![]() |
Typisch Nederlands eten, voor in begin april
Dan komen er een aantal Fransen hier, en er logeert er ook een bij mij thuis. Leuk zijn om dan wat typisch Nederlandse dingen te eten, maar die kunnen we op school maar moeilijk bedenken. Het moet wel een beetje bij 't seizoen passen, boerenkool lijkt me dus minder geslaagd.
('t hoeft niet per se voor 't avondeten te zijn, al is dat wel 't belangrijkste) wat ik al voor ideeen heb: -sla -zuurkool -hutspot (heb ik, toch een echte Hollander, nog nooit gegeten :o) hagelslag drop 's middags brood Ik hoop dat iemand nog wat goede ideeen heeft :) |
goudse kaas
|
ik neem aan dat die Fransen voor de lol komen?
Kom op zeg, hutspot en zuurkool...! (kmag hopen dat mijn gastgezin in Engeland niet zoiets in z'n hoofd haalt) |
- Appeltaart met slagroom bij de koffie.
- Kroketten op brood - Erwtensoep - Zuurkoolstamppotschotel uit de oven met cocktailworstjes erdoor en spekjes - Bruine bonen met schaaltjes erbij met speklapjes, uitgebakken vetspek, zilveruitjes, augurkjes, bietensalade (salade van rode bieten, augurken, zilveruitjes, stukjes zure haring, blokjes appel) - Toastjes met zure haring erop - Zomerzuurkool met gehakt, ananas, rozijntjes en aardappelschijfjes. Ik zou in elk geval meerdere gerechten maken, zodat ze meerdere gerechten kunnen proberen en de kans kleiner is dat ze echt niets lusten. |
Citaat:
|
Beschuitjes met hagelslag aan het ontbijt. andijviestamppot. Of pannenkoeken bakken met stroop (in Frankrijk zijn de pannenkoekjes veel dunner)
Pas wel op met stamppot want vaak zijn buitenlanders dat helemaal niet gewend en ligt het heel zwaar op hun maag. |
Nou, om eerlijk te zijn vond ik het ook geen pretje om in Engeland / Rome te eten wat ze zo leuk voor me klaar hadden gemaakt omdat dat typisch Engels / Italiaans was. (Lees: half doorgekookte pasta,enzo) , ik ben er zelfs ziek van geworden. Gewoon omdat je maag daar niet goed van wordt.
Misschien is het een beter idee om meerdere gerechten op tafel te zetten. Iets "gewoons" en iets wat ze kunnen proberen en wat typisch Hollands is. Typisch Hollandse dingen: Witlof, Spruitjes, Stamppot :bruine bonen/andijvie/zuurkool/spruitjes enzo. |
Citaat:
maar goed, dat kan er ook mee te maken hebben dat ik walg van hollands eten... ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, daarom vind ik ook dat je wel meerdere Hollandse gerechten moet maken, dan is de kans groter dat er dingen bij zitten die ze wel lusten. Misschien voor de zekerheid dan ook wat internationalere dingen, zoals friet en vlees of zo. |
voer ze drop..dat kennen ze misschien niet
|
Een frisse sla-stamp. Dat is niet zo winters en toch hollands.
Broodje Shoarma, ook heel hollands! |
Citaat:
Maar goed, na de beschrijving van Leonoor wat mij te wachten staat zijn m'n wraakgevoelens allang naar boven gekomen en wil ik best mee verzinnen aan dat soort gerechten ;) overigens volledig ontopic, maar voor angeles: ik eet bijna dagelijks iets wat ik niet lust, aangezien er vrij weinig overblijft als ik dat allemaal niet zou eten. maar zuurkool en hutspot enzo vind ik wel heel erg!!! (en die worden ook vaak genoemd in de 'wat lust je niet' topics, dus ik ben niet de enige) |
Citaat:
|
Frikandel... dat zie je toch ook niet echt vaak in andere landen :confused:
|
stamppot met appel en paprika...
of juist met wortel en ui... kijk in het nederlandse stamppot topic :D |
ik heb zelf bijna 80% vanmn familie infrankrijk wonen. Dus ieder bezoek gaan er "typisch" nederlandse dingen mee. Denk bijv aan drop, hagelslag, stroopwafels, frikandel en onze mayo. Die smaakt heeeeeeeeel anders dan de Franse.
Onze melk is btw ook anders. Er zijn gewoon heel veel dingen die zij wel hebben, maar wat hier gewoon anders smaakt. Hoop dat je er wat aan hebt! |
Citaat:
|
toen ik een uitwisseling met Sicilie had vonden die Italianen onze toetjes echt suuuper lekker. Er kwam toen een groep nederlanders + italianen bij mij thuis, we waren net klaar met eten. Toen ging dus die hele groep Italianen nog lekker een bakje vanillevla met hagelslag eten, was leuk :) :cool:
|
's Avonds: bitterballen.
|
Citaat:
overigens ben ik niet van plan dagelijks zuurkool oid te eten ;), maar gewoon dingen die bijna iedereen lekker vindt en kent (pizza oid) Maar ze komen hier voornamelijk om.wat van de Nederlandse cultuur te ontdekken, dus ook van 't eten. En als ze 't niet lusten, hebben we altijd nog brood e.d. ;) Maar meerdere dingen maken is idd wel slim Bedankt iedereen voor de tips! (y) Ik heb er zeker wat aan :) offtopic: wanneer ga je naar Engeland?:) ga je ook met school of ga je op vakantie? |
Citaat:
(Die reclame met die buitenlandse studenten (?) is toch van Mona?) Nah, daar kan je iig iets mee, lijkt me. |
Citaat:
hollandse gerechten: (kzou het toch zelf vooral bij dingen laten als) broodje (ham)kaas, drop, pindakaas, kaassouflé, kroket, frikandel, bitterballen, hollandse vla enzovoorts. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32. |