Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   40% beroepsbevolking heeft RSI - en jij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=402044)

Ik 09-03-2003 18:06

40% beroepsbevolking heeft RSI - en jij?

Citaat:

40% beroepsbevolking heeft RSI

Volgens TNO heeft 40% van de Nederlandse beroepsbevolking last van RSI. Dat gaat dan om 3,2 miljoen mensen. Bij 650.000 mensen zijn de klachten zo erg dat ze thuis zitten. RSI wordt vooral in verband gebracht met computerwerk. Kantoorwerkers vormen echter slechts een deel van de mensen die met klachten te maken hebben. Zo kampt 67% van de 18.000 werknemers uit de vleesverwerkende industrie met RSI. Ook de kappers scoren hoog met 49%. Topper in negatieve zin zijn de uitgeverijen met 85% RSI klachten treden vooral op als er veel repeterende bewegingen gemaakt worden.
bron: www.dedigitalerevolutie.nl

Hoe ben jij eraan toe met betrekking tot RSI? Kan je al tijden niet meer werken door een vergevorde RSI stadium of heb je (tot op heden) nog geen last gehad?

Zelf heb ik kunnen ervaren dat het inderdaad bestaat, maar ik weet nu mijn grens en ik kan ermee omgaan. Gelukkig wel, veel mensen niet.
Ik ben wel benieuwd hoe het onder de andere forummers hier is.

Qimm 09-03-2003 18:12

pas wel last van gehad in mij polsje. Kon niets meer met die hand O.o njah is mooi vanzelf weer over gegeaan :D beetje met links muizen...
Hijs nog niet helemaal optimaal, maar ach. Ik ben die-hard compuverslaafd he! :D

dyfusica 09-03-2003 18:45

nog niks

Diovai 09-03-2003 19:33

Hmm een keer een week heel erg last gehad van mijn duim na het veelvuldig raken van de spatiebalk bij het tikken van een geschiedeniswerkstuk. (veel wit :D)
Daarna nog een keer. Van mijn pols/of verder: nooit

perseus 09-03-2003 20:04

Eigenlijk totaal geen last :).

Kinshi 09-03-2003 20:27

Nog niet echt last van. Behalve dan als ik gesport heb (tennis ofzo) en dan ga computeren want dan doet mijn pols wel een beetje pijn.

Sannetje 09-03-2003 20:32

Ik heb drie jaar lang last gehad van een peesontsteking in mijn elleboog die waarschijnlijk deels veroorzaakt is door te ingespannen computeren (daarnaast ook andere factoren zoals stress, verkeerd tillen en bepaalde andere foute handelingen)
Ook heb ik een tijd last gehad van mijn andere onderarm en van beide polsen (= puur RSI). I
k ben toen mijn computergebruik drastisch gaan minderen en nu, na een hele tijd, gaat het goed. :)

Para! 09-03-2003 20:40

Ik zit minstens 4 uur per dag achter de computer en ik heb nergens last van. Ik zal wel een extreem goede houding en werkplek hebben oid. :)

Gothic 09-03-2003 20:53

ik heb wel eens last van m'n pols, maar dan wissel ik van muishand of ga ff wat minder computeren...

slimmieslak 09-03-2003 20:55

eeeh goeie vraag!
ik heb elke keer vet pijn in de spier naast mjin rechterschouderblad, maar of het rsi is?? ik weet het echt niet!
hij doet 's morgens haast geen pijn en hoe meer ik doe hoe meer pijn ik krijg!:S erg irri maar ja zoals mijn vader altijd zegt: gaat wel over voorda tik een jongetje ben! :D
wat zij eigenlijk precies de verschijnselen van rsi? pijn en tintelingen geloof ik he? nou tintelingen heb ik niet hoor! tenminste niet in mijn arm schouder :D
x

Marcade 09-03-2003 21:55

*zucht*

ik zit vanaf mijn 7e al achter de computer en heb nog nooit last van RSI of iets dergelijks gehad.

Misschien komt het wel door de manier van typen. Ik type dus totaal niet, zoals je geleerd krijgt op een type cursus. Lijkt me ook vrij krampachtig. (Ik gebruik wel al mijn vingers, bij het typen)

D@mien 09-03-2003 22:07

Nog nooit last van gehad, terwijl ik bijna de hele dag 8er de computer zit...misschien omdat ik altijd een ergonomische muis heb gehad, en een polssteun voor me toetsenbord....en ik beweeg tussendoor nog los van de computer...

rockyj 09-03-2003 22:24

Nu ik dit lees begint alles opeens pijn te doen

Atje85 09-03-2003 23:22

Ik gebruik van die gel steundingen voor je pols.
En nee, heb geen RSI of iets wat er op lijkt, gelukkig :)

Suqeunse 10-03-2003 05:59

Ik wil :( pols doet erg zeer :(

Somebody Special 10-03-2003 09:46

Ik denk dat ik een lichte vorm van RSI heb. Maar ik merk het alleen als ik tennis, hou het dan ook niet zo lang vol.

notbonefish 10-03-2003 13:43

ik krijg met normale muizen nu heel snel last van mijn polsen. met mijn (niet meer zo) nieuwe trackbal, en oude pc keyboard met zware aanslag heb ik er geen last meer van :) (niet bij het computeren iig. bij andere activiteiten die mijn polsen belasten merk ik het nog wel heel erg :()

Dusjcrib 10-03-2003 14:07

Mja, peesontstekingen in rechterduim en rechterwijsvinger.. die in mn wijsvinger voel ik alleen bij gebruik van een normale muis dus die gebruik ik zo min mogelijke..

Verder heb ik best vaak last van mn nek en schouders, maar het heeft allemaal ook veel te maken met hou ik normaal schrijf.. veel te verkrampt...

Het erge is dat ik er niet genoeg last van heb om er actief iets tegen te doen :/ lui

Roos 10-03-2003 14:33

Citaat:

Kinshi schreef:
Nog niet echt last van. Behalve dan als ik gesport heb (tennis ofzo) en dan ga computeren want dan doet mijn pols wel een beetje pijn.
Typ nou eens in het zwart joh, doos.

Ik heb het wel eens als ik lang gewerkt hebt, in m'n polsen en schouders.

Snufje 10-03-2003 18:36

Nergens last van gelukkig.. M'n moeder begint nu weer last van een tennisarm te krijgen.. Erg vervelend als je altijd in de weer bent en altijd aan het schoonmaken bent thius en op het werk altijd achter de pc zit..

cheela 10-03-2003 18:39

ik zit altijd achter een pc ( 10 uur per dag) maar heb nergens last van gelukkig

de communiceerbeer 11-03-2003 00:55

tijdje geleden had ik er een beetje last van, maar dat is vanzelf over gegaan

Lethalis 11-03-2003 08:50

Het ging bij mij al meermaals zover dat ik mijn taken niet goed kon vervullen (stekende pijn in hand, pols en hele onderarmen).

Maar ja, als je 12 tot 16 uur per dag computert en daarbij haast continu typt en met de muis bezig bent, moet je niet raar opkijken als het fout gaat :o

Inmiddels heb ik heel wat geminderd en zijn de klachten dan ook veel milder :) Ik zit er nu op mijn werk nog 8 uur per dag achter, maar thuis nog maar heel weinig. En als ik erachter zit, dan doe ik het lekker rustig aan :)

Meer sporten en tot rust komen, door bijv met de hond te gaan wandelen, helpt ook goed (y)

Daantje_0705 11-03-2003 13:14

Ik krijg altijd tintelingen in mijn elleboog en bovenarm als ik aan het computeren ben. Ook heb ik altijd een hele koude hand waarmee ik de muis bedien, zou dat ook met RSI te maken hebben??? (mn andere hand is dan wel warmer maar echt warme handen heb ik nooit)

Multilot 11-03-2003 13:14

ik heb het ook ja.... Een vorm ervan tnminste... en das niet fijn, want ik kom er maar niet vanaf... Speel ook veel klarinet en dat hele instrument steunt op mn duim, dus dat heeft er ook mee te maken, maar goed, ik baal dr wel van ja...

Kinshi 11-03-2003 15:11

Citaat:

Roos schreef op 10-03-2003 @ 15:33:
Typ nou eens in het zwart joh, doos.

offtopic: waarom zou ik in het zwart typen zoals nu... ik heb nog niet van de forumbazen gehoord dat het niet mocht en om me dan meteen voor doos uit te gaan maken :rolleyes:

waaromniet? 11-03-2003 15:19

Citaat:

Gothic schreef op 09-03-2003 @ 21:53:
ik heb wel eens last van m'n pols, maar dan wissel ik van muishand of ga ff wat minder computeren...
Hmm ja, dat heb ik ook wel eens. En ook soms beetje last van m'n schouder, laatste tijd erg veel zelfs, nadat ik een keer verkeerd heb gelegen en vlak daarna verdraait :S

Rickjansen84 11-03-2003 16:19

Ik doe een ict opleiding.. maar heb nog nooit last van gehad, sommige leeraren wel, die vertonen af en toe echt verschrikte gezichten als ze hier last van krijgen:P..

DaRealEvE 12-03-2003 17:37

Ben igg geen member van de beroepsbevolking, en heb zover ik weet geen RSI !!

Misschien hek het ook wel, want zit wel supervaak achter de comp en zou niet weten of ik die muis goed hanteer of niet.. maarjaah!!

Lentekriebel 12-03-2003 18:52

RSI heb ik nie. wel een koude hand van het muizen :D .
kheb wel last van mun polsen maar ik heb van al mijn gewrichten zowat last duss

MoHaMeDJaLaL 12-03-2003 19:33

Nope....heb geen klachten.

Xanandu 12-03-2003 20:19

Ik zit ongeveer in het eerste stadium, maar door veel afwisseling en vele pauzes valt het nu wel reuze mee. Af en toe wat tintelingen in m'n vingers. Maar ander bureau, andere stoel, ergonomische randapparatuur (nee, geen gelmuismat :)) heb ik er vroegtijdig wat aan kunnen doen. Binnenkort nog even een tekentablet kopen :)

Rocksaan 13-03-2003 16:26

Ja dus, ik heb (op het moment) totaal geen kracht meer in mn pols, en als ik het probeer doet het ontiegelijk pijn. Ik denk dat het door de compter, drummen, serveren (werk) en bromfiets rijden komt. Maar weet eigenlijk niet echt wat ik er mee moet :confused:

freakjuh 14-03-2003 11:13

Citaat:

******** schreef op 09-03-2003 @ 19:45:
nog niks
maar ik zit ook niet fulltime achter de compu.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.