![]() |
nog ff 1 vraagje over de imparfait aub!
hey, ik snap het al bijna helemaal maar kan iemand mij de vervoegingen geven van de imparfait van de regelmatige werkwoorden op -ir?
heel hartelijk dank! liefs mucize |
partir
partais partais partait partions partiez partaient finir finissais finissais finissait finissons finissez finissent |
finir
finissais finissais finissait finissions finissiez finissaient (dyslectistje :p) |
Citaat:
mijn tweede helft van finir was dus de present ipv de imparfait |
lol, dat zag ik ook wel :p
|
he, die vormen weet ik ook wel, ik bedoelde eigenlijk iets anders:
bij de regelmatige ww heb je met de ww op -er en de ww op -re een regelmatige vorm ( hele ww, er/re eraf, vorm van imparfait erbij) maar bij de regelmatige ww op -ir kan ik dat niet vinden, en ik weet ook dat het de nousvorm is en dan ons eraf en dan uitgang van de imparfait erbij, maar kan dat niet makkelijker? dat was dus mijn vraag ;-) ddada liefs |
Citaat:
jouw vraag is volledig duister... |
heb je geen andere regelmatige ww op -ir dan????????????? volgens mij wel hoor bv. het franse ww voor verouderen, veillir, of zo iets
|
alle ww op -ir gaan toch hetzelfde? Of let ik nou niet goed op? (kan ook kloppen hoor, :D )
|
ik kan in ieder geval geen regelmaat zien
|
Citaat:
Maar dan moet je het wel hebben over de regelmatige werkwoorden op -ir. je hebt nl. ook nog een zooi ongeregelmatige ww op -ir maar het kan niet makkelijk dan de nous vorm zonder ons en en dat uitgangen van de imparfait. je kan ook de vorm van de participe présent nemen en dan -ant eraf halen en dan uitgangen van de imparfait, maar dit lijkt me niet makkelijker |
Citaat:
vieillis vieillis vieillit vieillissons vieillissez vieillissent finir, rougir, obéir, rétablir, remplir, accomplir, applaudir, avertir, blanchir, choisir, démolir, maigrir, grossir, grandir, gémir, fleurir, garantir, unir, vieillir en refroidir. partir, dormir, sentir, courir, mourir, offrir, servir, ouvrir, couvrir, venir, avoir, asseoir, voir, recevoir, pouvoir, savoir, devoir, pleuvoir, falloir, valoir, vouloir, lire, dire, rire, sourire, suffire, taire, croire, conduire, rendre, prendre, perdre, mettre, attendre, comprendre, être, entendre, faire, connaître, naître, conclure, convaincre, boire, mordre, vivre en peindre. en natuurlijk is er een hoop onregelmatige |
dus die finir vormen zijn zoals ze bij de meeste regelmatige op ir moeten en die van partir moeten gewoon net zoals die regelmatige op er en re?
|
Citaat:
moest je partir vervoegen als bv aimer dan kreeg je je parte tu partes (deze vormen bestaan maar worden altijd voorafgegaan door "que" omdat het subjonctif vormen zijn) maar daarom is het ook een aparte categorie... niet te veel vergelijken zou ik zo zeggen. |
wat zijn die ww onder partir dan?
:-( ik snap niet |
Citaat:
wat is de vraag nu? :confused: |
Je hebt haar verward met je eigenaardige indeling; ik snap het eerlijk gezegd zelf ook niet.
|
Er zijn maar 2 groepen ww op -ir
Werkwoorden op -ir - type 'finir': enkelvoud de stam van de indicatif présent = infinitief min -r + uitgangen van de indicatif présent (s - s - t) meervoud de stam van de indicatif présent = infinitief min -r +ss+ uitgangen van de indicatif présent (ons - ez - ent) - type 'sentir' of 'partir': enkelvoud de stam van de indicatif présent = infinitief min -[medeklinker]ir + uitgangen van de indicatif présent (s - s - t) meervoud de stam van de indicatif présent = infinitief min -ir + uitgangen van de indicatif présent (ons - ez - ent) niets beginnen vergelijken met -re of -er en natuurlijk rekening houden met de uitzonderingen zoals venir of ir of... dat hier kan gewoon niet duidelijker zijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05. |