![]() |
wanneer ben je student?
Ik had laatst een discussie met iemand die een studie doet op de universiteit. Hij noemde mij een scholier en zichzelf een student. Volgens mij is een definitie van studeren leren. Dus is wat mij betreft iedereen die doorleerd na de middelbare school een student.
Wat vinden jullie? |
Volgens mij is iedereen die iets doet na de middelbare (mbo, hbo, universiteit dus) een student.
|
dat d8 ik ook... teminste ik ben een student maar bij andere dingen moet je b.v 18 zijn om sudent te zijn :S
massol jacqueline |
idd iemand die mbo, hbo of wo doet.
leeftijd is erbij niet van toepassing, hoewel het wel weer van belang is voor bepaalde dingen die met studenten te maken hebben (stufi en ov). |
jeej weer deze discussie :p
ik sluit me aan bij Leonoor. |
gewoon als je een studie volgt (en dan kan je wel zeggen middelbare school is ook een studie, maar daar hebben ze al een woord voor, en dat is toch anders, dat is verplicht, studeren niet)
|
Veel mensen op het HBO en WO hebben de onterechte mening dat mensen die MBO doen geen student zijn. Mijn persoonlijke mening is precies hetzelfde zoals Leonoor die weergeeft. :)
|
volgens Van Dale
- stu·´de·ren = II {} 1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling => college lopen - 'stu·dent = 1 iem. die studeert in het tertiair onderwijs (tertiair onderwijs=Hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs) Dat zou dus toch betekenen dat MBO'ers geen studenten zijn. Hier ben ik het mee eens en eigenlijk vind ik dat HBO'ers ook geen studenten zijn maar scholieren, gezien het veel schoolsere karakter van het HBO ten opzichte van een universitaire studie. |
Krijgen we deze discussie hier nu ook al? Het lijkt Fok! wel!
|
mbo is geen student
hbo&uni is wel student Ik doe hbo, woon in een studentenhuis, zit bij een studentenvereniging, en dan is er iemand die beweert dat ik geen student ben? |
Citaat:
|
Citaat:
Schooltype/studierichting BK@UT Universiteit Twente dus voorspelbaar idd. |
Studeren doe je aan de universiteit. En al die inconsequente halve zolen die zeggen dat HBO+Uni studeren is, en MBO een school, moeten zich eens goed achter de oren krabben, en daarna tot de conclusie komen dat MBO en HBO veel meer op elkaar lijken dan het HBO en de universiteit.. Dus of MBO/HBO/Uni, of uni.
|
Ik sluit me aan bij de Van Dale.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
student ben je als je een OVjaarkaart hebt. Want anders krijg je geen korting bij de bios.
krijgen mbo'ers ook ov? |
Dit vind ik altijd zon rotte discussie....
Ik vind iemand student als diegene een vervolgopleiding doet. MBO-HBO en Universiteit |
Citaat:
|
Citaat:
alle mensen die OVjaarkaart hebben, behalve mbo'ers en mensen die bouwkunde doen |
Citaat:
Ontopic: ik sluit me bij de Van Dale aan, is niet echt een reden voor, maar als ik aan studenten denk denk ik aan mensen die naar HBO of uni gaan. |
Citaat:
|
Studeren doe je alleen als je naar een universiteit gaat niet als je een HBO opleiding doet, zo noemen ook mensen bijv. treinbestuurder leren te worden studeren, dat slaat nergens op en timmerman leren worden is toch GEEN studeren. Dan kun je alles wel studeren noemen!
|
Citaat:
|
Deze discussie hebben we al veel vaker gehouden en daarom houd ik het kort: een student is volgens mij iemand die op een uni zit. MBO en HBO zijn scholen met scholieren, dat blijkt uit het schoolsere karakter waarin de persoon die het onderwijs volgt veel minder eigen verantwoordelijkheden draagt.
(Ik studeer zelf (dus aan een uni) en dat heeft niks met mijn opvatting hierover te maken. Vorig jaar op het VWO gaf ik gewoon toe scholier te zijn.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zou er nog bij moeten komen dat je, als je op het VWO zit, denkt dat je dan al een student bent ja. |
Citaat:
|
Citaat:
BTW: Dit is een forum. Daar wordt gediscusseerd. Dus als iemand naar een definitie vraagt, omdat hij met iemand een meningsverschil over iets heeft, wil degene graag onze mening weten. Als hij namelijk de letterlijke betekenis uit de Van Dale zou halen, dan zou hij het hier namelijk niet posten. En dat jij liever niet zelf nadenkt, maar gewoon alles neemt zoals het je op je bord komt, moet je zelf weten. Ik doe dat niet. |
Citaat:
|
Student ben je wanneer je studeert. En studeren doe je alleen aan een universiteit.
|
Citaat:
Dus zoals Studentje zegt: Citaat:
|
Citaat:
Ben ik het wel mee eens. Maar toch als je definities uit het woordenboek al niet meer vertrouwd wat dan wel? :p Maar wat doe ik dan aan een hbo instelling? Stel iemand komt naar me toe, wat doe jij in het dagelijks leven? Moet ik dan zeggen ik ga naar een Hbo school en daar leer ik? Het is toch algemeen aanvaard dat je dan ik studeer "het vak waar je voor studeerd/leert) Zelfde met MBO. Naar school gaan zie ik toch meer als middelbare school. Zodra je iets specifieks gaat leren lijkt mij dat studeren. Er staat nergens dat studeren het wetenschappelijk benaderen van problemen is. Komen jullie WO'ers dan eens met bewijzen :D Trouwens niet dat het me verder boeid want WO blijft moeilijker, tenminste, het is een ander manier van denken, denk ik ;) |
op het MBO krijg je net zo hard een OV, studiefinnanciering, blah blah blah, zou dus niet weten waarom het geen studie is..?
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is wel degelijk een criterium. Je moet studeren/opleiding volgen in het (hoger) beroepsonderwijs of academisch onderwijs om studiefinanciering te krijgen. Groetjes Ben(die het een zeer onzinnige discussie vind waar je duidelijk elitaire dombo's in terug kunt vinden :) |
Citaat:
De definitie van student is altijd geweest: iemand die studeert en zoals ik zei, studeren doe je aan een universiteit. Vroeger bestonden er nog helemaal geen HBO's of MBO's: dat heette ambachtsschool en dergelijke. 'Universitas' is altijd de benaming geweest, net als 'collegium studiosorium'. Het feit dat eerst HBO'ers en nu blijkbaar ook MBO'ers zichzelf studenten zijn gaan noemen, zegt niet zoveel over hun positie, maar meer over de uitholling van een begrip. Als je een stoel maar lang genoeg bank blijft noemen verschuift op 'n gegeven moment de definitie ook. Verder kom je hier toch niet uit aangezien het iets subjectiefs is, en ik denk niet dat er ook maar één HBO'er te overtuigen is van het feit dat hij geen student is. |
Citaat:
|
Citaat:
Groetjes Ben(die ook zo terug in de tijd kan kijken :) |
Het grote dikke boek met vele woordjes zegt:
stu·´de·ren I {onov.ww.} 1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen => leren, met zijn neus in de boeken zitten 2 (met 'op') intensief denken over II {} 1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling => college lopen 2 zich praktisch in de muziek oefenen ´stu·dent (de ~ (m.)) 1 iem. die studeert in het tertiair onderwijs 2 iem. die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt => studiehoofd, boekenwurm Ik denk dat we hierbij de discussie kunnen eindigen... |
Citaat:
|
Citaat:
Een discussie over de definitie van een woord waarvan deze vast staat is in mijn ogen onzinnig. Net zo onzinnig om te discussieren wat de definitie van de kleur rood is. Je kan wel door blijven kletsen over een ronde tafel maar vierkant wordt hij er nooit op. |
Citaat:
|
Citaat:
Jullie laten je te veel leiden door de vraagstelling zonder er bij na te denken of de vraag eigenlijk wel juist is gesteld. |
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer vind jij de radio aan staan? Wanneer vind jij een deur dicht? |
je bent een student al je studeerd en in je vrije tijd ben je een scholier :)
|
Citaat:
Wanneer is het buiten warm? Wanneer is soep lekker? Ook allemaal woorden die op te zoeken zijn in het woordenboek, maar toch voor iedereen anders zijn. Of zie je dat verschil niet? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36. |