![]() |
praatgroep
ik heb al zowat anderhalf jaar gesprekken bij het GGZ... en een tijdje geleden vroegen ze me wat ik voor een praatgroep zou voelen...
ik heb toen gezegt dat ik dat wel wou proberen... maar nou ben ik in een groep geplaatst en woensdag moet ik kennismaken met dat vrouwke en 12 maart dan beginnen de gesprekken... maar t probleem is.. nou krijg ik mijn twijfels... ik bedoel... t kunnen mensen zijn die ik ken (van school ofzo) en dalijk gaan ze vanalles lullen over mij... en ik wil ook niet dat ze alles weten over mij... ik bedoel...als ze daar zitten hebben ze hun eigen problemen en dan kom ik daar aan gezet... ook is het zo... als ik daar bij t GGZ ben... dan wil ik wel praten over hoe t gaat enzo... maar dat lukt gewoon niet! ik weet niet, tis alsof ik blokkeer ofzo... heeft iemand hier ervaring mee (praatgroep)? t gaat de laatste tijd ook steeds slechter... me vriend heeft t pas uitgemaakt, na 1.3jr.. hij wou vrijgezel zijn en allemaal vage redenen... en nou hoorde ik gister dat ie een vriendin heeft... heb ook weer steeds vaker nachtmerries... dat er iets ergs gebeurt... of dat ik word aangerand of verkracht... (heb ik 2 jaar geleden ook heel veel last van gehad, waarschijnlijk omdat ik toen (okt 2000) ben aangerand) en ik heb ook zo'n soort rare angst.... dat dat weer gebeurt... of dat dat gebeurt met een van me vriendinnen ofzo... ik weet niet hoe t komt... maar voel me gwoon zo klote ... en niet zo'n beetje ook niet... en ik ben echt bang.... dat er iets ergs gebeurt... k weet niet wrom... maar t voelt niet goed... sorry ik wil jullie niet lastig vallen met mijn gezeik maar ik moest t echt ff kwijt... als jullie geen last van mij willen hebben moet een fb maar slotje zetten ofzo.. sorry |
Hey, ik zit ook in een (soort van) praatgroep. Ik ga niet op je hele verhaal in, alleen de dingen waar ik antwoord op weet. Je hoeft ten eerste niet alles over jezelf te vertellen, dat mag je zelf weten. Ten tweede kun je als er mensen in de groep zitten die je kent of waar je absoluut niet bij in de groep wilt zitten meteen overplaatsing aanvragen of gewoon kappen met de groep. Het is overigens wel zo dat er meteen al afgesproken wordt (bij de eerste bijeenkomst) dat wat er in de groep besproken wordt, in de groep blijft.
Ik heb hiervoor ook bij een maatschappelijk werkster gelopen, daar durfde ik in het begin niet echt alles te vertellen, heb ik ook niet gedaan, alleen over de onderwerp waar ik hulp bij wilde. Ik weet niet echt hoe je makkelijker kan praten, dwing jezelf iig maar niet. Voor de rest kan ik je niet echt helpen. Ik wil wel even zeggen dat dit forum er juist voor is om problemen te bespreken, je stelt goede gerichte vragen, dus ik zie voor de forumbazen geen reden om dit topic te verwijderen. Het is niet echt goed voor je zelfvertrouwen om je om deze manier weg te cijferen. Veel suc-6 en vooral sterkte! |
Ik sluit me aan bij gewoon ik. En over dat laatste 'als jullie geen last van mij willen hebben moet een fb maar slotje zetten ofzo..', das natuurlijk onzin en dat weet je zelf net zo goed als ik (en dat is niet kwaad bedoeld, al lijkt het zo misschien).
Ga er heen, kijk of het bevalt (kun je na één keer denk ik nog niet echt zeggen). Is het echt niks, dan kun je altijd nog kijken wat je doet, maar ga je nou niet van te voren nog banger ed zitten maken, wie weet valt het hardstikke mee. En wat heb je te verliezen? Sterkte en succes. |
Citaat:
Citaat:
alleen zo op internet wel... ik denk dat dat komt omdat men mij dan niet kan zien ofzo... k weet niet... en ik weet wel dat je hier je problemen kwijt wil maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die denken van: oohw daar heb je weer zo'n zielig kind... daarom zeg ik erbij dat t gesloten mag worden als iedereen dat wil ofzo... en heel erg bedankt! (y) |
Citaat:
Citaat:
ik ga t wel proberen... en dan kan ik altijd nog zien... al krijg ik toch nog wel de rillingen als ik er aan denk.... :confused: nahjah... dr is onderhand zoveel aan de gang bij mij... verbaast me niet eens meer... ik leer dr wel mee leven zoals altijd.... |
Citaat:
dus ik kan er gwoon mee stoppen wanneer ik zelf wil? |
Citaat:
Citaat:
|
Ik heb zelf een praatgroep geleid (voor autisten), en eerste insteek is altijd dat je niet moet komen, of dat je persé veel over jezelf moet vertellen.
Sommige durven niks te zeggen (zeker in het begin niet), maar later gaan ze meestal wel praten, en dat is erg leuk om te zien, hoe iemand zich toch op zijn gemak gaat voelen in de groep, omdat er over veel herkenbare punten word gepraat. Als gespreksleider moet je natuurlijk het hele gesprek in zo'n geval wel op dreef houden, maar ik neem aan dat er in jouw praatgroep ook iemand zit die er bij zit, om in te vallen als het gesprek niet echt verder wil. Wat ik zag, is dat vele zich op hun gemak gingen voelen en ronduit wilde praten over zichzelf, en de andere luisterden dan aandachtig, dat is ook het doel, omdat er mensen zitten met hetzelfde "probleem", en zo ervaringen uit kunnen wisselen. Dus ik zou zeggen (net zoals iedereen hier), probeer het gewoon, als het niet bevalt, houd je er gewoon mee op, maar ik denk dat in de meeste gevallen zoiets zeker kan werken. |
heel erg bedankt voor jullie reacties!!!
en als iemand zijn ervaringen nog hier neer wil zetten: GRAAG! dan weet ik tenminste wat ik ermee aan moet.... thnx! |
Ik zou gewoon gaan, je hebt 12 maart eerst een gesprek, ik zou dat even aanhoren, je zult wat meer informatie krijgen (als je dat al niet gehad hebt), en dan kun je altijd nog zien, als je het niet zo ziet zitten, kun je dat gewoon tegen haar zeggen hoor.
|
Citaat:
dus ja ik zie wel.... iig eerst kennis maken met die vrouw die ja dat gesprek leidt ofzo |
ik heb vandaag kennis gemaakt met die mevrouw die bij de gesprekken is altijd ennuh ze lijkt me wel aardig enzow...
ze heeft ook wat uitgelegd enzow... dus ja ik zie wel hoe t gaat... |
(y)
Succes. |
toen ik in een praat groep zat mochten ze niks op school of tegen vrienden over de groep zeggen.
is dat nu dan niet meer zo? groetejs chretienne |
jawel... dat zei dat mevrouwtje ook: alles wat daar wordt gezegt blijft tussen die 4 muren zei ze....
achjah ik zie wel... bedankt voor jullie reacties! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45. |