Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Netwerk] Verschil tussen router en switch? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=421133)

Thompie 28-03-2003 15:44

[Netwerk] Router of Switch...?

Dit mag dan voor sommige heel eenvoudig zijn, maar ik heb zo es even zitten surfen op het internet over wat nou het verschil is tussen een router of een switch......

Wij hebben thuis kabelinternet via Chello en thuis 2 computers(waar waarschijnlijk een derde bij komt). nou wil ik dus *logisch* die 3 computers verbinden met internet, wat dus moet via een router of switch.

Ik las bij een switch kun je ook gewoon internet laten binnenkomen en verdelen over je 3 computers...zonder allemaal ingewikkeld gedoe.

Dit zelfde las ik ook bij een router....alleen zag ik dat je daar eerst alles nog moest instellen enzow.....

Wat ik dus wilde weten...wat is het verschil in gebruik tussen die 2?

CryptapiX 28-03-2003 16:03

Citaat:

Thompie schreef op 28-03-2003 @ 16:44:

Ik las bij een switch kun je ook gewoon internet laten binnenkomen en verdelen over je 3 computers...zonder allemaal ingewikkeld gedoe.

Dit zelfde las ik ook bij een router....alleen zag ik dat je daar eerst alles nog moest instellen enzow.....

om te delen heb je een router nodig, als je de chello modem gewoon op de switch ramt heeft de switch GEEN idee waar ie de paketjes moet laten dus dat gaat NIET werken

als je internet wil delene heb je dus 2 opties:
router waarop internet binnenkomt met daaran 3 pcs
modem aan pc hangen die als server dient om het internet te delen en dan dus die 3 pcs aan switch hangen

Thompie 28-03-2003 16:28

Citaat:

CryptapiX schreef op 28-03-2003 @ 17:03:
om te delen heb je een router nodig, als je de chello modem gewoon op de switch ramt heeft de switch GEEN idee waar ie de paketjes moet laten dus dat gaat NIET werken

als je internet wil delene heb je dus 2 opties:
router waarop internet binnenkomt met daaran 3 pcs
modem aan pc hangen die als server dient om het internet te delen en dan dus die 3 pcs aan switch hangen

Dus als je geen computer wilt laten dienen als server moet je wel een router nemen..?

TIGEK 28-03-2003 17:15

Ja

CryptapiX 28-03-2003 23:06

Citaat:

Thompie schreef op 28-03-2003 @ 17:28:
Dus als je geen computer wilt laten dienen als server moet je wel een router nemen..?
jah of je andere pcs niet aansluite :p

Enlightenment 29-03-2003 02:49

Een switch is een slimme hub; een 'stekkerdoos' waar je alle netwerkkabels mee verbindt en dus alle computers met elkaar kunt verbinden.

Een router is een heel ander geval. Deze routeert pakketjes tussen twee verschillende netwerken. In de praktijk betekent dit dat deze jouw lokale netwerk verbindt met het Internet (2 verschillende netwerken). Hierdoor kun je met meerdere computers in je lokale netwerk het internet op. Soms hebben deze Cable/DSL routers een ingebouwde hub/switch, zodat je direkt b.v. 4 verschillende computers erop kunt aansluiten.

Thompie 29-03-2003 10:20

thnx........ (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.