Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Hoe kan je mediteren? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=413910)

flipm0 21-03-2003 07:10

Hoe kan je mediteren?

Kan iemand misschien me helpen?
Ik wil al kei lang mediteren maar snap r echt niks van.
Iemand?

fiepje 21-03-2003 08:10

je gaat in een rustige ruimte zitten, ergens waar je je gemakkelijk voelt... dan ga je dus zitten, met rechte rug... goede houding dus... dan adem je in, 4 sec. hou je 2 sec vast en dan adem je 4 sec lang uit... zo ga je door.... dan maak je je hoofd 'leeg', zodat je nergens meer aan denkt en heel rustig word...
je kunt zolang doorgaan als je wil...

Nar'Hyarmen 21-03-2003 09:04

je knunt ook gewoon op je buik of rug gaan liggen en dan heel geconcentreerd ademhalen. Eventueel kun je ook stenen gebruiken, maar dat raad ik je in het begin af.

barkrukkie 21-03-2003 09:09

goh, dit is een orginele! :rolleyes:

http://forum.scholieren.com/search.p...der=descending

http://forum.scholieren.com/search.p...der=descending

bezint eer gij begint....

Ciskaatje 21-03-2003 13:46

zoekt en gij zult vinden..

Als je het echt graag wilt weten, dan is het een kleine moeite om naar google of vinden.nl of ilse te gaan, en te zoeken. Er zijn genoeg internetsites waar het stap voor stap wordt uitgelegd.....

en dit is er een van *klik*
je moet dan nog wel even naar meditatie en oefeningen enzo, maar dat vind je wel

harum 21-03-2003 13:56

Citaat:

flipm0 schreef op 21-03-2003 @ 08:10:
Iemand?

wat je ook kan doen is op een deken ov iets dergelijks op de grond gaan liggen en heel geconcertreed energie naar een plek sturen en dat kan je doen door te beginnen bij je voet en dan door te gaan naar je onderbeen en dan je bovenbeen en so je hele ligaam av gaan en dan als je het egt een paar keer heel sirieus en goet doet kan je in een soort slaap vallen en dat is egt heel bijsonder en dan wort je een minuut ov 20 later weer wakker en dan voel je je egt goet
bij mij werk het in ieder geval uitstekend

Nar'Hyarmen 21-03-2003 17:06

Citaat:

harum schreef op 21-03-2003 @ 14:56:
wat je ook kan doen is op een deken ov iets dergelijks op de grond gaan liggen en heel geconcertreed energie naar een plek sturen en dat kan je doen door te beginnen bij je voet en dan door te gaan naar je onderbeen en dan je bovenbeen en so je hele ligaam av gaan en dan als je het egt een paar keer heel sirieus en goet doet kan je in een soort slaap vallen en dat is egt heel bijsonder en dan wort je een minuut ov 20 later weer wakker en dan voel je je egt goet
bij mij werk het in ieder geval uitstekend

dit werkt bij mij alleen om echt in slaap te vallen.... :) is ook leuk hoor
en als je dan weer wakker wordt (de volgende ochtend..) voel je je idd wel heel goed

vrolijkevlinder 23-03-2003 00:55

Doe je ogen dicht en denk aan niets

Isa 23-03-2003 09:05

zie mijn siganture. :)

flipm0 27-03-2003 19:18

dankjewel allemaal :)

KizzeLientje 05-04-2003 11:48

Link
Csm.mp3 kiezen :)

ananas15 06-04-2003 10:26

Eerst moet je rustig gaan zitten/liggen, zoals jij dat het gemakkelijkst wilt. Let daarna op je adem. Tel hoevaak je diep inademt. Denk aan niets waar je normaal aan denkt en verbeelt je dat je op de duinen zit, aan het strand, je voelt een vleugje wind, hoort zacht de zee en je hoort zachte muziek... slaap je al? :rolleyes:

Gandalf 20-11-2003 20:07

ik ga altijd op mijn bed liggen, ik laat dan mijn ademhaling tot rust komen. daarna concentreer ik me op mijn ademhaling en hartslag (die ga je na een tijdje voelen) en dan is het na een tijdje alsof er een zwarte deken over me heen valt. heel rustgevend en je denk niveau gaat omlaag zeg maar. dan blijf ik daar zo 20 min. liggen.
(ik blijf trouwens wel bij bewustzijn... niet net zoals slaap ofzo)

fiepje 21-11-2003 13:11

moet je daar een topic van een half jaar oud voor uppen?

Dukko 21-11-2003 17:29

Citaat:

fiepje schreef op 21-11-2003 @ 14:11:
hij bezeft dat ie niet helemaal slim is geweest. hij ramt zijn hoofd al tegen de pc.

Zie: Avatar

lifeafterdeath 21-11-2003 18:09

Sluit je ogen en gebruik een mantra (een woord wat je steeds weer herhaalt en herhaalt).

:D

Upke 21-11-2003 22:18

Ga met je voeten ongeveer iets breder dan schouderbreedte staan, met de tenen recht naar voren, en licht door de knieen gebogen. Houd je rug recht, maar ook niet stram. Houd je hoofd ook recht en je ogen gesloten. Je armen hou je zo in de houding dat je net alsof een boom omhelst, alleen de vingertoppen mogen elkaar net niet aanraken. Ga zo alleen staan en rustig ademen voor 10 minuten of zo. En denk alleen aan je ademhaling meer niet, en dat is lekker.

Mutant_oud 22-11-2003 11:22

Citaat:

fiepje schreef op 21-11-2003 @ 14:11:
Is niet zo'n probleem... nu kunnen we er mooi op verder gaan zonder dat iedereen opnieuw zijn verhaal moet doen.

Woestijnpinguin 02-12-2003 05:14

Uuhm hier staat leuk van alles en nog wat maar ik heb 1 vraagje..

Hoe de fuck krijg je je hoofd leeg? Sorry maar ik probeer het regelmatig. Soms ook wel een half uur lang (is voor mij lang niks doen:o) maar ondertussen denk ik toch echt wel. gebeurt me ook regelmatig dat ik gewoon opsta en wat ga drinken omdat ik helemaal vergeet waar ik mee bezig ben. Maar vooral dat niet denken lukt me dus voor geen meter he... :o

Iemand een id?

CyWu 03-12-2003 14:42

het ziet er naar uit dat uw hoofd al redelijk leeg is.

Silver rain 04-12-2003 15:39

Citaat:

Lezers die zelf eens willen mediteren kunnen het beste rechtop en ontspannen in een rustige omgeving gaan zitten. Sluit uw ogen en richt uw aandacht op een concentratieobject. Bij Transcendente Meditatie is dat een betekenisloze mantra, bijvoorbeeld het woord 'aim', dat u voortdurend in zichzelf herhaalt. Als er zich afleidende gedachten of gevoelens aandienen, probeert u deze te negeren door weer rustig terug te keren naar de mantra. Volgens TM-aanhangers kunt u via passieve concentratie op de mantra alle gedachten overstijgen en in contact komen met het zuivere bewustzijn, de bron van 'creatieve intelligentie'.

http://www.skepsis.nl/mantra.html

Justastranger 07-12-2003 11:49

je moet er niet teveel bij nadenken en teveel gefixeerd zijn op het feit dat je, je hoofd leeg maakt.
concentreer je bijvoorbeeld op je ademhaling

nova7 10-12-2003 11:36

Citaat:

flipm0 schreef op 21-03-2003 @ 08:10:
Iemand?

je gaat ergens zitten of liggen( liggen is beter)
probeer je verstand op nul te zetten
zodat er geen gedachten in je hoofd op komen
als ze toch komen,blaas ze weg,net als wolkjes
geef jezelf over aan de stilte,luister naar de stilte,
zonder de gedachten erbij
je moet ook niet veel van de eerste keren verwachten,het is niet zo dat na de tweede keer je zoiets hebt van waw!
mij lukt het ook niet altijd!

nova7 10-12-2003 11:39

Citaat:

Woestijnpinguin schreef op 02-12-2003 @ 06:14:
Uuhm hier staat leuk van alles en nog wat maar ik heb 1 vraagje..

Hoe de fuck krijg je je hoofd leeg? Sorry maar ik probeer het regelmatig. Soms ook wel een half uur lang (is voor mij lang niks doen:o) maar ondertussen denk ik toch echt wel. gebeurt me ook regelmatig dat ik gewoon opsta en wat ga drinken omdat ik helemaal vergeet waar ik mee bezig ben. Maar vooral dat niet denken lukt me dus voor geen meter he... :o

Iemand een id?

blaas de gedachten weg,als de wolkjes... ;)

grandmommy 10-12-2003 13:11

oke, zo doe ik het:

-ik ga liggen
-ik zorg dat er geen bobbels in mijn bed zitten
-ik sluit mijn ogen
-ik breng mijn ademhalking terug naar obngeveer de helft zo langzaam
-ik denk aan wit, of een andere kleur die me op dat moment rustig maakt
-ik blijf heel langzaam en geconcentreerd ademhalen
-ik voel dat er een soortr van vlaag van wit over me heen komt, zie op mijn netvlies een soort grote witte duim (die vorm)
-en ik ben rustig..........

Silver rain 12-12-2003 11:36

http://www.abc-van-meditatie.nl/ als je daar op technieken klikt krijg je een hoop meditaties die je kan doen. Top site (y)

Mutant_oud 12-12-2003 11:49

mooie link, heb hem meteen in de Mededeling geplant.

ValliantWarrior 12-12-2003 12:35

Idd een goede link (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.