Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   management (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=384728)

The_Wounded 21-02-2003 08:30

management

Weet iemand waar ik informatie over managementtechnieken en stylen kan vinden?
Het enige wat ik vind zijn cursussen en boeken :(

Studentje 21-02-2003 09:00

Wat moet je weten? Voor welk niveau? Want dit onderwerp is behoorlijk breed.

The_Wounded 21-02-2003 09:08

Het is voor mijn stage verslag, ik moet een aantal verschillende technieken en stylen kennen en uitleggen. mbo niveau 4 opleiding.

gorgi_19 21-02-2003 10:00

Hiervoor kan je anders eens kijken in het boek Management en Organisatie, Theorie en Toepassing van Keuning en Eppink. Een x aantal bladzijden wijden zij aan verschillende managementstijlen, en wanneer deze goed toepasbaar zijn.

Studentje 21-02-2003 10:04

Citaat:

The_Wounded schreef:
Het is voor mijn stage verslag, ik moet een aantal verschillende technieken en stylen kennen en uitleggen. mbo niveau 4 opleiding.
Dan kan ik hier wel een hoop gaan typen, maar ik heb geen idee wat relevant voor jou is. Ik denk dat je het zelf allemaal best weet uit de les, maar mocht je dingen niet begrijpen, vraag maar.

Je doet vast MBO bedrijfsadministratie ofzo zeker?

The_Wounded 21-02-2003 10:39

Nou nee ik doe mbo ICT en we hebben er geen les in gehad, ik moet gewoon op de een of andere manier aan een stuk of 3/4 verschillende management technieken en stylen opschrijven (naam plus korte omschrijving) maar ik kan dus nergens een paar technieken en stylen vinden.

Studentje 21-02-2003 11:01

Management by direction and control (MBDC); De leider geeft opdrachten en controleert of die juist worden uitgevoerd. Medewerkers hebben geen vrijheid van handelen in het werk.

Management by objectives (MBO); de leider en zijn medewerkers spreken doelstellingen af die de medewerker moet realiseren in een bepaalde periode. De medewerker heeft een bepaalde mate van vrijheid om zelf te bepalen hoe hij de doelstellingen wil realiseren.

Management by exception (MBE); dit is een managementmethode als aanvulling op MBO, waarbij sprake is van uitzonderingsrapportages door medewerkers. Dat gebeurt wanneer bepaalde tolerantiegrenzen worden overschreden.

Management by delegation (MBD); hierbij worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden volledig aan medewerkers gedelegeerd.

Management by walking around (MBWA); de leider heeft een voorbeeldfunctie om de cultuur van een organisatie te bewaken. Meestal combineert de leider deze techniek met een andere management techniek.

Dit is voor jou meer dan voldoende denk ik. Succes

The_Wounded 21-02-2003 11:03

Dank je Dank je

:) :) (y)

Een dikke zoen voor jou :)

The_Wounded 21-02-2003 11:18

Weet je mischien ook wat het verschil is tussen managementtechnieken en managementstylen?

Thomas 21-02-2003 15:24

Citaat:

Studentje schreef:
Management by direction and control (MBDC); De leider geeft opdrachten en controleert of die juist worden uitgevoerd. Medewerkers hebben geen vrijheid van handelen in het werk.

Management by objectives (MBO); de leider en zijn medewerkers spreken doelstellingen af die de medewerker moet realiseren in een bepaalde periode. De medewerker heeft een bepaalde mate van vrijheid om zelf te bepalen hoe hij de doelstellingen wil realiseren.

Management by exception (MBE); dit is een managementmethode als aanvulling op MBO, waarbij sprake is van uitzonderingsrapportages door medewerkers. Dat gebeurt wanneer bepaalde tolerantiegrenzen worden overschreden.

Management by delegation (MBD); hierbij worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden volledig aan medewerkers gedelegeerd.

Management by walking around (MBWA); de leider heeft een voorbeeldfunctie om de cultuur van een organisatie te bewaken. Meestal combineert de leider deze techniek met een andere management techniek.

Dit is voor jou meer dan voldoende denk ik. Succes

Toegepaste organisatiekunde van Peter Thuis, toevallig?

Studentje 21-02-2003 17:31

Citaat:

Wawl schreef:
Toegepaste organisatiekunde van Peter Thuis, toevallig?
Nee, eigenlijk niet. Ik had dit ergens in mijn aantekeningen mooi samengevat staan, voor MTO, met het boek Management van Daft. Daar zal het dus wel uit komen.

Studentje 21-02-2003 17:33

Citaat:

The_Wounded schreef:
Weet je mischien ook wat het verschil is tussen managementtechnieken en managementstylen?
Er is weinig verschil. Een stijl zegt meer over de persoon, terwijl de techniek meer toepassing heeft op de manier. Maar het een heeft dus behoorlijk met het ander te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.