Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   thermoharders (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=408884)

René Willemsen 16-03-2003 15:30

thermoharders

Hallo iedereen,

Ik kreeg voor techniek te horen dat ik een werkstuk moest maken over thermoharders. Dit vond ik al heel erg krang, want het hoort volgensmij toch echt wel bij scheikunde :confused: . Ik weet helemaal niet wat thermoharders zijn, ik heb overal gezocht, van de ene bieb naar de andere. Van google naar een andere zoekmachine en ik kom steeds op hetzelfde terecht. (iedergeval dezelfde info).

Nu moet ik dus iets schrijven over de geschiedenis ervan en de industriele revolutie. En ik kan helemaal niets vinden.

Zouden jullie mij kunnen helpen??
Alvast bedankt

FlorisvdB 16-03-2003 15:32

thermoharders zijn plastics (polymeren) die hard blijven als ze verwarmd worden.
thermoplasten zijn het tegenovergestelde, die worden zacht als ze verwarmd worden.
thermoharders ontleden ipv dat ze smelten

René Willemsen 16-03-2003 15:36

Citaat:

FlorisvdB schreef op 16-03-2003 @ 16:32:
thermoharders zijn plastics (polymeren) die hard blijven als ze verwarmd worden.
thermoplasten zijn het tegenovergestelde, die worden zacht als ze verwarmd worden.
thermoharders ontleden ipv dat ze smelten

Dat wist ik ook nog net wel hoor :rolleyes: :p maar ik zoek iets over de geschiedenis + industriele revolutie ervan

FlorisvdB 16-03-2003 15:38

Citaat:

René Willemsen schreef op 16-03-2003 @ 16:30:
Ik weet helemaal niet wat thermoharders zijn, ik heb overal gezocht, van de ene bieb naar de andere.
stond er toch echt hoor :p

maar van de geschiedenis ed weet ik ook niets

mathfreak 16-03-2003 15:49

Ga via Internet maar eens zoeken op "bakeliet". Dit is namelijk een van de eerste thermoharders die zijn ontwikkeld.

René Willemsen 16-03-2003 15:53

Citaat:

mathfreak schreef op 16-03-2003 @ 16:49:
Ga via Internet maar eens zoeken op "bakeliet". Dit is namelijk een van de eerste thermoharders die zijn ontwikkeld.
Hey, goed idee :) , daar was ik zelf niet opgekomen, thanx man.
Nu nog de industriele revolutie :confused:

steefjuh16 16-03-2003 17:22

Nou kijk hier eens, misschien heb je er iets aan, ik hoop ut voor je, suc6!!!

steefjuh16 16-03-2003 17:22

http://www.fedichem.be/NL/PDF/podium_nl.pdf :eek: :confused:

skatefamke 17-03-2003 20:56

Citaat:

FlorisvdB schreef op 16-03-2003 @ 16:32:

ze gaan vernetten en worden op die manier nog harder door verwarmen.

FlorisvdB 17-03-2003 21:42

Citaat:

skatefamke schreef op 17-03-2003 @ 21:56:
ze gaan vernetten en worden op die manier nog harder door verwarmen.
ow, ik dacht dat ze ontleden ipv smelten

pure dutch 19-03-2003 18:29

Citaat:

mathfreak schreef op 16-03-2003 @ 16:49:

weet iemand de reactie om bakeliet te maken????

thermoharder is trouwens een polymeer die meerdere vertakkingen heeft en daardoor niet om zn eigen verbindingen heen kan draaien. daardoor is de stof zo hard. tegenovergestelde van een thermoplast dus.

mathfreak 19-03-2003 19:32

Citaat:

pure dutch schreef op 19-03-2003 @ 19:29:
weet iemand de reactie om bakeliet te maken????

Zeker weet ik dat. Bakeliet ontstaat door methanal met fenol te laten reageren. Stel je daarbij als monomeer links een fenolmolecuul voor met de OH-groep aan het bovenste koolstofatoom van de benzeenring, gevolgd door het methanalmolecuul dat met het koolstofatoom hiervan aan de eerstopvolgende plaats van een koolstofatoom aan de benzeenring is gekoppeld, waarbij zich aan de rechterkant het spiegelbeeld van het fenolmolecuul ten opzichte van het methanalmolecuul bevindt. Bakeliet is dan de polymeer hiervan.

pure dutch 19-03-2003 21:35

owyeah dat is ook zo en dan op 3 plekken de methanal er aan als er genoeg methanal aanwezig is. :P is ook zo. en niet vergeten dat je de radicaal OH nodig hebt ;)

maar thanxz.

weet iemand het ook van : pur schuim en en nylon???(nylon heb ik al wil alleen ffkes kijken of ut klopt.) en met pur zit ik te klooien da de preciese stoffen nie bekend zijn i.v.m. het octrooi v/d fabrikant.

thanxz ;)

edit:
en wat is eigenlijk het gas dat vrijkomt als je pur maakt? :confused:

mathfreak 20-03-2003 17:26

Citaat:

pure dutch schreef op 19-03-2003 @ 22:35:
Weet iemand het ook van : pur schuim en en nylon???
Wat pur schuim betreft kan ik je helaas niet helpen (eerlijk gezegd ken ik dat niet), maar wat nylon betreft gaat het om het polymeriseren van het reactieprodukt dat ontstaat door 1,4-butaandicarbonzuur met 1,6-diaminohexaan te laten reageren.

René Willemsen 23-03-2003 17:02

Ik zoek nu nog beroepen die iets met thermoharders te maken hebben, en ook nog gereedschappen waarmee je het kunt bewerken, kregen ik er ook nog bij :S :mad:

Multilot 23-03-2003 19:59

Bij thermoharders heb je dwarsverbindingen tussen de ketens. Het is dus een netwerk. bij verhitting ontstaat ontleding.
Een thermoharder wordt vaak gemaakt in een matrijs.
Asbakken, stopcontacten, kaarten in de pc, stoppen, handvaten van pannen mogen niet vervormen, dus zijn thermoharders...

Dit heb ik net allemaal geleerd met sk. Meer weet ik er ook niet van, sorry!!
succes drmee!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.