Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Onze computer valt soms uit. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=390429)

angel_girl 26-02-2003 17:48

Onze computer valt soms uit.

Het probleem is het volgende.

We hebben net een nieuwe computer met windows xp.
Als ik op het internet zit heb ik er last van dat de computer ineens uitvalt. :confused:
De computer start dan wel weer vanzelf op maar het is toch niet normaal?

Weten jullie hoe ik dat kan verhelpen of wat er mis is met de computer?

Bedankt.

Triloxigen 26-02-2003 18:06

Controleer de temperatuur van je cpu eens

Marcade 26-02-2003 18:45

Citaat:

McLaren schreef:
Controleer de temperatuur van je cpu eens
*ziet angel_girl al in de computer kruipen met een temperatuurmeter in de aanslag*

hum.

Wuzzelez 26-02-2003 18:51

*Slechte voeding/voeding is aan het overlijden
*Fout in windows
*Moederbord kapot
*Processor kapot

Wasp 26-02-2003 19:31

Als 'ie net nieuw is, waarom bel je het bedrijf niet waar je dat ding vandaan hebt? :)

Enlightenment 26-02-2003 19:51

Verkeerde drivers, Foute voeding, Resource conflict... kan allemaal.

Maar als je dat ding in een winkel hebt gekocht zou ik er gewoon mee terug gaan. :)

Japio 26-02-2003 20:09

En xp waarschijnlijk onder FAT draaien, dat zuigt ook enrom....

Triloxigen 26-02-2003 20:20

Citaat:

Marcade schreef:
*ziet angel_girl al in de computer kruipen met een temperatuurmeter in de aanslag*

hum.

*ziet angel_girl software installeren*

*hoopt*

Enlightenment 26-02-2003 20:28

Citaat:

Japio schreef:
En xp waarschijnlijk onder FAT draaien, dat zuigt ook enrom....
Dat heeft hier niets mee te maken.
NTFS is idd beter, maar zelfs een corrupte FAT kan niet deze symtonen veroorzaken.

Enlightenment 26-02-2003 20:32

angel_girl

Temperatuur van je processor moet je weten. Die kun je te weten komen door:
- in de BIOS bij de Health Monitor te kijken
- MBM installeren, deze ziet alle temperaturen.

De eerste optie is enigszins gevaarlijk, omdat je in het BIOS verkeerde dingen kunt doen die je systeem zeer ingrijpend kunnen veranderen. Bij het opstarten van de computer druk op je op de DEL (Delete) toets. Je ziet nu een blauw scherm. Zoek naar iets als "Health monitor" of "PC Health", daar moet ook de temperatuur van de CPU (processor) bij staan.

Je kunt met de pijltjestoetsen navigeren, met enter ga je naar een menu toe, met ESC (Escape) ga je terug. Ben je klaar? Druk dan op escape tot hij vraagt of je wilt afsluiten en saven: "Save & Quit? [Y]"

Zorg ervoor dat je NO kiest, zodat je geen mogelijke wijzigigingen opslaat. Als je dit in acht neemt, is het niet gevaarlijk.

Marcade 26-02-2003 20:39

Heh bah jullie verpesten ook alles.

Laat haar toch lekker in de computer kruipen!!! :S

Enlightenment 26-02-2003 20:43

Citaat:

Marcade schreef:
Heh bah jullie verpesten ook alles.

Laat haar toch lekker in de computer kruipen!!! :S

Als de heatsink slecht kontakt maakt met de processor core, bijvoorbeeld omdat geen koelpasta is gebruikt, dan wordt die heatsink ook nauwelijks warm, terwijl de processor core een temp van 65 graden kan hebben.

Voelen aan de heatsink is dan ook niet erg nuttig, bovendien wil je toch niet dat ze dat gaat doen? Ik heb vaak genoeg een 7000rpm fan aangeraakt (perongeluk) met mn vingers... dat doet best pijn. :(

DEChengst 26-02-2003 20:47

Stap 1 is natuurlijk om de auto restart bij system failure uit te zetten. Aan de hand van het BSOD wat dan bij een crash verschijnt kan je achterhalen wat de oorzaak van de crash is.

System --> Tabblad Advanced --> Settings button bij Start up and recovery --> vinkje weg bij Automaticlly restart --> OK

Enlightenment 26-02-2003 20:49

Citaat:

Desecrator schreef:
Stap 1 is natuurlijk om de auto restart bij system failure uit te zetten. Aan de hand van het BSOD wat dan bij een crash verschijnt kan je achterhalen wat de oorzaak van de crash is.

System --> Tabblad Advanced --> Settings button bij Start up and recovery --> vinkje weg bij Automaticlly restart --> OK

Ja daar zat ik ook aan te denken. Maar als het een onstabiel systeem is vanwege een te hoge proc temp, dan krijg je de raarste errors.

Marcade 26-02-2003 20:56

Citaat:

Enlightenment schreef:
Als de heatsink slecht kontakt maakt met de processor core, bijvoorbeeld omdat geen koelpasta is gebruikt, dan wordt die heatsink ook nauwelijks warm, terwijl de processor core een temp van 65 graden kan hebben.
wel meer dan 65 graden hoor.

*heeft z'n XP boven de 70 graden gehad*

Wat is trouwens 7000fpm ?

Enlightenment 26-02-2003 21:07

Citaat:

Marcade schreef:
wel meer dan 65 graden hoor.

*heeft z'n XP boven de 70 graden gehad*

Wat is trouwens 7000fpm ?

Boven de 60 graden moet je echt uitkijken hoor. 70 graden zijn de transistoren zo'n 90 graden. Dat houdt een processor niet lang vol..

7000rpm is Redunancies Per Minute. Rondjes per minuut dus.

Normaal is een fan iets van 4800rpm, 7000rpm is dus heel snel. Maakt ook klerelawaai. :p

Marcade 26-02-2003 21:10

Citaat:

Enlightenment schreef:
Boven de 60 graden moet je echt uitkijken hoor. 70 graden zijn de transistoren zo'n 90 graden. Dat houdt een processor niet lang vol..

7000rpm is Redunancies Per Minute. Rondjes per minuut dus.

Normaal is een fan iets van 4800rpm, 7000rpm is dus heel snel. Maakt ook klerelawaai. :p

Mjuh mijne heeft het wel volgehouden.

Ik vroeg niet wat 7000rpm was, maar 7000fpm. :o :p

Dat van dat rpm wist ik wel. :o

[beetje sneaky snel je post aanpassen jij :mad:]

Enlightenment 26-02-2003 21:15

Citaat:

Marcade schreef:
Mjuh mijne heeft het wel volgehouden.

Ik vroeg niet wat 7000rpm was, maar 7000fpm. :o :p

Dat van dat rpm wist ik wel. :o

[beetje sneaky snel je post aanpassen jij :mad:]

:p

heb het al aangepast. :)

Talon 26-02-2003 21:16

los contactje in de voedingskabel?

Enlightenment 26-02-2003 21:28

Citaat:

Talon schreef:
los contactje in de voedingskabel?
Dat lijkt me niet, want dan zou hij het helemaal niet doen.

Marcade 26-02-2003 21:30

Citaat:

Enlightenment schreef:
Dat lijkt me niet, want dan zou hij het helemaal niet doen.
Waarom niet? :o

Enlightenment 26-02-2003 21:31

Citaat:

Marcade schreef:
Waarom niet? :o
Als een voedingskabeltje is gebroken/doorgesneden zou hij helemaal geen kontakt maken, en zou de computer helemaal niet werken. Dat hij opeens in Windows uitvalt heeft dus met iets anders te maken.

Marcade 26-02-2003 21:32

Citaat:

Enlightenment schreef:
Als een voedingskabeltje is gebroken/doorgesneden zou hij helemaal geen kontakt maken, en zou de computer helemaal niet werken. Dat hij opeens in Windows uitvalt heeft dus met iets anders te maken.
Met wat dan? :o

M@rco 26-02-2003 22:00

Dat betekent dus dat 'ie vastloopt (standaard start XP dan automatisch opnieuw op).

XP houdt crashes e.d. wel bij. Klik met rechts op Deze Computer, dan Beheren, Logboeken > Systeem. Alles dat "Fout" heet en een rood kruisje heeft is verdacht...

Maarja, zelfs al bekijk je dat dan zal het je mss nog niet zoveel zeggen... maar ik zou zeggen, post wat je daar ziet hier ofzo, dan is er hier vast wel iemand die je verder kan helpen. :)

Talon 26-02-2003 22:00

als een kabel slecht contact maakt betekent dat niet dat hij nooit functioneert.
en ik vind het niet gek dat het alleen in windows gebeurd, want die mensen hebben vast niet eens iets anders dan windows!
Dus in welk anders OS kan het dan nog gebeuren?! :confused:

Enlightenment 26-02-2003 22:44

Citaat:

Talon schreef:
als een kabel slecht contact maakt betekent dat niet dat hij nooit functioneert.
en ik vind het niet gek dat het alleen in windows gebeurd, want die mensen hebben vast niet eens iets anders dan windows!
Dus in welk anders OS kan het dan nog gebeuren?! :confused:

Dan zou je een knipperlicht-effect moeten hebben. En dan krijg je Windows echt niet booted. Bovendien: waar praten we over, een beschadiging aan een ATX kabel? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en nog nooit van gehoord.

Talon 27-02-2003 06:47

Citaat:

Enlightenment schreef:
Dan zou je een knipperlicht-effect moeten hebben. En dan krijg je Windows echt niet booted. Bovendien: waar praten we over, een beschadiging aan een ATX kabel? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en nog nooit van gehoord.
misschien heeft ze een hond :o :D ;)

Enlightenment 27-02-2003 07:54

Citaat:

Talon schreef:
misschien heeft ze een hond :o :D ;)
haha en die gaat die kabel doorbijten ?! Dan raakt ie echt wel met zn snuitje de CPU fan. ;)

Wuzzelez 27-02-2003 10:39

Citaat:

Enlightenment schreef:
haha en die gaat die kabel doorbijten ?! Dan raakt ie echt wel met zn snuitje de CPU fan. ;)
Zie jij een hond al met een schroevendraaier die kast loshalen!? Nou ik iig niet :D

Enlightenment 27-02-2003 10:52

Citaat:

Wuzzelez schreef:
Zie jij een hond al met een schroevendraaier die kast loshalen!? Nou ik iig niet :D
Mijn kasten liggen vaak genoeg open :)

Quintiano 27-02-2003 11:43

Joh, het zijn gewoon crashes. BSOD's dus. Wanneer je nou even de informatie die de BSOD geeft doorgeeft kunnen wij d'r wat meer mee.

Zet eerst maar eens die optie uit dat XP bij een BSOD automagisch herstart. Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Opstart- en Herstelinstellingen -> Systeemfouten -> vink daar "Computer automatisch herstarten" uit.

Wacht dan tot je weer een BSOD krijgt, en pen 't even over. Vervolgens post je hier wat de BSOD zei.

Pas dan kunnen we iets zinnigs zeggen.

angel_girl 27-02-2003 12:32

Haha, ik zal het wel even bekijken ;)

Japio 27-02-2003 12:41

Citaat:

Enlightenment schreef:
Dat heeft hier niets mee te maken.
NTFS is idd beter, maar zelfs een corrupte FAT kan niet deze symtonen veroorzaken.

Bij mij wel :p dus ik heb gelijk

Enlightenment 27-02-2003 12:47

Citaat:

Japio schreef:
Bij mij wel :p dus ik heb gelijk
Jouw computer rebootte spontaan door een corrupte FAT?

Dr HenDre 01-03-2003 15:00

win 2k en xp rebooten opniew als er een fout ontstaat, je kunt dat uitzetten. Maar als er dan een fout komt dan krijg je zon geil blauw schermpje

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.