Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Vrije tijd (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=31)
-   -   [Opiniepeiling] HANS ( Head And Neck Support) voor F1 races (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=405352)

Mitros 12-03-2003 18:43

[Opiniepeiling] HANS ( Head And Neck Support) voor F1 races

HANS is sinds dit jaar verplicht voor de F1 coureurs omdat het de veiligheid zou vergrooten bij Crashes
Alleen hebben veel coureurs (Barrichello, Verstappen, Villeneuve, Heidfeld enz) nogal hun bedenkingen over dit systeem.
De klachten over dit systeem gaan vooral over:

- Niet comfortabel waardoor je de concentratie verliest
- Bij crash breekt het je sleutelbeen
- Bewegingsvrijheid van coureur wordt gehinderd zodat ze minder kunnen zien wat er achter of naast hun gebeurt
- Je kunt minder snel de wagen verlaten in geval van nood

Moet de FIA het niet aan de coureur laten om te beslissen of hij dit systeem wil gebruiken, of moeten de coureurs niet zeuren en het gewoon dragen.

Boogie 12-03-2003 18:49

Wat houdt dit systeem in dan? Hoe werkt het? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

Mitros 12-03-2003 18:49

Barrichello wijde zijn crash van afgelopen zondag in de GP aan HANS, dat zo erg op zijn schouders drukt dat hij van pijn de concentratie verliest.

Voorlopig is HANS nog helemaal niet goed gemaakt, en dus moet het een overweging zijn voor de coureur of hij het draagt.

Mitros 12-03-2003 18:57

Citaat:

Boogie schreef op 12-03-2003 @ 19:49:
Wat houdt dit systeem in dan? Hoe werkt het? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.
HANS is een systeem dat het hoofd van een coureur stabiel moet houden tijdens een crash.
Er zijn synthetische banden van dit omhulsel naar de helm van de coureur aangebracht zodat zijn hoofd stabiel blijft
dit omhulsel rust op de schouders van een coureur zodat de krachten van een crash wat gelijkmatiger verdeeld worden.
Alleen komt er zoveel kracht op de schouders van een coureur dat zijn sleutelbeenderen spontaan breken na een crash:p
das niet echt goed voor een systeem dat juist moet zorgen dat de coureur er veilig uitkomt.

Boogie 12-03-2003 19:08

Nee, weg met die verplichting, laat de afweging aan de coureur.

De nadelen lijken me vrij extreem, het lijkt me een vrij beklemmend systeem, letterlijk en figuurlijk. Laat de coureurs er zelf maar over beslissen.

[eitje]Methuselah 12-03-2003 19:11

Citaat:

Boogie schreef op 12-03-2003 @ 20:08:

De nadelen lijken me vrij extreem, het lijkt me een vrij beklemmend systeem, letterlijk en figuurlijk. Laat de coureurs er zelf maar over beslissen.

Wouter Youth 12-03-2003 19:24

Citaat:

jdiezrequejo 12-03-2003 21:04

Lmd, dat we het moeten houden.
Uit alle test's is gebleken dat het alleen maar goed ter beveiliging is. Zoi krijg je tenminste niet meer van die ongevallen zoals Mika Hakkinen die gehad heeft waarbij zijn nek wel drie keer op een keer ging binnen misshcien wel 1 seconden.

Ze moeten het alleen nog gewoon aanpassen per coureur :) Net gewoon iets als stoeltje maken....

Want dit is echt een belangrijk iets voor een coureur, en de veiligheid is boven alles. :)

Plaatjes HANS:
http://drive.fairfax.com.au/content/...s/12helmet.jpg

http://www.racecar-engineering.com/c.../news/hans.jpg

http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/...03_220x164.jpg

SuperS 13-03-2003 17:51

Nee, weg met die verplichting, laat de afweging aan de coureur

knijtert! 13-03-2003 18:54

Als je de afweging laat aan de couteur zal geen 1 coureur het willen.
Omdat het wennen is en dus een ander zonder Hans licht in het voordeel kan zijn.
Ik ben er overigens van overtuigd dat dit soort aanpassingen een kwestie zijn van wennen.

Ze moeten het uiteraard door ontwikkellen dat het geen gevaar vormt voor schouders/sluitelbeen en dat het zo comfortabel mogelijk zit.

Thomas 13-03-2003 20:41

Coureur moet kunnen beslissen of hij het wil gebruiken.

Mr.Oizo 14-03-2003 15:07

Ja, houden die verplichtiging, de coureurs moeten niet zeuren!!!!!!!!!!!!!!

Veligheid voor alles!!!!

WolterB 14-03-2003 18:18

Citaat:

idd

Shumi 15-03-2003 20:41

Citaat:

Idd, als de coureurs er in welke situatie dan ook last van hebben, moeten ze het gewoon niet dragen, want zoals -volgens Mitros- het gaat, met Barri, dan volgen er niet zware, maar wel meer crashes, en dat kost geld, etc... LAAT DE COUREUR KIEZEN!!!

Wouter Youth 16-03-2003 09:15

In de nieuwe Formule 1 (het tijdschrift) stond wel een positief stuk over HANS. Maar de coureur (of desnoods teambaas) moet beslissen.

Rhinus 16-03-2003 10:56

Citaat:

Niet mee eens. Een helm zorg ook voor ongemak. ("Ja, maar dat is minder ongemak!" Ja, want daar zijn ze aan gewent.)

Ik vind dat 't verplicht moet worden. Net zoals een helm (dat is toch verplicht?).

Of, 't niet verplichten, maar mocht er dan schade zijn aan nek etc. bij een crash dat dan de verzekering niks hoeft te betalen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.