![]() |
There's something rotten in the state of Liechtenstein.
Gisteren, zondag 16 maart, heeft het volk van Liechtenstein in een referendum de koning bijna absolute macht gegeven. Hans-Adam II mag van ca. 64% van de bevolking absolute monarch spelen. Zijn nieuwe bevoegdheden zijn het ontbinden van een regering zonder opgaaf van reden, het benoemen van rechters en het blokkeren van (democratisch aangenomen) wetten. En dat is door het volk zelf toegestaan!
Is dit niet een beetje anachronistisch (let op de understatement ;))? Heeft het volk van Liechtenstein niet gisteren een enorme sprong achterwaarts gedaan? In hedendaags Europa hoort in feite geen absolute monarchie thuis. In het Europa van de 17e en 18e eeuw misschien nog wel, maar in het hedendaagse tijdperk toch zeker niet? Waarom heeft het volk dit gedaan? Zegt dit iets over hoe makkelijk mensen hun rechten opgeven als ze denken dat ze het daardoor makkelijker krijgen? Is een absolute monarchie het beste voor een volk? Ik denk van niet, maar waarom heeft men dan voor Hans-Adam II gekozen? Een erg eigenaardige situatie... |
Bron?
|
Citaat:
Lees en huiver :). |
Als die vent een goede leider is, wat is er dan mis mee?
Ik vind, in een niet beperkt aantal gevallen, het een goede zaak als het leiderschap beperkt wordt tot een klein aantal sleutelfiguren (met kennis van zaken, uiteraard). Dat minimaliseert corruptie en bureaucratie, among others. Een paar 'goeien' werkt efficienter dan een lading goede en slechte door elkaar, hoewel het laatste zgn. democratisch is. Verder hoeft niet ieder land europees te gaan zitten zijn enkel en alleen door het feit dat ze aan deze kant van de wereld zijn gepositioneerd. Liechtenstein moet lekker zelf weten wat ze doen, en zeker omdat het zo'n klein land is denk ik dat dit best kan gaan werken. |
Ik vind het wel humor eigenlijk :)
Daar heeft men iig nog vertrouwen in het koningshuis... |
ik vind ut gewoon verneukt dat ut kan. dat zijn gewoon toestanden van 200 jaar geleden. stel dat zo`n vent een gestoorde freak is en dan mag die gewoon doen wat die wilt. k snap ook niet weerom mensen ervoor stemmen dat 1 persoon alle macht heeft. in veel landen heb je nog alleen heersers en die mensen zouden heel graag in een democratie willen leven. dus ik snap echt niet wat die liechtensteiner hier mee willen berijken.
anne |
Citaat:
kzal 't eens lezen hoor :) |
Citaat:
Die kerel is al langer koning, en als hij écht zo'n freak was, dan kreeg hij niet 64% van het volk achter zich geschaard. Citaat:
|
Als het volk het wil, zie ik het probleem niet.
Er is eerlijk over gestemd. |
Lekker belangrijk. We hoeven in Europa nog echt niet te gaan vrezen voor de tirannie van de Koning van het machtige Liechtenstein.
|
Liechtenstein heeft als ministaatje natuurlijk naast haar historisch/culturele erfgoed niet veel meer te bieden. Ik denk dat voor terugschakeling naar de monarchie is gekozen om dat de inwoners er behoefte aan hadden om zichzelf te op de kaart te plaatsen als land van tradities (toerisme?). Een actie van zelfbevestiging, erkenning, patriotisme, veronderscheiding of iets dergelijks, ik kan even niet op het juiste woord komen :)
En ach netjes tussen Zwitserland en Oosternrijk in met een inwoneraantal van 33.000 en defensie in handen van Zwitserland zullen de inwoners alswel de rest van Europa redelijk weinig van te vrezen hebben van deze 'ondemocratische' staat. ;) |
Citaat:
Blijkbaar is de prins (hij is geen koning) erg populair, en Liechtensteiners hebben kennelijk een nogal romantisch beeld van de absolute monarchie. Maar goed, dat krijg je ervan als je referenda gaat invoeren. Literaire verwijzingen in topic titels juich ik overigens toe. (y) |
ik vind dat het wel stijl heeft, bovendien, een land van 17000 mensen :D
Als je het ergens niet mee eens bent ga je gewoon naar je koning toe en vertel je het hem. |
Hell Yeah!! eindelijk weer eens een absolutistische staat!!!
Geweldig... en nu maar op de Revolutie v. Lichtenstein wachten |
goed argument tegen bindende referenda :)
|
Citaat:
Ik vind het btw erg raar dat dit zo maar kan :confused: |
Belasting paradijzen en banen moet men in stand houden.... Die vent heeft ongeveer het hele Liechtensteinse bedrijfsleven in handen! (jaja ze hebben een economie) Als dat prinsje zou vertrekken zouden de inwoners een stuk minder centjes hebben.... En dat willen ze niet! Dan maar liever een dictatuur :o
|
Citaat:
|
Tja, ik weet verder niet of hij een capabel regent is, maar anders heb ik hier geen problemen mee. Een democratie kan zichzelf nou eenmaal opheffen.
|
Liechtenstein is een dorp met 17000 (stemgerechtigde) inwoners.
Lekker belangrijk :s |
Citaat:
helaas kleeft er altijd een gevaar aan, daarom moet je het in de praktijk nooit toepassen. (alhoewel, met Pim zou nog niet zo gek zijn geweest:D) onn-topic: het volk heeft gekozen, en met een ruime meerderheid. Ik zie het niet als probleem, khad zelf in der tijd ook liever koning Claus dan president lubbers gehad:D:D |
Citaat:
Persoonlijk ben ik voorstander van de republiek, dat is veel democratischer. |
Citaat:
Kan me de laatste keer in ieder geval niet herrineren dat ze een wet afwees. |
Citaat:
(Belgen: correct me if i'm wrong ;) ) |
Ik vind dat zo'n absolute monarchie best kan..maar dan ook alleen in Liechtenstein..of Disneyland Parijs dan...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heh, Liechtenstein bestaat alleen maar uit banken dus niemand heeft echt baat bij een werkende democratie. Bovendien dreigde de vorst anders in zijn Schloß Liechtenstein in Wenen te gaan wonen, waar het koningshuis van Liechtenstein voor de Eerste Wereldoorlog altijd al woonde, en de aartsconservatieve bevolking vond dat erg jammer kennelijk. Whatever.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zie helaas nergens vermeld staan dat bij 1500 handtekeningen (van de 33000 inwoners) een referendum mag worden gestart om de vorst te onttronen!
|
Citaat:
|
Citaat:
Utopie :( |
Citaat:
ik zou trouwens best wel dictator willen zijn :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kijk, dit is waar we het voor doen. Toch goed om te zien dat topics over Liechtenstein en dergelijke onrelevante zaken uiteindelijk nog op hun benen terecht komen.
Blonde meisjes met witte sokjes? Prima. Maar ik heb ze liever met donker haar, dan. En korte rokjes, preferrably met dan weer een lichter blouse erboven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
We moeten doelen houden in het leven he :)
|
hmmm... zééér verontrustend nieuws. :(
|
Citaat:
(Ik zat meer te denken aan blonde jongens eigenlijk, maar whatever ;)) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39. |