![]() |
[LINUX] netwerkkaart 3x
Ik heb nu een server staan met daarin 2 netwerkkaarten.
1 kaart is voor de verbinding met het kabelmodem de andere kaart loopt naar de hub, en van daaruit naar de andere 'pc's de ene heeft dus een 'buiten' ip en de andere een 'binnen' ip geen probleem dus.. :) maar wat gebeurd er als ik er een derde kaart bij stop? laten we zeggen dat ik de ene als adres 192.168.1.1 zou geven, en de andere 192.168.1.2 dit lijkt me wel mogelijk. Maar hoe beinvloed dit de rest van mijn netwerk? kan ik dan vanaf een pc die aan de hub hangt ook een pc komen die via die derde kaart verbonden is? Dus vanaf pc1 naar pc5 en andersom (zie plaatje) http://talon.ath.cx/net1.gif |
Je hebt dan 3 interfaces: WAN1, LAN1 en LAN2.
Je wilt dat comps aan LAN2 ook met comps naar LAN1 kunnen verbinden. Dat kan inderdaad, dan moet je de 2 connecties 'bridgen'. Je computer speelt dan voor Gateway. Bij Windows NT/2k/XP kun je dit simpel doen met 'Bridge connections'. Bij UNIX kun je dit in /etc/rc.conf simpel instellen: gateway_enable="YES". |
Je kunt in principe zoveel netwerkkaarten in je systeem prikken als je wilt en die allemaal met elkaar laten samenwerken. Als je Windows XP draait kan dat in het menu Properties van My Network Places. Je moet alle NICs die je wilt verbinden selecteren en dan kiezen voor Bridge Connections.
De IPs van de afzonderlijke NICs vervallen dan en er wordt een nieuw virtueel apparaat gecreeërd met een door jou te kiezen IP (als je Internet Connection Sharing aanhebt zal dat automatisch 192.168.0.1 oid zijn). |
Dus ;)
|
Citaat:
/etc/rc.conf bestaat niet |
Citaat:
Ik ken alleen FreeBSD :) Maar je comp als gateway laten dienen hoort heel makkelijk te zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
en rc.conf is niet te vinden.. |
kan er ook ff een crosspost naar S&M? :o
zodat de linux mensen dit ook lezen? :D ;) |
Citaat:
bij mij draait dit script, ik heb 1 LAN en 1 WAN interface: http://iptables-tutorial.frozentux.n...c.firewall.txt je kan kijken of je er mss wat mee kan |
Citaat:
in ieder geval bedankt :) zal eens kijken morgen of het ook wil lukken allemaal in praktijk :) |
Als PC 1 tm 4 ook in het 192.168.1.x net zitten zul je waarschijnlijk op al die machines moeten gaan instellen dat ze voor 192.168.1.2 192.168.1.1 als router moeten gebruiken. Omdat ze binnen hetzelfde subnet vallen ze namelijk niet gebruik maken van de default gateway.
|
Citaat:
Firewall scripts zijn handig om te bepalen welk verkeer er doorheen mag en wat niet (en aangezien je aan het internet hangt wel zo slim). Het bestand rc.conf bestaat alleen op *BSD systemen. Het is een bestand waar je gecentraliseerd alle belangrijke opties kunt instellen. Als je een *BSD systeem start, bepalen deze vars (want dat zijn het) wat de opstartscripts van het systeem precies allemaal doen of niet doen. Op zich vind ik het beter en eenvoudiger dan de SYSV aanpak, maar de Linux wereld schijnt het daar niet helemaal mee eens te zijn :o (behalve Slackware dan, alleen hebben die het rc bestand opgesplitst in meerdere bestanden en van de syntax klopt ook niks meer) |
Overigens kun je ook meerdere IP-adressen op 1 netwerkkaart zetten met aliasen (het nut van een 3e netwerkkaart ontgaat me hier enigzins).
|
Citaat:
|
Citaat:
zodat ik niet perse zo'n dure router hoef te kopen :) |
Citaat:
|
Citaat:
Voor 129 euro heb je al een draadloze router met een 4 (of 5 poorts) switch. :) |
Citaat:
ik zie alleen maar die van sitecom voor 179,- |
Citaat:
*KLIK* Hmm, hij is nu 1 euro duurder geworden :) |
Citaat:
maar er komen nog verzendkosten bij... |
Citaat:
Ik heb daar ook mijn router en PCMCIA-WIFI vandaan :) |
Citaat:
en meteen kvm switch erbij als ik toch bezig ben :) |
Let er wel op dat WLAN nog uiterst onveilig is. Tenzij je dit zelf met een secure tunnel beveiligt.
Verder, waarom niet 3 NICs? Is makkelijk te doen hoor. Tenzij je geld uit wilt geven enzo. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
NIC = Network Interface Controller, een netwerkkaart dus. Gewoon de oplossing die je eerst wilde dus. :) |
Citaat:
maar dacht dat je een nieuw idee ofzo had :D en dat het jouw cryptische omschrijving ervan ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08. |