Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   ziek worden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=386555)

raindrup 23-02-2003 11:01

ziek worden

Ik had eens gehoord dat mensen door dat ze denken dat ze ziek zijn dat ze dan ziek worden

en ook dat wanneer ze ziek WILLEN zijn ook ziek worden

maar hoe kan dat ???

en wat heb je dan ??

-xxx-

raindrup 23-02-2003 11:43

tis gewoon omda de vriend van een vriendin woensdag iets moet doen wat hij ni wil en hij wil nu graag ziek worden

ik vraag me dan af of dat kon en ik had er al van gehoord

Qimm 23-02-2003 11:48

Citaat:

raindrup schreef:
tis gewoon omda de vriend van een vriendin woensdag iets moet doen wat hij ni wil en hij wil nu graag ziek worden

ik vraag me dan af of dat kon en ik had er al van gehoord

op zich klopt het wel, dat je ziek kan worden omdat je denkt dat je ziek bent, maar je ka niet expres ziek worden. Dat werk niet.
Anders bestaat er ook nog iets als faken :D

Dashja 23-02-2003 12:03

Als ik vroeger niet naar school wilde, en ik zei
tegen mijn moeder dat ik ziek was, dan mocht ik
thuis blijven, en aangezien ik het op school nooit
echt leuk heb gehad..
Maar in de loop van de dag werd ik vaak echt ziek,
ook overgeven enzo..
Dus volgens mij kan het wel..
*Of misschien was ik gewoon al ziek, maar had ik
dat zelf nog niet door..*

nienna elensar 23-02-2003 12:35

Volgens mij ben je dan een hypochonder. Toch? Mensen die bijvoorbeeld symptomen van een ziekte lezen en dan denken dat ze die symptomen ook hebben. of dat ze inderdaad graag ziek willen worden en zich dan ook ziek voelen. Is ook best logisch eigenlijk. als je bedenkt dat er altijd wordt gezegt dat je er in moet geloven dat je beter word, waarom dan niet anders om. Toch?

Quiana 23-02-2003 12:56

Citaat:

lottuu schreef:
Volgens mij ben je dan een hypochonder.
Da's toch dat je denkt dat je allerlei
erge ziektes hebt..? :confused:

Kan volgens mij wel,
je geest heeft invloed op je lichaam,
en daardoor kan je je ook echt ziek voelen..
(ofzo.. dacht van wel)

mathfreak 23-02-2003 13:05

Citaat:

lottuu schreef:
Volgens mij ben je dan een hypochonder. Toch? Mensen die bijvoorbeeld symptomen van een ziekte lezen en dan denken dat ze die symptomen ook hebben. of dat ze inderdaad graag ziek willen worden en zich dan ook ziek voelen. Is ook best logisch eigenlijk. als je bedenkt dat er altijd wordt gezegt dat je er in moet geloven dat je beter word, waarom dan niet anders om. Toch?
Hypochonders voelen zich niet ziek omdat ze dat graag willen, maar omdat ze denken dat ze een bepaalde ziekte hebben.

@Betamethason: Het is inderdaad mogelijk dat je ziek wordt omdat je denkt dat je het bent. Het is zelfs mogelijk om iemand ziek te praten, terwijl zo iemand helemaal niet ziek is.

Sven 23-02-2003 18:47

Citaat:

mathfreak schreef:
@Betamethason: Het is inderdaad mogelijk dat je ziek wordt omdat je denkt dat je het bent. Het is zelfs mogelijk om iemand ziek te praten, terwijl zo iemand helemaal niet ziek is.
Een soort omgekeerd placebo effect ofzo.. het klinkt logisch ja :)

ekki 24-02-2003 21:56

Een docente van me vertelde dat ze een meisje in behandeling had die 'speelde' dat ze een dwarslaesie had en dat zelf ook dacht ofzoiets. Ik weet het precieze verhaal niet, maar ik vond het best wel raar.

Verder kan je jezelf wel 'ziek denken', ja. Dat denk ik tenminste.

nare man 24-02-2003 22:35

Het kan zeker. Denk maar aan eerstejaars studenten geneeskunde: die denken na de eerste paar colleges ook meteen dat ze allerlei enge aandoeningen onder de leden hebben.

//ItsJustMe\\ 24-02-2003 22:59

Lichaam en geest staan veel meer in verband met elkaar dan de hedendaagse (westerse) geneeskunde denkt.

Memnoch 24-02-2003 23:51

Citaat:

//ItsJustMe\\ schreef:
Lichaam en geest staan veel meer in verband met elkaar dan de hedendaagse (westerse) geneeskunde denkt.
yup

Leonoor 25-02-2003 07:51

Citaat:

mathfreak schreef:
Hypochonders voelen zich niet ziek omdat ze dat graag willen, maar omdat ze denken dat ze een bepaalde ziekte hebben.
Plus dat het wel wat ernstiger is dan dat ze alleen denken een griepje te hebben oid.

Citaat:

'Wat zie jij er verrot uit! Ben je ziek?' Als dat maar vaak genoeg gezegd wordt, dan ga je je ook wel ziek voelen, idd.

Citaat:

//ItsJustMe\\ schreef:
hmm

Ik denk idd dat je je zelf en anderen ziek kunt praten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.