![]() |
opstartdiskette
now, ik heb XP en ik zou graag mijn pc willen formateren maar het probleem is dat ik geen opstartdiskette kan maken!
als ik naar de C schijf ga dan rechts klikken en op formateren klikken dan staat "MSDOS opstartdiskette maken" in het lichtgrijs zodat ik het niet kan aanvinken! Kan iemand me aub zeggen hoe ik er wel een kan maken? thanks! |
Dat kan ook niet met harde schijven, dat kan alleen met diskettes. Klik maar eens rechts op de A: drive en je zult zien dat die optie dan wel beschikbaar is.
Je hoeft je harddisk ook niet bootable te maken als XP erop wilt zetten, je kunt gewoon formatteren, installatie-CD van XP in de drive pleuren en rebooten. Dan vraagt hij vanzelf 'Boot from CD-ROM...press any key' (of iets in die geest). |
Laat dat stomme XP voor wat het is en ga naar een andere pc met Windows 9x. Doe een diskette erin, en ga naar Configuratiescherm -> Software. Vanuit daar kan het, dan heb je ook gelijk een goede opstartdiskette met een heleboel opties en hulpprogramma's.
Wil je het simpel houden, start dan in Win XP de commandprompt (Start, uitvoeren, tik in CMD). Vervolgens format A: /s. Eventueel de parameter /q erachter als je hem wilt snelformatteren. |
1) Partities aanmaken en formatteren kan ook in "dat stomme" XP: ga naar Control Panel > Performance and Maintenance > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management.
2) Als je een Windows 98SE opstartdiskette wilt maken in "dat stomme" XP kan dit heel makkelijk met een utility daarvoor: http://aphrodite.tweakers.net/~crew/...sk/WIN98se.exe |
De topicstarter wil zijn C:\ schijf formatteren de schijf waarop z'n besturingssysteem staat. Gaat een beetje moeilijk in Windows, hij kan zichzelf niet formatteren... Zul je toch DOS in moeten.
Waar wie kent er nu geen DOS? :mad: DOS rules! |
Citaat:
Btw je pleurt gewoon de XP cd erin bij t opstarten, start dan vanaf cd, vervolgens vraagt hij(na paar minuutjes ofzo) of je de harde schijf wilt formatteren... |
Citaat:
/* maar dit is al paar keer gezegd ;) */ |
Citaat:
|
Citaat:
maar ik ga het wel doen met de Cd-rom van XP merci voor de hulp!!!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kan dus echt wel. :p |
Citaat:
Windows 95/98/ME is gebouwd op DOS, Windows NT/2000/XP niet. |
Je kunt met XP toch wel een bootdisk maken? Daar staat dan de DOS-versie van Win ME op...je kunt er gewoon een 98-systeem mee booten en installeren.
|
Citaat:
Ik heb geen diskette drive, dus ik kan het niet kontroleren, maar ik ben die optie nog niet tegengekomen, dus als je kan zeggen waar, graag. :) |
Citaat:
Dan krijg je een schermpje en daar kan ej ''MS-DOS opstartdiskete maken'' aanklikken. |
|
Citaat:
|
Citaat:
ja fdisk en format wel iig ken t niet uit mn hoofd, geen zin om er 1 te maken :) |
Nou dat wist ik nog niet. :p
Maar als er geen CD-ROM drivers op staan heb je er niet veel aan, want je moet wel een OS ermee kunnen installeren, vanaf je CD-ROM dus. |
dan zal dat er ook wel opstaan want t werkte wel :p
|
bij xp heb je t eigenlijk niet eens nodig aangezien hij bij t begin vd installatie vraagt of je je hd wilt formatteren...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06. |