Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Dos (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=417548)

thisisfun 24-03-2003 20:16

Dos

hallo allemaal
ik heb ff een vraagje kan ik ook mijn systeem zeg maar beheren via DOS?
dit lijkt mij wat makkelijker te doen dan gewoon via windows maar ik zoek de codes enz. zelf wel ff uit!
bedankt!

Martin 24-03-2003 20:23

Welk OS draai je? Wat versta jij onder beheren?

Dr HenDre 24-03-2003 20:35

hoezo beheren?? :confused: wat wil je beheren

boheempje 25-03-2003 07:03

Citaat:

Martin schreef op 24-03-2003 @ 21:23:
Welk OS draai je? Wat versta jij onder beheren?

Citaat:

Dr HenDre schreef op 24-03-2003 @ 21:35:
hoezo beheren?? :confused: wat wil je beheren
bijna dezelfde vragen maar ik draai windows 98 en ik bedoel met beheren dat ik zeg maar daar bestanden kan toevoegen, verwijden en wijzigen. maar ik heb nu ff een nieuw boek gekocht(windows voor dummies :)) omdat ik altijd zo veel zeur hier...

Martin 25-03-2003 07:05

Citaat:

boheempje schreef op 25-03-2003 @ 08:03:
bijna dezelfde vragen maar ik draai windows 98 en ik bedoel met beheren dat ik zeg maar daar bestanden kan toevoegen, verwijden en wijzigen. maar ik heb nu ff een nieuw boek gekocht(windows voor dummies :)) omdat ik altijd zo veel zeur hier...
Toevoegen/verwijderen kan prima met DOS, wijzigen wordt iets moeilijker (afhankelijk van bestandstype)

Lethalis 25-03-2003 08:21

Je wilt je bestanden beheren via een DOS-shell die geen filename-completion heeft, erg beperkte scripting capabiliteiten en ook nog eens zeer verouderd is? :eek:

OMFG :d

*gebruikt als enige shell BASH en in Windows werkt click'n'druel beter* :p

nare man 25-03-2003 09:26

Je bestanden moet je niet beheren via DOS. Je kunt daar niets anders dan de naam wijzigen, bestanden verwijderen en kopiëren, directory's aanmaken en verwijderen en nog een paar heel simpele basisfuncties. DOS heeft overigens ook maar een 8.3 bestandsnaamsysteem, dus als jij je namen in DOS gaat wijzigen worden de lange bestandsnamen in Windows onbruikbaar.

De enige reden waarom je nog puur DOS zou gebruiken is als je een 'vintage' PC'tje hebt waarop je oude spellen wilt spelen.

Dr HenDre 25-03-2003 15:43

windows ondersteunt lange bestandsnamen, dos niet. Dus dat werkt sowieso klote. Voor de rest kopieren en verplaatsen lijkt me een beetje onzinnig om dat in dos te beheren, terwijl dat net zo goed( en soms zelfs beter) kan met windows. Wijzigen gaat zoals gezegd heel wat moeilijker, je kan zo geen word-document of iets dergerlijks veranderen. Het enige wat je kan wijzigen zijn text bestanden (onopgemaakte tekst), dus batch gaat ook nog wel.
effe iets wat maar weinig mensen weten, als je in dos een nieuwe lege bestand wilt maken doe je dat zo:

copy con: naambestand.txt
je typt dan je text, enters mogen ook, als je klaar bent druk je op ctrl z en dan op enter. En je bestand wordt aangemaakt. Maar nogmaals het lijkt me onhandig om dat in dos te doen

Studentje 25-03-2003 17:59

Citaat:

Dr HenDre schreef op 25-03-2003 @ 16:43:

je typt dan je text, enters mogen ook, als je klaar bent druk je op ctrl z en dan op enter. En je bestand wordt aangemaakt. Maar nogmaals het lijkt me onhandig om dat in dos te doen

Tja, dat ken ik nog wel. En dan maar proberen van die menuutjes te maken dmv batch bestandjes...

Lethalis 26-03-2003 10:18

Citaat:

Dr HenDre schreef op 25-03-2003 @ 16:43:

Praise the lord for edit.com en NE (Norton Editor). Ook de ingebouwde editor van XTGold vond ik goed :)

Citaat:

Studentje schreef op 25-03-2003 @ 18:59:
Tja, dat ken ik nog wel. En dan maar proberen van die menuutjes te maken dmv batch bestandjes...
Daar had ik een programma voor, 3DMenu. Daarnaast kom je met qbasic een stuk verder dan met batch.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.