![]() |
Universiteit Groningen selecteert studenten voor vier topopleidingen
Ik las vandaag in de krant:
groningen - Het is jarenlang een taboe geweest aan Nederlandse universiteiten: selectie aan de poort. Maar nu begint de Rijksuniversiteit Groningen voor vier opleidingen toch een zoektocht naar alleen de beste studenten. Citaat:
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind vooral het feit dat ze de helft van het aantal studenten uit het buitenland willen halen een beetje raar. Het kost handen vol geld (studenten krijgen extra geld, zodat ze geen bijbaantje hoeven te nemen) en de buitenlandse studenten gaan naar een paar jaar weer terug naar hun eigen land en weg geld. Zo goed gaat het niet met het nederlanse onderwijs, dus lijkt het mij beter om dat geld eerst maar es in het al bestaande nederlandse onderwijs te stoppen of desnoods in goede nederlandse studenten. Maar waarom daar nou beslist buitenlandse studenten bij moeten :confused: |
Voor welke opleidingen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
De faculteit wiskunde en natuurwetenschappen --- bedoel je? Dat is geen opleiding. |
Citaat:
Biologie Farmacie Informatica Levenswetenschappen Energie- en Milieuwetenschappen Natuurkunde Scheikunde Sterrenkunde KI Wiskunde Technische Bedrijfskunde |
Ik studeer aan de RUG en vind dit geen goede zet van mijn uni. Het creëert een tweedeling tussen de normale studenten en het elitaire topklasje dat allerlei extra voordeeltjes krijgt.
Maar het is wel verklaarbaar, de bèta-opleidingen hebben steeds minder studenten en kunnen zodoende ook geen jonge onderzoekers meer opleiden. Vandaar dat men zich nu richt op het buitenland. |
Citaat:
|
Waarom gaan ze selecteren? In Utrecht hebben ze de betastudies al geclusterd, en dat maakt duidelijk dat er niet zo veel studenten zijn. Ok, dan snap ik dat ze studenten uit het buitenland willen halen. Maar waarom die selctie? Laat ze blij zijn met de aanmeldingen die ze hebben!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45. |