![]() |
homeopatische geneesmiddelen
Voor homeopatische middelen is geen enkel bewijs dat het serieus werkt. Er zijn ook ontzettend veel onderzoeken die uitwijzen dat het allemaal puur op suggestie berust. Zelfs de onvolprezene calendulazalf werkt, als het er op aan komt, niet beter of anders dan vaseline.
Toch is ruim 80 % van de koeien gevoelig voor homeopatische middelen, las ik vorig jaar in een schoolboek (van anw geloof ik). De geneesmiddelen werden de koeien op 'normale', zakelijke wijze toegediend (dus zonder ze echt pijn te doen en zonder extreem lief te zijn). Kun je dit zien als een bewijs dat homeopatische middelen toch werken, of is het meer een bewijs dat koeien óók gevoelig zijn voor suggestie (dan zijn ze nog best intelligent)? ik weet niet of dit hier moet of op f&f, zie het zelf liever hier |
Homeopatische middelen zijn middelen die gepotenteerd zijn door verdunning, dus sterker gemaakt. Natuurlijke geneesmiddelen mogen gewoon bij de drogist verkocht worden, die zijn niet verdund, alleen opgelost in alcohol. Sommige van die middelen werken wel degelijk, de farmaceutische industrie heeft ze alleen verbeterd, gezuiverd nagemaakt.
Neem nou digoxine, ook een hartmedicijn, dat is plantensap van de huppeldepup kaars, bekende tuinplant, geloof ik. Het vertraagt de hartslag en een te grote dosis is absoluut dodelijk. Of Belladonna, ook een zeer krachtig natuurlijk gif, dat in kleine doses pijnstillend, krampwerend en koortsverlagend werkt. Het was Paracelcus die deze paradox opmerkte, dat veel vergiften in kleine doses heilzaam werkten, zelfs arsenicum. Hij was de grondlegger van de moderne farmacologie. De homeopathie is nog een stapje verder gegaan, door te stellen dat vergiften in verdunning nog krachtiger werkten. De sterkste verdunning is zodanig dat er geen enkel molecuul van de oorspronkelijke stof meer te vinden is in de oplossing. Dat gaat me dus te ver. Dan heb je te maken met suggestie, overigens een niet te onderschatten, en volstrekt onschadelijk geneesmiddel.(het placebo-effect) Maar als je echt wat hebt, zou ik eerder op de chemische industrie vertrouwen dan op een suikerpilletje wat ooit naast een flesje plantensap gestaan heeft. Ik weet dus niet wat die koeien uit jouw boek voor medicijn gekrgen hebben. Nattuurgeneesmiddel of verdund spul? Leuk leesvoer over de medische onwetenschap in de chirurgijnen tijd is Imprimatur, door Monaldi en Sorti, over de pestepidemieen in de middeleeuwen. Het is een detective, die zich in de middeleeuwen tijdens een pestaanval afspeelt, en die mede handelt over de ontdekking van de inenting. En alle kolder die ervoor zat, zoals aderlating en dergelijke. Leuke achtergrondinformatie, de haren rijzen je te berge. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21. |