Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Je uit de Kerk laten schrijven. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=422157)

Severus 29-03-2003 17:22

Je uit de Kerk laten schrijven.

Hoi allemaal! :)

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar ik probeer het toch maar.

Ik ben een paar maanden na mijn geboorte gedoopt als Rooms-Katholiek. Iets dat ik niet eerlijk vind, ik heb nooit mijn eigen geloof mogen kiezen. Ik heb ook nooit achter de Rooms-Katholieke Kerk gestaan, en er ook nooit in geloofd, laat staan in God of Jezus. Dat zijn voor mij allemaal verzinseltjes van de mens.

Ik ben dus sterk atheļstisch, en ik wil me nu officieel uit de Kerk laten schrijven, ik wil geen Rooms-Katholiek of christen meer zijn, ik wil iemand zijn die officieel geen religie aanhangt.

Het probleem is alleen, hoe moet ik dat precies doen, me uit de Kerk laten schrijven? Heeft er iemand van jullie misschien ervaring mee, of tips? Wie kan me helpen?

Alvast duizendmaal bedankt! :) (y)

Groetjes,

Ripper

REIE 29-03-2003 21:38

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=261015

Severus 29-03-2003 23:10

Citaat:

REIE schreef op 29-03-2003 @ 22:38:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=261015
Bedankt, REIE! :D (y) :cool:

Groetjes,

Ripper

pvm 29-03-2003 23:56

Je bent gedoopt, en dat zul je blijven tot je sterft. Het doopsel is op geen enkele wijze terug te draaien! Je kunt hooguit je via een schriftelijke verklaring uitschrijven in de Kerk. Hoe dat exact in zijn werk gaat kun je vinden op: http://www.rorate.com/rorate/scripts/kr_show.php?id=137

Isa 30-03-2003 07:54

Je kan best je eigen geloof kiezen. Je hoeft je alleen maar laten uit te schrijven maar ik vind het belachelijk dat jij zo fel reageert tegenover gevolige mensen die het goed met je voorhadden. Jouw individuele vrijheid is niet het belangrijkst en wat voor schsade ondervind je nou van het etiket dat je RK bent???

Just Johan 30-03-2003 12:44

Citaat:

Kenny McCormick schreef op 30-03-2003 @ 08:54:
Je kan best je eigen geloof kiezen. Je hoeft je alleen maar laten uit te schrijven maar ik vind het belachelijk dat jij zo fel reageert tegenover gevolige mensen die het goed met je voorhadden. Jouw individuele vrijheid is niet het belangrijkst en wat voor schsade ondervind je nou van het etiket dat je RK bent???
Wat een onzin; je wilt toch niet met een stempel lopen van iets dat je veracht? Als ik gedoopt zou zijn zou ik me daar ook kut, belachelijk en dom bij voelen; en als m'n ouders met hun goede bedoelingen uit enorme liefde voor mij en het arische ras een mooi hakenkruis op m'n arm hadden getatoeerd dan zou ik dat ook graag weg laten halen.

En was Ripper fel? :confused: En kwetst ze gevoelige mensen? :confused: Waar maak je dat allemaal uit joh? ik zie het echt nergens staan.

SomeDay 31-03-2003 14:35

hihi gewoon laten uitschrijven ja toch...
maar ja je bent en blijft gedoopt daar kan je niks aan veranderen, maar dat hoeft toch ook niet perse ik bedoel ben je er slechter van geworden :confused:
en wat betreft dat je niet je eigen keuze hebt kunenn maken, tja shit happens... nee tis toch logisch dat een baby dat niet kan en je ouders hadden het gewoon goed met je voor
je moet toch eerst het 1 en ander leren voordat je een keuze kan maken in wat je wilt geloven :rolleyes:

SomeDay 31-03-2003 14:37

Citaat:

Just Johan schreef op 30-03-2003 @ 13:44:
Wat een onzin; je wilt toch niet met een stempel lopen van iets dat je veracht? Als ik gedoopt zou zijn zou ik me daar ook kut, belachelijk en dom bij voelen; en als m'n ouders met hun goede bedoelingen uit enorme liefde voor mij en het arische ras een mooi hakenkruis op m'n arm hadden getatoeerd dan zou ik dat ook graag weg laten halen.

En was Ripper fel? :confused: En kwetst ze gevoelige mensen? :confused: Waar maak je dat allemaal uit joh? ik zie het echt nergens staan.

ja maar gedoopt zijn en een hakenkruis op je is toch heel wat anders?
ik bedoel is tie er slechter van geworden, nee toch... is het te zien, nee toch? dus wat is het probleem
ik ben ook gedoopt etc maar ben ook geen jezus aanhanger, maar heb er geen trauma ofzo aan over gehouden dus maak er ook geen probleem van

Isa 31-03-2003 16:28

Citaat:

Just Johan schreef op 30-03-2003 @ 13:44:
Wat een onzin; je wilt toch niet met een stempel lopen van iets dat je veracht? Als ik gedoopt zou zijn zou ik me daar ook kut, belachelijk en dom bij voelen;

Erg dom van je.
Citaat:

en als m'n ouders met hun goede bedoelingen uit enorme liefde voor mij en het arische ras een mooi hakenkruis op m'n arm hadden getatoeerd dan zou ik dat ook graag weg laten halen.

Dat soort mensen weten niet wat liefde is.
Citaat:

En was Ripper fel?

Ze reageert fel op het feit dat ze gedoopt is alleen al door het feit dat ze zich per se wilt laten uitschrijven.
Citaat:

:confused: En kwetst ze gevoelige mensen? :confused: Waar maak je dat allemaal uit joh? ik zie het echt nergens staan.
waar zeg ik dat ze die kwetst?
Zie verder het bericht van SomeDay.

Just Johan 31-03-2003 18:05

Citaat:

Kenny McCormick schreef op 31-03-2003 @ 17:28:
Erg dom van je.
Heeft totaal niets met een domme mij te maken; zo zou dat voelen, ik moet er echt niet aan denken. En dat staat los van de discussie of het geloof nu wel of geen onzin is.

Dat soort mensen weten niet wat liefde is.
Dat is niet waar; ik ben het met je eens dat er iets fundamenteel fouts in ze zit, maar alleen dat onderdeel eruit pikken en dat zo uitvergroten en de rest voor het gemak maar vergeten dat vind ik wel erg gemakkelijk en best dom.

Ze reageert fel op het feit dat ze gedoopt is alleen al door het feit dat ze zich per se wilt laten uitschrijven.
Het is toch een vrij normale zaak dat je niet officieel verbonden wilt zijn met iets waar je niet achter staat? Daar hoeft helemaal geen felheid aan te pas te komen toch?

waar zeg ik dat ze die kwetst?
Door te stellen dat je het belachelijk vindt dat ze fel doet tegen mensen die het goed met haar voor hadden?

Zie verder het bericht van SomeDay.
Citaat:

Someday schreef:
ja maar gedoopt zijn en een hakenkruis op je is toch heel wat anders?
ik bedoel is tie er slechter van geworden, nee toch... is het te zien, nee toch? dus wat is het probleem
ik ben ook gedoopt etc maar ben ook geen jezus aanhanger, maar heb er geen trauma ofzo aan over gehouden dus maak er ook geen probleem van

Ik gaf een naar onze maatstaven nogal extreem voorbeeld, maar als we kijken naar wat hier relevant is dan zie ik in principe niet zoveel verschil: het is een etiket waarvan soms achteraf blijkt dat het niet bij je past en dan wil je er het liefst vanaf; dat moet toch kunnen? (andersom natuurlijk ook; dat als er een atheļstische inauguratie zou bestaan die je hebt ondergaan terwijl je eigenlijk liever iets anders zou zijn dan is het ook leuk als je er vanaf kunt)
Dat jij er geen probleem mee hebt is mooi, maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat wel hebben.

Unexplained 31-03-2003 23:32

Je kunt op basis van Wet Bescherming Persoonsgegevens, artikel 36, lid 3, sommeren dat je gegevens per direct uit de administratie worden verwijderd.

Schrijf in een brief iets erbij als "Indien u in gebreke blijft, zullen verdere juridische stappen in overweging genomen worden. De kosten hiervan zullen voor uw rekening komen."

Mochten ze er geen gehoor aan geven, schakel je bureau rechtshulp in.

pvm 01-04-2003 00:14

Citaat:

Unexplained schreef op 01-04-2003 @ 00:32:
Je kunt op basis van Wet Bescherming Persoonsgegevens, artikel 36, lid 3, sommeren dat je gegevens per direct uit de administratie worden verwijderd.

Schrijf in een brief iets erbij als "Indien u in gebreke blijft, zullen verdere juridische stappen in overweging genomen worden. De kosten hiervan zullen voor uw rekening komen."

Op basis van het Vrijstellingsbesluit WBP, Artikel 4 zijn er uitzonderingen voor Genootschappen op geestelijke grondslag t.a.v. de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

JJzD 01-04-2003 05:16

Citaat:

Unexplained schreef op 01-04-2003 @ 00:32:

zoiets noem iki nou met een kernbom op een bacil schieten :D

Arenda 02-04-2003 04:08

Uh doop is volgens mij nog altijd vrijwillig en hoor je toch ook echt zelf voor te kiezen dus als je er niet achter staat betekent het toch ook verder niet veel. Dacht ik.

Toemoesh 07-04-2003 12:07

Citaat:

sweetsterretje schreef op 02-04-2003 @ 05:08:
Uh doop is volgens mij nog altijd vrijwillig en hoor je toch ook echt zelf voor te kiezen dus als je er niet achter staat betekent het toch ook verder niet veel. Dacht ik.
De meesten, waaronder ikzelf, die gedoopt worden, worden gedoopt vlak na hun geboorte. Ik denk niet dat een pasgeboren kind zelf kan kiezen of hij gedoopt wordt of niet...

Revan 10-04-2003 17:51

Citaat:

Kenny McCormick schreef op 30-03-2003 @ 08:54:
maar ik vind het belachelijk dat jij zo fel reageert tegenover gevolige mensen die het goed met je voorhadden. Jouw individuele vrijheid is niet het belangrijkst en wat voor schsade ondervind je nou van het etiket dat je RK bent???
ik snap wat je bedoelt maar ik vind dat iedereen het recht heeft z'n eigen weg te kiezen

ZwaarMetaal 16-04-2003 14:33

Citaat:

Ripper schreef op 29-03-2003 @ 18:22:
Hoi allemaal! :)

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar ik probeer het toch maar.

Ik ben een paar maanden na mijn geboorte gedoopt als Rooms-Katholiek. Iets dat ik niet eerlijk vind, ik heb nooit mijn eigen geloof mogen kiezen. Ik heb ook nooit achter de Rooms-Katholieke Kerk gestaan, en er ook nooit in geloofd, laat staan in God of Jezus. Dat zijn voor mij allemaal verzinseltjes van de mens.

Ik ben dus sterk atheļstisch, en ik wil me nu officieel uit de Kerk laten schrijven, ik wil geen Rooms-Katholiek of christen meer zijn, ik wil iemand zijn die officieel geen religie aanhangt.

Het probleem is alleen, hoe moet ik dat precies doen, me uit de Kerk laten schrijven? Heeft er iemand van jullie misschien ervaring mee, of tips? Wie kan me helpen?

Alvast duizendmaal bedankt! :) (y)

Groetjes,

Ripper

(y) (y) (y)

Dood aan geloof!

Mardrax 16-04-2003 15:52

het geloof zelf is niks mis mee, het zijn de religieuze bewegingen die wat minder zijn

ZwaarMetaal 16-04-2003 17:38

Citaat:

Mardrax schreef op 16-04-2003 @ 16:52:
het geloof zelf is niks mis mee, het zijn de religieuze bewegingen die wat minder zijn
je undersign klopt best wel

Nefiāth 17-04-2003 15:52

Citaat:

je undersign klopt best wel
Doe ff normaal, religie is niet alleen slecht. Er komen ook goede dingen uit voort, hoop voor mensen enz. Maar veel aanhangers zijn wel eng ja :p.

Oh je kunt je vrij gemakelijk laten uitschrijven. Gewoon aangeven geloof ik, dan halen ze je er bij de administratie uit.

Rabbi Daniel 17-04-2003 19:01

Citaat:

ZwaarMetaal schreef op 16-04-2003 @ 15:33:
(y) (y) (y)

Dood aan geloof!

(y) (y) (y)

Dood aan ZwaarMetaal!

Mardrax 20-04-2003 03:06

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 17-04-2003 @ 20:01:
(y) (y) (y)

Dood aan ZwaarMetaal!

(y) (y) (y)

Leve de Liefde! :rolleyes:

Gatara 20-04-2003 16:32

Vraag is beantwoord.

De rest is wartaal :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.