![]() |
differentiaalvergelijkingen
Zou iemand mij wat compacte info hierover kunnen geven?
En waar ik ook niet uitkom: Gegeven is de diff. vergelijking dH/dt=-0.15H Bereken voor hele waarden van 0<t<5 en 0<H<5 de waarde van dH/dt zet de uitkomsten in een tabel Teken het bijbehordende richtingsveld Hoe blijkt uit een diff. verg. dat lijnelementen op een horizontale lijn allemaal dezelfde helling hebben? dank |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Weet iemand toevallig waarom de afgeleide van:
(sin(x))^x = sin(x)^x*(ln(sin(x))+x*cos(x)/sin(x)) Ik dacht namelijk dat het gewoon sin(x)^x*(ln(sin(x))*(cos(x)) moest zijn (kettingregel). Ik snap dus ff absoluut niet waar dat stukje van +x*cos(x)/sin(x)) vandaan komt. :confused: |
Citaat:
g(x)=ln(f(x))=ln(sin(x))x)=x*ln(sin(x)), dus f(x)=ex*ln(sin(x)). Pas nu bij het differentiëren van f de kettingregel toe, dan geldt: f'(x)=g'(x)*eg(x)=(ln(sin(x))+x*cos(x)/sin(x))(sin(x))x. Je kunt g in dit geval opvatten als het produkt van h en k met h(x)=x en k(x)=ln(sin(x)), wat betekent dat k ook met behulp van de kettingregel moet worden gedifferentieerd, omdat k ook een samengestelde functie is. |
Dankjewel!! Maar hoe weet je dat je (sinx)x als eg(x) moet schrijven? Moet dat altijd als je een situatie hebt waarin je iets met een x tot de macht [..]x[..] doet?
|
Citaat:
ln(f(x))=g(x), dus ln(u(x)v(x))=v(x)*ln(u(x))=g(x). Omdat geldt: f'(x)=g'(x)*eg(x) is f'(x) dus op te vatten als de afgeleide van een samengestelde exponentiële functie, die met behulp van de kettingregel eenvoudig te differentiëren is. In dit geval krijg je voor g'(x) de uitdrukking v'(x)*ln(u(x))+u'(x)*v(x)/u(x). Vermenigvuldiging hiervan met eg(x)=f(x) levert de uiteindelijke uitdrukking voor f'(x) op. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58. |