![]() |
[XP] geluidskaart probleempje
ok, nou deed mijn geluidskaart het in een keer niet meer, als ik bijv. volume regeling open zegtie: er zijn geen actieve mixaparaten gevonden. ook mediaplayer, winamp etc. spelen nix af.
als ik ga kijken bij "configuratiescherm/geluid en audioapparaten" staat er: geen audioapparaat als ik dan naar tabblad hardware ga, staan daar de dvd-speler en cd-romspeler/brander, en mijn geluidskaart en nog een paar standaard dingen. ik heb ook al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren maar dan doettie 't nog niet. ik heb trouwens een AC97 geluidskaart, die zit onboard op mijn aopen moederbord. |
edit:
ik heb opgezocht wat voor moederbord 't is, 't is een ax4bs of een mx4bs, van aopen |
niemand?
|
Dit heb ik ook soms. Herstarten verhelpt het probleem. Ga ook eens naar www.windowsupdate.com en kijk bij Drivers of er een update is voor je geluidschipset. AC'97 is overigens een protocol/standaard en geen merk of type.
|
Bij de mainbords met onboard geluiskaart kun je de kaart dis/enablen in het BIOS. Als de kaart uitstaat wordt hij niet gezien door het OS. Op de CD die je bij het mainbord hebt gekregen staan de drivers voor de soundkaart. Eerst Sound enablen in het BIOS en daarna drivers installeren en het moet weer lopen. Heb je de drivers niet dan zijn ze ongetwijfeld via Aopen te downen. Succes
|
www.aopen.nl yep
Maar volgens mij is zijn probleem niet dat hij geen drivers heeft geïnstalleerd, want eerst werkte het wel. Van het één op het ander werkt dan opeens de geluidskaart niet meer en ziet hij ook geen audio device in Multimedia. Dit probleem heb ik ook met XP, sporadisch. Eigenlijk niet meer sinds ik SP1 heb, dus misschien dat het daarin gefixed is. Maar handig als topicstarter even bevestigd of het probleem weg is als hij Windows herstart. |
Citaat:
nee, dat helpt niet en in de bios is geluidskaart ook enabled, wat is sp1?? volgens mij heb ik het zelfde probleem als jou |
ik zal het nog ff wat ingewikkelder maken:
we hebben 2 OS's draaien op deze pc, bij opstarten kun je kiezen via bootmagic, we hebben 1 partitie met win98se, daar doet geluidskaart het, en deze partitie met xp en daar doet geluidskaart het niet |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik heb het geprobeerd, ik hoorde wel het begingeluid van windows xp, maar bij volumeregeling blijft zelfde melding en bij geluiden en audioapparaten, staat nog steeds dat er geen audio apparaat is, dit staat trouwens in de bios:
Onboard Audio codec: enabled AC97 Audio : Auto AC97 Modem : Disabled |
ik zat er aan te denken, zou ik niet gewoon een geluidskaart kunnen nemen die niet onboard zit, dat het daar misschien aan ligt ofzo, 'k weet 't ook niet meer :confused:
|
niemand ? :(
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46. |