Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Wat pleur jij op de pasta? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=408454)

Simon 15-03-2003 23:20

Wat pleur jij op de pasta?

Pasta is veruit het makkelijkst klaar te maken eten, geloof ik. En het leuke is, je kan zo lekker combineren. Ik ben op zoek naar leuke, lekkere, rare, bizarre tips om over de pasta te pleuren.

Kommaarrop met die suggesties!

Sirenie 15-03-2003 23:23

veel kaas en pesto

Balance 15-03-2003 23:35

gewoon normale pastasaus (bolognese) = (y)(y)(y)

Vlooienband 16-03-2003 10:56

Basissaus
Parmaham, tomaten, wortelen, één bleekselderiestengel, kruiden en basilicum in een pan doen, dat bakken. Tomaten ook meebakken, dan worden ze een heul lekkere puree, bij elkaar heb je een goeie, standaard saus.

Yoghurtsaus
Witte, magere naturelyoghurt, hamblokjes (niet vet bakken, want anders verpest dat de smaak van de yoghurt), stukjes aardbei e.a. seizoensvruchten, lichte kruiden.
Je bakt de hamblokjes eerst, daarna doe je de rest erbij.
Aparte saus, gemaakt door tijd- en geldgebrek. Het zag er nogal vreemd uit (nieuwigheid), maar het is heerlijk.

Mintsaus:
Tomaten (voor vier personen 500 gram), knoflookteentje, een takje verse munt, zout.
Bereiden als standaard saus, de muntblaadjes en knoflook hak je fijn, doe je bij de uitgelekte tomaten en laat het 10 min bakken.
Als extra: mozzarella erbij.

Überlekkere saus die snel te maken is en heeeeeerlijk ruikt:
Nodig: 500g tomaten, 1 takje basilicum, 1 takje rozemarij, theelepel oregano, zout, knoflookteentje, 'n blaadje salie en peterselie.
Tomaten ontvellen, in stukken hakken en uit laten lekken in een vergiet.
Kruiden fijnhakken en met de tomaten in een (steel)pan doen. langzaam laten bakken en een snufje zout erbij doen. Je moet vijf minuten lang blijven roeren en afschuimen. Daarna is het klaar. :cool:

Mozzarellasaus
500 g tomaten, 150 g mozzarella, pecorino, olijfolie, zout, peper, oregano.
Maak kleine blokjes v.d mozzarella, was, droog en hak de tomaten in stukjes, doe ze in een aardewerken 'schaal' en roer tot je een soepele, gladde saus hebt. Voeg 3 eetl pecorino toe, naar smaak zout en peper, doe er blaadjes oregano bij. Blijven roeren. Deksel op de 'schaal' doen, 15 min boven hoog vuur opzetten en daarna: klaar.

Witte saus:
50 g parmazaner, 100 g spek of bacon (gerookt/doorregen), 4 eieren, 3 eetlepels room, peper, zout, olijfolie.
Vlees (kleine reepjes) in olie bakken, eieren in n kom doen en kloppen tot de dooiers één zijn. Kaas, zout, peper en room toevoegen, weer kloppen.
bacon bij de rest van de saus doen en dan... munchtime!

makita 16-03-2003 14:45

heel harde gebakken spekjes erdoor heen en kaas erover en een klodder mayonaise!! mmmmmm

8675309 16-03-2003 19:00

ik 'pleur' altijd de saus erover die mijn moeder heeft klaargemaakt.

$tarlight 17-03-2003 15:14

witte macaroni met appelmoes is echt lekker (y) of met alleen tomatenketchup

Simon 17-03-2003 17:50

Citaat:

8675309 schreef op 16-03-2003 @ 19:00:
ik 'pleur' altijd de saus erover die mijn moeder heeft klaargemaakt.
Jaaa, da's makkelijk!

Ik ben op zoek naar originele, maar makkelijke recepten (dus niet te veel gehannes).

Ikzelf vind de volgende wel lekker:
Uitje fruiten, gehakt d'r bij, hamblokjes erbij, tomatensaus erbij, zoutpeperoregano en klaar! Strooikaas erover heen achteraf.

Of laatst geprobeerd:
Brocolli met pasta koken, pindasaus klaarmaken, eitje koken, achteraf een beetje gedroogde uitjes. En klaar.

skip 18-03-2003 14:25

champignon-pesto saus

- ui
- knoflook
- champignons
- pasta (500 gram)
- pesto (groen)
- creme fraiche / room

bak de champignons (gesneden) gaar en doe de ui (gesnipperd) en knoflook erbij. doe er dan pesto bij en laat dit even intrekken. doe daarna de room / creme fraiche erbij en breng eventueel op smaak met nog iets pesto en peper en zout.

als je intussen de pasta gekookt hebt, kun je het bij elkaar gooien. eventueel kan je er nog wat geraspte kaas overheen doen.

eet smakelijk!!

~SKIP~

EvilSmiley 18-03-2003 14:38

droog en koud, zoals de echte vent het wilt.
of met zout :p

azaziël 18-03-2003 15:14

curry en sambal (y)

bitchy 18-03-2003 15:35

witte bonen in tomatensaus

of
ham en kaas, maar dan niet te lang wachten met opeten anders smelt de kaas en wordt de ham warm..... als je dat lekker vind wel effe wachten, maar ik vind het ranzig

smakelijk

lareno 18-03-2003 16:10

- Tomaten ontvellen en in blokjes snijden
- Uitje snipperen en bakken
- Ui uit de pan halen
- Zakje (Italiaanse) groenten in de pan bakken
- Groenten uit de pan halen en bij de ui op een bordje leggen
- Gehakt met peper en zout kruiden, lekker rul bakken
- Groenten en ui erbij doen
- Gesneden parmaham erbij
- Gesneden tomaat erbij doen, roeren tot de tomaat een saus wordt
- Knoflook en (Italiaanse) kruiden toevoegen
- Evt. wat pesto erbij (naar smaak)

murwari 18-03-2003 16:18

Kaassaus, of gewone tomatensaus is heerlijk op de pasta.

Een kaassaus gemengd met kleine stukjes broccoli en ham zou ook erg lekker zijn op de pasta :)

ekki 18-03-2003 22:24

vandaag toevallig:

- fijngehakte diepvriesspinazie
- champignons
- tomaten
- crème frâiche

eerst de spinazie in de pan ontdooien, dan de champignons, crème frâiche en tomaten erbij, even laten pruttelen tot alles warm genoeg is (of langer als je het echt allemaal snotgaar wil hebben) en klaar is kees!

tip: doe er nog wat kaas overheen, dat maakt het nog lekkerder!

Rocksaan 18-03-2003 22:56

pasta met suiker en kaneel :D

notbonefish 19-03-2003 01:13

olijfolie, peper, zout, en heel veel tabasco! ;)

Boogie 19-03-2003 01:19

Manni bolognese saus uit België. Met wat half om half gehakt, champignons en uien :)

Hierbij kan je uiteraard naar smaak nog vanalles toevoegen, zoals pesto, olijfolief, olijven (n), paprika, basilicum, tabasco, peterselie, bier...

Boogie 19-03-2003 01:20

Citaat:

murwari schreef op 18-03-2003 @ 16:18:
Kaassaus, of gewone tomatensaus is heerlijk op de pasta.

Een kaassaus gemengd met kleine stukjes broccoli en ham zou ook erg lekker zijn op de pasta :)

ham? :eek: jij bent toch Rissie? :o

murwari 19-03-2003 09:19

Citaat:

Boogie schreef op 19-03-2003 @ 01:20:
dr staat toch ook 'zou erg lekker zijn' ik zei niet dat ik het lekker vond :o

murwari 19-03-2003 09:19

Citaat:

Boogie schreef op 19-03-2003 @ 01:20:
dr staat toch ook 'zou erg lekker zijn' ik zei niet dat ik het lekker vond :o

Mr T 26-03-2003 17:51

geraspte kaas en heel veel chillisaus (y)

stout! 26-03-2003 17:55

Als ik zelf kook gewoon ketchup:o:D. Tonijn (kun je gewoon uit een blikje nemen, dus is erg makkelijk) erover is ook lekker.. parmezaanse kaas ook.

Moenbloem 26-03-2003 21:48

Een kaassausje van Blauwschimmelkaas. Erg lekker, beetje pittig ook wel :)

Alex 26-03-2003 22:50

Wat ook lekker is, goede tomatensaus (zelfgemaakt of uit blik) beetje dik, beetje creme fraiche (hoe je het ook schrijft) er door heen. En dan wat tuinkruiden erdoor (bijvoorbeeld gemixte tuinkruiden) heel klein beetje maar. Voor de smaak eventueel wat rozemarijn mee laten koken met de saus (in bijvoorbeeld een the ei maar wel eruit halen, overheerst te erg)

3307 27-03-2003 09:27

Ik vind dat eene sausje wel lekker.... zalm in witte wijn saus en dat dan over de paste... van die breede dunne slierten... ben ff de naam kwijt (Kreeg je vorig jaar altijd bij de ikea)

Sarah 27-03-2003 14:22

Een vriendin van mijn moeder heeft een pastasaus-recept met room, spinazie en tonijn. M'n moeder lust geen spinazie, m'n zus lust geen tonijn en m'n vriend lust geen room, maar die saus vonden ze allemaal erg lekker:)
Er gaat in:
1 pak diepvries-spinazie a la creme
1 courgette
50 gram spekjes of blokjes champignon/wortel
1 blikje tonijn
1 kuipje kruidenkaas
1 pak tagliatele roomsaus van honig
1 pak tagliatele, penne, fussilini, of pasta, maar geen elleboogjesmacaroni of spaghetti
eventueel melk
Het komt er op neer dat je de pasta kook volgens gebruiksaanwijzing, dat je de rest van de ingredieenten behalve de melk allemaal bij elkaar gooit (het spek moet je dan wel eerst bakken) en kookt, en dat je dan melk toevoegt tot de saus de goede dikte heeft.

Super Muis 27-03-2003 15:27

Saus voor over de pásta

Daydream-ster 27-03-2003 18:08

Helemaal nix...of soms parmesaanse kaas, al gerapst...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.