Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Stelling (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=415475)

Diovai 22-03-2003 18:48

Stelling

Stelling: De arrogantie en afzondering van de wereld van de kant van Amerika is een voortvloeisel uit het feit dat het land geen geschiedenis heeft. Het land is in 1492 ontdekt, en sindsdien is het opgebouwd door patriotisten en slaven die naar Amerika zijn gekomen. Amerika heeft een heel korte (geen) geschiedenis, daarmee geen sociale structuur om op te bouwen, en geen fundament voor een fatsoenlijke samenleving.

Eens/oneens

nare man 22-03-2003 18:50

Eens

Kijk maar naar Bowling for Columbine :D

Martian 22-03-2003 18:51

Culture of Fear....

Joostje 22-03-2003 18:56

oneens. De politiek is minder democratisch dan de nederlandse ( first past the post systeem dus er gaan stemmen verloren), de politiek wordt zwaar beinvloed door steun van het bedrijfsleven. Verder is het land ook geografisch gescheiden van de meeste landen ( pas een stuk later werden canada en mexico onafhankelijk.

Martian 22-03-2003 19:01

Ik zie niet echt in wat dat met de stelling te maken heeft Joostje :s

Joostje 22-03-2003 19:10

Citaat:

Martian schreef op 22-03-2003 @ 20:01:
Ik zie niet echt in wat dat met de stelling te maken heeft Joostje :s
ik geef dus een andere verklaring waarom die politiek van de VS zo kut is

Benfatto 22-03-2003 19:11

oneens- the amarican way of life, iets dat je in elk hollywood product terugziet, dat is de basis van hun samenleving. er zijn wel meer landen met een korte geschiedenis, of een lange ongeschreven, ik zie daar geen probleem in.

Atje85 22-03-2003 19:18

oneens- het komt door andere dingen.

Blitzkrieg Bop 22-03-2003 20:21

Citaat:

Diovai schreef op 22-03-2003 @ 19:48:
Stelling: De arrogantie en afzondering van de wereld van de kant van Amerika is een voortvloeisel uit het feit dat het land geen geschiedenis heeft. Het land is in 1492 ontdekt, en sindsdien is het opgebouwd door patriotisten en slaven die naar Amerika zijn gekomen. Amerika heeft een heel korte (geen) geschiedenis, daarmee geen sociale structuur om op te bouwen, en geen fundament voor een fatsoenlijke samenleving.

Eens/oneens

gedeeltelijk mee eens. De arrogantie en politiek van Amerika, alsmede de hele cultuur is niet zo makkelijk uit te leggen. Wat ook mee speelt is de declaration of independence en de constitution. Amerika was in die tijd een afspiegeling van de idealen en waarden uit de Verlichting. Een nieuw land, waar nieuwe ideeen mogelijk werden gemaakt. Een voorbeeld voor de rest van de wereld. De Amerikaanse revoluitie van 1775 heeft de Franse en de Bataafse revolutie geinspireerd.
De idealen van vrijheid en politiek en economisch liberalisme, zeg maar de "ieder voor zich" mentaliteit zit er erg diep geworteld. Het land heeft wel degelijk een sociale structuur alleen is die veel liberaler dan wij die in Europa kennen.

geen punt. 23-03-2003 10:50

Je kunt het ook anders bekijken: wat hebben ze wél bereikt in een korte periode, in vergelijking met andere, laat ontdekte landen...

NN 23-03-2003 11:00

De stelling klopt wel. De Amerikaanse burger stamt af van de individualistische op presteren gerichte emigrant. Ik denk dat je deze mentaliteit nog steeds wel terugvindt in hun maatschappij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.