Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Tussen kinderbijslag en stufi? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=384489)

Balance 20-02-2003 22:01

Tussen kinderbijslag en stufi?

Tot je 18e krijg je kinderbijslag en vanaf dat je gaat studeren krijg je studiefinanciering, maar wat zit daar tussenin?
Of heb je helemaal geen recht op geld als je 18 bent, maar nog wel op het voortgezet onderwijs zit?

(misschien domme vraag, want ik heb er weinig verstand van, maar goed: eigenlijk bestaan domme vragen niet dus ik stel hem toch maar :p)

Boogie 20-02-2003 22:12

'Tegemoetkoming van de studiekosten'. Als je 18 jaar of ouder bent en je zit op de middelbare school (=geen stufi) krijg je maandelijks een bepaald bedrag van de IBG. Hoeveel het is weet ik niet meer precies, ik dacht iets van 70/80 euro ofzo.

Andijvie 21-02-2003 12:10

Citaat:

Boogie schreef:
'Tegemoetkoming van de studiekosten'. Als je 18 jaar of ouder bent en je zit op de middelbare school (=geen stufi) krijg je maandelijks een bepaald bedrag van de IBG. Hoeveel het is weet ik niet meer precies, ik dacht iets van 70/80 euro ofzo.
Volgens mij bedraagt die tegemoetkoming voor scholieren (zo heet dat!) precies hetzelfde als de kinderbijslag, zo heb ik dat iig begrepen... maar op www.ib-groep.nl kan je daar vast wel een antwoord op vinden!

Mariebel 21-02-2003 20:31

Je krijg tegemoetkoming scholieren, maar ook voor de zomervakantie kun je wat aanvragen, is ongeveer 90 euro per maand, dus zeker de moeite waard

Para! 21-02-2003 21:07

86,70 euro

Jozzy 22-02-2003 10:12

Citaat:

Mariebel schreef:
Je krijg tegemoetkoming scholieren, maar ook voor de zomervakantie kun je wat aanvragen, is ongeveer 90 euro per maand, dus zeker de moeite waard
Klopt, heet iets als "overbrugging" ofzo, moet je maar even opzoeken ook :)

Balance 22-02-2003 12:26

oké bedankt, klinkt goed :)

Black Sugar 23-02-2003 12:33

Ik heb ook een vraagje, kan hier ook wel denk ik.
Als je nou al studeert en in hetelfde jaar 18 word, krijg je dan stufi en ov. Ik word namelijk in mei 18. En moet je dat soort dingen aanvragen? (mja kon niet echt wijser worden uit de site van het IBG)

Tijgertjuh17 24-02-2003 10:15

SNEL aanvragen!!!!!!!!!!!!! Het duurt vaak superlang voordat die IB dat regelt, aangezien alles daar langs elkaar heen gaat, zo was mijn moeder buitenlands en mijn vader werkloos, terwijl mijn moeder 200% nederlands is en mijn vader TOTAAL NIET werkloos en dat moesten we dus allemaal weer bewijzen enz enz! Het is gewoon een teringzooitje daar om het zo ff te zeggen!

Officieel moet je daar 4 maanden van te voren mee beginnen, voordat je 18 wordt, ik wordt toevallig ook in mei 18 en bij mij is het nu gelukkig allemaal geregeld, pfffffff :D

Ik kan precies uitleggen hoe het bij jou werkt en ik neem aan dat je HBO gaat doen? daar van uitgaande:

je krijgt nog kinderbijslag voor: jan/feb/mrt en apr/mei/juni
Een hbo opleiding gaat officieel in op 1 september. Je krijgt dus vanaf 1 september studiefin. Nu zal je wel denken wat krijg ik dan in juli en augustus? Voor die twee maanden moet je een Tegemoetkoming scholieren van 18 jaar en ouder aanvragen. Je moet dus :
- je aanmelden op je nieuwe school
- je studifinanciering aanvragen
- je aanmelden bij de IB groep en vertellen wat je volgende
opleiding gaat worden
- voor juli en augustus een tegemoetkoming scholieren van 18 jaar en ouder aanvragen

Dit moet je allemaal ZELF doen, want hun gaan ervanuit dat je al bijna volwassen ben en meerderjarig. Je moet dus niet wachten tot je wat van de IB groep ontvang, maar begin er nu mee, want als je in mei jarig bent heb je nog maar 2-3 maanden!

heb je nog vragen? stuur ff n prive berichtje / mailtje

groetjes Angelique

ps pfffffffffff dat is een lang stukje geworden :p

ekki 24-02-2003 22:20

Het heet VO18+, die tegemoetkoming.

Alex 28-02-2003 20:28

volgens mij valt dat wel mee, als je het te laat aanvraagt (bv 2 maanden) krijg je het toch nog over voorafgaande maanden.

Maar het gaat pas in op het begin van een kwartaal, dus 1 april and so on..

Esmée 02-03-2003 19:51

dat bedrag hangt af van het inkomen van je ouders hoor dus dat kan nogal verschillen, niet alles zit rond de 90 euro of zo

Roos 03-03-2003 10:05

Zeg ff een vraagje hier dan..

Je krijgt maar een beperkte tijd stufi. Ik dacht 4 jaar ofzo, daarna is het een lening.
Die tegemoetkoming voor scholieren, gaat die van je stufi-tijd af? Dus als je een jaar lang "tegemoetkoming" krijgt, krijg je dan nog maar 3 jaar stufi?

Ik ga namelijk Geneeskunde doen, die studie is al zo lang, en dan kan ik dat geld beter gebruiken als ik daadwerkelijk op kamers zit. Nu kom ik wel rond van m'n zakgeld en bijbaantje.

Daantje_0705 03-03-2003 10:19

Volgens mij krijg je stufi voor de duur van je studie, dus voor geneeskunde zes jaar (zou ik anders wel lullig vinden) Kweet het trouwens niet helemaal zeker....

noukiester 03-03-2003 13:31

Hoe zit dat precies met die overbrugging? Dat je in de zomermaanden ook geld krijgt of zoiets... Krijg je dan evenveel als die tegemoetkoming of minder? En geld dit ook als je een studie gaat doen met een loting, dus dat het niet zeker is dat je ook daadwerkelijk die studie gaat doen?
Want je krijgt alleen die overbrugging als je na je eindexamen gelijk (na de zomervakantie dus) verder gaat met een vervolgopleiding!

Tijgertjuh17 03-03-2003 15:19

Hoe het met die overbrugging zit heb ik een paar berichtjes hierboven al uitgelegd, maar hoe dat zit met een lotings opleiding weet ik niet, dan zou je even een mailtje moet sturen naar de IB-groep of even moeten bellen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.