![]() |
natuurkunde
Een halogeen lampje is zo klein, dat je het als een puntvormige lichtbton mag opvatten. Om het licht van het lampje te convergeren, word een lens gebruikt met een brandpuntafstand van 15 cm. de lens word op 20 cm afstand van het lampje geplaats.
bereken de plaats achter delens waar de hoeveelheid licht het grootst is. Hoe doe je dan?? Alvast bedankt! |
Maak gebruik van de lensformule 1/v+1/b=1/f. Dit geeft: 1/20+1/b=1/15, dus 1/b=1/15-1/20=4/60-3/60=1/60, dus b=60 cm. Als je dus 60 cm van de lens een scherm plaatst waar het licht van het lampje op valt zal daar de hoeveelheid licht het grootst zijn
|
Zoiets dacht ik al. maar ik weer 2 andere vraagjes. ten eerste wat is de soortelijke dichtheid van een ideaal gas?? of hoe kan je die bereken. Verder noet ik de forlume d= dichtheid*valversnelling*hoogte. maar hoe doe je dat?
Alvast bedankt! |
hallo j,
1. Voor ideale gassen geldt PV = nRT met n = aantal mol = m/M met M = molmassa = atoommassa Met wat vernuft moet je kunnen afleiden dat... d (dichtheid = soortelijke massa) = PM/RT 2. familie van Epot = mgh maar nu voor volume-eenheid????? |
Citaat:
Citaat:
|
he,
het had inderdaad betrekking op de druk die een vloeistof kolom uit, maar ik ben er al uit gekomen. maar bedankt! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09. |