Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Opstart problemen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=400435)

Roytjuh 08-03-2003 09:57

Opstarten

Halloo,

Mijn computer heeft een probleem, hij wil vaak niet opstarten.
Als ik hem dan aan druk dan gaan die lichtjes wel branden ( van de computer zelf) maar ik krijg geen beeld (soms hoor ik wel iets piepen maar hij start gewoon niet op ), meestal moet ik hem dan 2 keer aan en uit zetten voordat hij opstart.

Weten jullie hoe dit komt? :confused:

nare man 08-03-2003 11:07

Huh. Typisch. Dat lijkt me echt een hardwareprobleem. Haal de doos los en kijk of alles goed vast zit: haal de kaarten uit de slots, maak de schoon, prik ze er weer in en doe ze goed vast. Kijk of je IDE- en eventuele SCSI-kabels goed vastzitten. Kortom: grote schoonmaak van binnen.

Als dat niet helpt weet ik het eigenlijk ook niet. Ik heb zelf laatst een PCtje gebouwd van ouwe rommel en dat startte af en toe ook niet op, het probleem bleek een LAN-kaartje te zijn wat nét geen goed contact maakte met het PCI-slot.

Quintiano 08-03-2003 13:59

Yep, los contactje ergens.

Gewoon alle kaarten/modules/processoren even aandrukken. Vergeet niet alle kabels (dus ook de spanningskabels!) eventjes mee te nemen.

Rickjansen84 08-03-2003 15:45

Druk u geheugen eens vast, en u'e vie deo kaart..

Enlightenment 08-03-2003 17:31

Tja, mijn ervaring is dat je niet zomaar kunt zeggen waar het aan ligt. Alles even aandrukken kan geen kwaad. Maar het zou ook een foute voeding kunnen zijn.

Als laatste kun je ook proberen je CMOS te resetten, maar ik denk eigenlijk dat dat je niet zal gaan helpen. Daarbij neem ik dan even aan dat je je computer niet geoverclockt hebt, in je BIOS. Als dat wel het geval is, moet je direkt even je CMOS resetten. Dit doe je door het jumpertje wat vlakbij de batterij op je moederbord zit, te verplaatsen naar rechts. Als hij op XX- zit, moet hij dus naar -XX. Het zijn dus drie pinnetjes. Zorg er wel voor dat de stekker uit je computer is! Nadat je dit hebt gedaan, jumper weer terugzetten.

Roytjuh 11-03-2003 17:47

net starte hij helemaal niet meer op, dus heb ik alle kaarten enz aangedrukt, start hij na veel proberen op maar nu loopt win XP weer vast.. :confused: (n)

( Ben nu op internet in de veilige modus, dan loopt hij niet vast)

Quintiano 11-03-2003 23:05

Citaat:

Roytjuh schreef op 11-03-2003 @ 18:47:
( Ben nu op internet in de veilige modus, dan loopt hij niet vast)
Riekt naar een driverprobleem. Van al je hardware even de laatste software ophalen en installeren. En wellicht dat 't probleem uit de wereld is.

iamcj 12-03-2003 08:16

Ik zou hem even wegbrengen, want die opstartproblemen zitten niet in drivers. (windows misschien wel).

Zlef kloten heeft niet zo veel zin als je niet weet waar je moet zoeken.

bam 12-03-2003 08:28

Citaat:

iamcj schreef op 12-03-2003 @ 09:16:
Ik zou hem even wegbrengen, want die opstartproblemen zitten niet in drivers. (windows misschien wel).

(y)

Quintiano 12-03-2003 12:34

Citaat:

iamcj schreef op 12-03-2003 @ 09:16:

In veilige modus worden zo min mogelijk stuurprogramma's (dus drivers) geladen. Dan doet Windows 't wel. Ergo; het zit 'm niet in Windows zelf.

Roytjuh 18-03-2003 17:21

Hij doet het weer!! :D

ik had hem dus weg gebracht, bleek dat de geluidskaart kapot was (n)

Quintiano 18-03-2003 19:21

Citaat:

Roytjuh schreef op 18-03-2003 @ 18:21:
Hij doet het weer!! :D

ik had hem dus weg gebracht, bleek dat de geluidskaart kapot was (n)

Odd.

Maar mooi dat-ie 't weer doet!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.