![]() |
Stelling
Stelling: Muzikale voorkeur is aangeboren
Eens/oneens |
Hehe.
|
een beetje wel denk ik, maar je omgeving heeft een hele grote invloed
|
Oneens. Kom nou zeg, 't moet niet veel gekker worden.
|
Daar had ik laatst ook een topic over gemaakt :)
Ik denk dat zowel aangeboren is als door omgeving komt :) Ik bedoel trouwens niet dat het het is aangeboren dat je bijvoorbeeld punk luistert.. maar meer de mate waarin je geïnteresseerd bent in muziek enzo.. |
Nah, je wordt grotendeels beïnvloed door je omgeving.
|
Als gedeeltelijk aanhanger van het behaviorisme, ben ik het uiteraard daarmee oneens.
|
wat is het uiterste van hokjesdenken?
Aannemen dat muzikale voorkeur aangeboren is. |
Muzikale voorkeur is volledig aangeleerd en er vind continue beinvloeding plaats om deze (soms tijdelijke) voorkeur te veranderen. Sommige muziekstijlen vallen hierbij af, andere komen erbij. Dit proces lijkt me niet erg logisch bij een aangeboren muzieksmaak...
|
Als je je omgeving invloed laat hebben op je keuze van muziek, ben je dan niet gewoon een domme meeloper?
|
Nee. sneesje bijvoorbeeld luistert heel andere muziek dan ik, en we hebben dezelfde genen (n)
|
Citaat:
Als je als kip zonder kop alles volgt wel. Maar de omgeving heeft geen invloed op de keuze, maar brengt je in aanraking met meer stijlen, genres, bands etc - daar maak jijzelf de keuze uit. |
oneens
|
Citaat:
|
Citaat:
NERD - behaviorist tot in z'n kist... |
opgedrongen klinkt zo negatief. In aanraking gebracht is dan beter. Verder ben ik het met Nerds antwoord eens
|
Citaat:
|
Heb ik deze stelling niet eerder gelezen???
|
Bij mij is mijn muziekstijl, vooral vroeger, massaal bezeken etc. Toen ik naar metallica luisterde bijvoorbeeld, zo'n 5 jaar geleden, zat iedereen in mijn klas metallica af te zeiken (n), toch ben ik steeds extremere muziek gaan waarderen, dus mijn omgeving heeft me totaal niet beïnvloed in mijn luistergedrag.
|
Citaat:
toen was je 11... Op de basisschool zeiken ze je zowiezo af. |
Het effect van iemand muzieksmaak op diens overlevingskansen lijkt me miniem; daarom zal muzieksmaak niet worden opgeslagen in de genen en kan deze dus ook niet aangeboren zijn.
Is het trouwens wel eens voorgekomen dat iemand volledig van smaak is veranderd als gevolg van een hersenbeschadeging oid? Lijkt me interessant :) |
Citaat:
Het staat in mijn genen dat ik rock etc.... leuk vind :confused: Lijkt me niet, zal behoorlijk kut zijn als je wordt geboren met een muzikale voorkeur voor Zuid Papoea-istaanse Volksmuziek... Ken je lang zoeken naar een CD Conclusie: Oneens |
|
Dude wtf waar haal je al die plaatjes vandaan?
|
zijn van een site waar ze digitale kunst e.d. hebben....zijn ook erg creatief met emoticons :) hier staat ie
|
ik vind van niet, ik denk dat het vooral komt door je omgeving.
en hoe meer je zelf in muziek geinterseerd bent hoe meer je naar andere band enzo op zoek gaat. en als je vrienden hebt die hetzelfde doen dan leer je vaneigens via hun ook weer bands komen enzo en een hoop slap gezever, doe maar wat met deze informatie als je wil. |
Citaat:
doordat ze je stijl afzeiken ga je je nog erger tegen ze afzetten en nog extremere muziek luisteren. |
Totaal oneens, zie wouszer's post. Als dat zo was zou ik nu emo en punk moeten gaan luisteren :(.
|
Citaat:
|
Als ik bepaalde mensen niet tegen het lijf was gelopen had ik nooit zo'n brede muzieksmaak gehad.
En zelf uitzoeken natuurlijk. Daar bij helpen ook muziekbladen zoals de OOR. |
Aangezien ik niet echt vrienden met een muzieksmaak heb, moet ik dit forum credit geven.
En beetje zelf uitzoeken en toeval. |
oneens.
op mn 13e vond ik dancemuziek echt geweldig omdat dat toen de rage was. daarna ben ik me steeds meer gaan 'verdiepen' in de muziek en vond ik nummers uit de 70's en nederlandstalige (geen frans bauer enzo) muziek erg mooi. Dit kan ik nog steeds warderen, maar ook luister ik nu hele veel naar musical en rocknuziek. t is dus echt van alles wat geworden |
eens, ik denk dat dat iets is wat in je zit of zow. Het word heel erg beinvloed door je omgeving, maar ik denk dat iedereen op een andere eigen manier op muziek reageert en dat is aangeboren
|
Een aantal aangeboren factoren kunnen denk ik wel invloed hebben op je muzieksmaak. Iemand die van nature agressief is (en dát kan wel) zal waarschijnlijk een andere muzieksmaak ontwikkelen dan iemand die dat absoluut niet is, ook onder dezelfde omstandigheden.
|
Ja, dat is wel een goeie smoes:"Ik kan er niks aan doen, ik ben gewoon geboren om muziek te luisteren waarvan de zangers vleermuizen opeten en satan propageren!"
|
neehee
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57. |