje :D

CL 19-02-2003 19:48

Citaat:

Dr HenDre schreef:
als je zoiets zou bereken zou het heeel veel kunnen schelen. Het lijkt me geen goed idee om dit te doen. Het word een te grove schatting :)
Klopt, een erg grove schatting, denk maar aan de later bijgeslagen munten, de munten die in spaarpotten verdwijnen en de munten van de later bijkomende EU landen.. Maar m'n leraar vindt dat allemaal wel best :p

Andijvie 19-02-2003 19:49

Citaat:

CL schreef:
Klopt, een erg grove schatting, denk maar aan de later bijgeslagen munten, de munten die in spaarpotten verdwijnen en de munten van de later bijkomende EU landen.. Maar m'n leraar vindt dat allemaal wel best :p
't Gaat idd ook om de uitwerking lijkt me... daar keek mijn leraar iig naar :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.