Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Stelling: De massa is de leugen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=39094)

ExeCute 03-04-2002 19:00

Stelling: De massa is de leugen

"De massa is de leugen"

De massa is dom en heeft het bijna altijd ongelijk maar een paar mensen zijn de ware werkelijkheid

Klopt deze stelling of niet?

jimmyO 03-04-2002 19:49

Citaat:

ExeCute schreef:
"De massa is de leugen"

De massa is dom en heeft het bijna altijd ongelijk maar een paar mensen zijn de ware werkelijkheid

Klopt deze stelling of niet?

Ten eerste ben ik van mening dat de massa 'een leugen is', omdat de meeste individuen fouten maken. Hoe groter de massa, hoe groter de kans op fouten.

En wat bedoel je met 'ware werkelijkheid'?

Uhmpra 03-04-2002 21:00

de massa is dom en heeft vaak ongelijk, omdat ze niet nadenken
maar dat slecht enkelen de ware werkelijkheid ZIJN, dat vind ik een beetje vreemd gezegd

proycon 03-04-2002 21:07

Ik vind het inderdaad ook een beetje een vage stelling.... De massa is geen leugen, de massa is een deel van de realiteit, zo ook het individu... simpelweg omdat de massa een collectief van individueen is... Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat ze een 'leugen' zijn of in een waan leven...dat hangt helemaal van de individuen af...

Net zoals een individu niet per definitie 'de waarheid' kent...

After all, nobody knows the truth....Not even truth itself

Silindistani 03-04-2002 21:52

De massa is in de loop van de tijd een eigen leven gaan leiden. Het is nu zover dat je de massa bijna als een aparte entiteit kan gaan zien. De massa zet alle individuen buiten spel die macht hebben. In deze tijd heeft de massa gelijk. De individu telt niet meer.

Not for Sale 04-04-2002 06:25

elitair.

MiSsDeLiCiOuSs 04-04-2002 06:53

NEE

proycon 04-04-2002 10:08

Je kan de massa als een aparte entiteit zien, maar dan is het nog altijd een gemiddelde entiteit... het gemiddelde van alle individuen...

De massa staat onder invloed van de individuen, en vice versa ook...

Daarom kies ik er ook bewust voor niet bij een grote massa te willen horen :) Als individu heb je in een grote massa weinig inbreng

KontraDix 04-04-2002 10:10

Zoals Theo Maassen al (ongeveer?) zei:

'De meeste mensen bepalen hoe het verder gaat met deze wereld. Terwijl ik toch denk: als er iemand is die niet zou mogen beslissen over hoe het verder gaat met deze wereld dan zijn het wel de meeste mensen. Maar ja... daar zijn de meeste mensen het dan niet mee eens.'

:)

proycon 04-04-2002 10:12

da's een mooie ja :)

Rollo Tomasi 04-04-2002 16:32

Citaat:

ExeCute schreef:
"De massa is de leugen"

Je snapt natuurlijk wel dat je jezelf met zo'n uitspraak onder de massa schaart, he? :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.