![]() |
Dos
hallo allemaal
ik heb ff een vraagje kan ik ook mijn systeem zeg maar beheren via DOS? dit lijkt mij wat makkelijker te doen dan gewoon via windows maar ik zoek de codes enz. zelf wel ff uit! bedankt! |
Welk OS draai je? Wat versta jij onder beheren?
|
hoezo beheren?? :confused: wat wil je beheren
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Je wilt je bestanden beheren via een DOS-shell die geen filename-completion heeft, erg beperkte scripting capabiliteiten en ook nog eens zeer verouderd is? :eek:
OMFG :d *gebruikt als enige shell BASH en in Windows werkt click'n'druel beter* :p |
Je bestanden moet je niet beheren via DOS. Je kunt daar niets anders dan de naam wijzigen, bestanden verwijderen en kopiëren, directory's aanmaken en verwijderen en nog een paar heel simpele basisfuncties. DOS heeft overigens ook maar een 8.3 bestandsnaamsysteem, dus als jij je namen in DOS gaat wijzigen worden de lange bestandsnamen in Windows onbruikbaar.
De enige reden waarom je nog puur DOS zou gebruiken is als je een 'vintage' PC'tje hebt waarop je oude spellen wilt spelen. |
windows ondersteunt lange bestandsnamen, dos niet. Dus dat werkt sowieso klote. Voor de rest kopieren en verplaatsen lijkt me een beetje onzinnig om dat in dos te beheren, terwijl dat net zo goed( en soms zelfs beter) kan met windows. Wijzigen gaat zoals gezegd heel wat moeilijker, je kan zo geen word-document of iets dergerlijks veranderen. Het enige wat je kan wijzigen zijn text bestanden (onopgemaakte tekst), dus batch gaat ook nog wel.
effe iets wat maar weinig mensen weten, als je in dos een nieuwe lege bestand wilt maken doe je dat zo: copy con: naambestand.txt je typt dan je text, enters mogen ook, als je klaar bent druk je op ctrl z en dan op enter. En je bestand wordt aangemaakt. Maar nogmaals het lijkt me onhandig om dat in dos te doen |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01. |