![]() |
[Suse Linux] SImpele vraag: Gedownload programma compilen
hoi, ik ben pas begonnen met linux. Maar er zit me een ding erg wars, wat ik zo snel niet kan vinden.
Hoe compile ik een programma dat ik gedownload heb? Vrijwel elk linux programma moet je toch eerst compilen is het niet? Ik heb MSN voor Linux gedownload ( http://belnet.dl.sourceforge.net/sou...sn-0.71.tar.gz ) maar ik weet niet hoe ik um instaleren moet. Kan iemand me misschien stap voor stap helpen? Alvast bedankt! |
Met SuSE kun je ook gebruik maken van binary RPM's. Deze hoef je niet meer te compilen en kun je gewoon installeren met 'rpm -ivh naamvanprog.rpm'
|
Ik zal ut proberen :)
|
Citaat:
|
vaak gaat het als volgt:
-naar de dir waarin je het uigepakt hebt -typ in: './configure' -daarna: 'make' -daarna als root: 'make install' meestal staat er een file 'INSTALL', lees dat eerst en als het er niet is kan je 'README' of anders bovenstaande proberen |
dan zul je eerst de tar moeten uitpakken met 'tar -xfz amsn.tar.gz'
|
Citaat:
voor bz2: tar -xjf amsn.tar.bz2 |
Bedankt allemaal :) Ik begin het allemaal te begrijpen
|
je download het, dan in een terminal:
tar xzvf amsn-blabla.tar.gz cd amsn-blabla/ ./configure make make check su -c 'make install' Password: <hier je 'root' password> maar je kan op rpmfind.net vaak RPMs vinden voor progjes, dan is 't al voorgecompileerd. je installeert die dan met: su -c 'rpm -Uvh amsn-blahblah.rpm' Password: <hier je 'root' password> of je start gewoon YaST2, en zoekt op 'msn' ik raad je trouwens kopete (kopete.kde.org) of kmerlin (kmerlin.olsd.de) aan ipv amsn. of kmess (kmess.sf.net). amsn is lelijk ;) kopete kan je hoogstwaarschijnlijk installeren via YaST2 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40. |