Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   dioxine (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=402983)

luf_for_ 10-03-2003 15:44

dioxine

Haay.... :o

Wat vinden jullie van het feit dat de agrarische sector alweer word getroffen? Niet alleen door de vogelpest, maar ook door de dioxine die samen met broodmeel in het veevoer is verwerkt? Wat is jullie menig hier precies over? :mad: (n) of (y)

Blitzkrieg Bop 10-03-2003 17:25

fout natuurlijk, de schaalvergroting in de landbouw en veeteeld begint zn tol te eisen... door deze verschijnselen worden we er even aan herinnerd dat deze massaproductie ook levende wezens zijn

xcorienx 11-03-2003 09:59

Bio-industrie is m.i. fout, het is tegennatuurlijk dieren uit hun natuurlijke omgeving weg te halen en massaal bij elkaar te poten. Dat gaat mis.
Wat betreft de dioxine, ja, dat is ook erg stom ja, maar voordat dioxine gevaarlijk voor de mens wordt, moet je wel 7 hele kippen op een dag opeten.
Waarom raakt iedereen in paniek bij de melding van dit soort dingen voordat ze er het fijne van weten?

Insane Juggalo 11-03-2003 10:02

Citaat:

xcorienx schreef op 11-03-2003 @ 10:59:
Bio-industrie is m.i. fout, het is tegennatuurlijk dieren uit hun natuurlijke omgeving weg te halen en massaal bij elkaar te poten. Dat gaat mis.
Wat betreft de dioxine, ja, dat is ook erg stom ja, maar voordat dioxine gevaarlijk voor de mens wordt, moet je wel 7 hele kippen op een dag opeten.
Waarom raakt iedereen in paniek bij de melding van dit soort dingen voordat ze er het fijne van weten?

Sorry, maar wat ik een agrariër, die er dus toch wel enigzins meer verstand van heeft dan jij, hoorde vertellen op televisie was dat scharrelkippen veel meer kans op ziektes hadden dan kippen in een legbatterij. Hij wilde overigens daarmee niet plijten voor de legbatterij, maar duidelijk maken dat ook het houden van scharrelkippen zo zijn nadelen heeft. Iedereen kakelt elkaar te makkelijk na als er iets mis gaat dat het aan de bioindustrie ligt.

xcorienx 11-03-2003 10:36

Citaat:

Insane Juggalo schreef op 11-03-2003 @ 12:02:
Sorry, maar wat ik een agrariër, die er dus toch wel enigzins meer verstand van heeft dan jij, hoorde vertellen op televisie was dat scharrelkippen veel meer kans op ziektes hadden dan kippen in een legbatterij. Hij wilde overigens daarmee niet pleiten voor de legbatterij, maar duidelijk maken dat ook het houden van scharrelkippen zo zijn nadelen heeft. Iedereen kakelt elkaar te makkelijk na als er iets mis gaat dat het aan de bioindustrie ligt.
ik heb het nu hiermee niet over vogelpest, daar is de besmettingskans groter omdat scharrelkippen meer in contact komen met de buitenwereld. Ik blijf wel bij wat ik zei, het is tegennatuurlijk om zoveel dieren bij elkaar neer te zetten en ja, je hebt gelijk het doet er in dit specifieke topic niet zoveel toe. Dat het misgaat wordt niet veroorzaakt door de bio-industrie, maar dat het op zo'n schaal misgaat wel. Wanneer er niet zo allemachtig veel agrarische bedrijven met (behoorlijk) intensieve veehouderij waren, waren de problemen minder groot geweest. Ja, onder bio-industrie versta ik ook veel agrarische bedrijven in een klein gebied.

Blitzkrieg Bop 11-03-2003 16:09

door de schaalvergroting in de veeteeld de laatste jaren is het risico op besmetting niet zo zeer vergroot, maar omdat de dieren zo dicht op elkaar leven verspreid het virus zich makkelijk. Dit is ook het geval bij het vervoeren van het vee naar het slachthuis.

Tofke_H 11-03-2003 16:18

Zijn er dan weer problemen met dioxine? :confused:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.