Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Kan jij beslissen over leven en dood? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=427637)

Talon 14-04-2002 15:58

Kan jij beslissen over leven en dood?

als jij de keuze had om iemand te laten leven of te laten doden..
zou je die keuze kunnen maken?
en wanneer zou je besluiten dat iemand de dood daadwerkelijk verdiend?

fruitmand 14-04-2002 15:59

ja, je zou zon keuze wel kunnen maken!

je zou altijd mensen kunnen vermoorden als je dat zou willen. En als je mensen zou willen laten leven, zou je ze met rust laten!

en ik vind dat niemand de dood verdiend!!! dus ik ben niet iemand die zoiets zou willen beslissen

Manuzhai 14-04-2002 16:00

Uiteraard, ik kan alles.

Flower_4_u 14-04-2002 16:02

Citaat:

Manuzhai schreef:
Uiteraard, ik kan alles.
:D

nare man 14-04-2002 16:02

Ja, ik zou die keuze wel kunnen maken, omdat ik objectief, rationeel en abstract kan nadenken, en dus een weloverwogen, redelijke keuze kan maken.

Manuzhai 14-04-2002 16:04

Citaat:

nare man schreef:
Ja, ik zou die keuze wel kunnen maken, omdat ik objectief, rationeel en abstract kan nadenken, en dus een weloverwogen, redelijke keuze kan maken.
Hmm, VWO+ niveau zeker? :P

Diablos 14-04-2002 16:05

tuurlijk kan ik dat, dat kan iedereen.. maar ik doe het liever niet.

Talon 14-04-2002 16:08

en wat nou als jij een dictatortje ofzo bent, en je hebt een leger vol met onderdrukte manschappen...
zou je, om een strategisch gunstige reden, de helft daarvan de dood in kunnen sturen, om een ander doel te dienen?

Manuzhai 14-04-2002 16:11

Citaat:

Talon schreef:
en wat nou als jij een dictatortje ofzo bent, en je hebt een leger vol met onderdrukte manschappen...
zou je, om een strategisch gunstige reden, de helft daarvan de dood in kunnen sturen, om een ander doel te dienen?

Zie ook de film Swordfish.

Talon 14-04-2002 16:12

Citaat:

Manuzhai schreef:

:confused:

Manuzhai 14-04-2002 16:13

Citaat:

Talon schreef:
:confused:
Over mensjes die terrorisme met terrorisme vergelden. Als in: laten we een Iraks gebouwtje opblazen als zij onze Twin Towers naar de kloten helpen, dan worden ze vast bang van ons en durven ze niet meer.

nare man 14-04-2002 16:29

Citaat:

Manuzhai schreef:

:cool:

slisje 14-04-2002 17:07

Citaat:

Manuzhai schreef:

Hmm, VWO+ niveau zeker? :P

nee, denk eerder mavo...
iemand met VWO+ zou er niet eens over nadenken, maar direct handelen... Want een echte diplomaat overlegt niet maar doet, en lult zich later er wel uit ;)

slisje 14-04-2002 17:09

Citaat:

Manuzhai schreef:

Mega coole film trouwens!
niet dat dit er volledig op aan sluit, maar begrijp je punt...

nare man 14-04-2002 17:09

Er staat niet bij dat het een snelle keuze moet zijn, binnen seconden beslissen over leven en dood :)

Lezen, mavo'er :p :D

katrientjuh 14-04-2002 17:12

hangt er vanaf over welke persoon ik moet kiezen

slisje 14-04-2002 17:31

Citaat:

nare man schreef:
Er staat niet bij dat het een snelle keuze moet zijn, binnen seconden beslissen over leven en dood :)

Lezen, mavo'er :p :D

ja kenmerkend gedrag...
om gelijk maar aan te vallen op scholing...
je zag het natuurlijk als een persoonlijke aanval, omdat ik jou kenmerkende gedrag aansprak, vandaar dat je gelijk maar de aanval/verdediging nam ;)

~(TrueSickness)~ 14-04-2002 17:50

ik stem voor dood

hakbijl erop tjsakkaaaaa

Talon 15-04-2002 09:27

Citaat:

Manuzhai schreef:

Over mensjes die terrorisme met terrorisme vergelden. Als in: laten we een Iraks gebouwtje opblazen als zij onze Twin Towers naar de kloten helpen, dan worden ze vast bang van ons en durven ze niet meer.

uhm, ja op die manier bedoelde ik dat niet echt..
ik bedoel meer iets van: zou je mensen kunnen opofferen om een ander doel te dienen?
zou je ze kunnen bekijken als insecten en ze ook op die manier kunnen behandelen?

Smiley_Knorretje 15-04-2002 17:10

nee
ik vind ook niet dat ik die keuze mág maken

Luca 15-04-2002 17:11

ik zou mischien best wel iemand dood kunnen wensen maar echt dat ze dan ook echt dood zouden gaan, nee, dat denk ik niet. Iedereen heeft het recht op leven, je mag dat niet afnemen.

crazy_ ella 15-04-2002 17:13

hangt er vanaf hoe dichtbij het is.
als het erg dichtbij is kan je soms niet helder meer denken.

^AmArU^ 15-04-2002 17:14

Citaat:

Talon schreef:

Jij iig niet,
vanwege je racistische aard en je taalfouten

^AmArU^ 15-04-2002 17:16

Citaat:

nare man schreef:
Mee eens voor jou en mezelf :)

Talon 15-04-2002 17:17

Citaat:

^AmArU^ schreef:

Jij iig niet,
vanwege je racistische aard en je taalfouten

ach, minderwaardig minderheidje
jou zou ik als eerste laten kapot schieten :p
of eerst je ogen dichtnaaien, en je dan een week in de koeienzeik leggen..
daarna smeek je om uit je lijden te worden verlost

Piccola 15-04-2002 18:58

Ik ga niet iemands leven afnemen, hoe erg ik hem/haar ook haat!
Ik zou sommige mensen wel weer hun leven terug willen geven, omdat ik ze zo erg mis!

punkyfish 15-04-2002 22:20

ligt er precies aan wie die persoon is en in wat voor situatie wij verkeren...

Manuzhai 16-04-2002 11:08

Citaat:

Talon schreef:
uhm, ja op die manier bedoelde ik dat niet echt..
ik bedoel meer iets van: zou je mensen kunnen opofferen om een ander doel te dienen?
zou je ze kunnen bekijken als insecten en ze ook op die manier kunnen behandelen?

Daar ging het dus in die film ook over. Kijk hem maar, dan begrijp je het wel.

Severus 16-04-2002 14:29

Citaat:

Piccola schreef:
Ik zou sommige mensen wel weer hun leven terug willen geven, omdat ik ze zo erg mis!
Helemaal niet kwaad bedoeld, hoor, maar eigenlijk is dat een heel egoïstische motivatie: mensen weer tot leven brengen alleen maar omdat je ze mist. Als je dat doet, denk je alleen maar aan jezelf, en niet aan degenen die je terughaalt. Wat als die personen in de hemel zijn, en jij haalt ze terug? Als ze eenmaal terug op aarde zijn, zouden ze daar kapot van zijn en zou het leven volgens hen, vergeleken met de hemel, de 'ware hel' zijn. Iemand zijn eeuwige rust afnemen vind ik niet rechtvaardig, want wie ben jij nou om daarover te beslissen?

Een vergelijkbaar iets gebeurt trouwens in ''Buffy, The Vampire Slayer'': in de Verenigde Staten zijn ze daar in het 6e seizoen, en heeft Willow & co. Buffy uit de dood teruggehaald, en daar was Buffy niet bepaald blij mee. Ze was ook kwaad op de anderen, omdat ze haar uit de hemel hebben gehaald. 'I am in hell, 'cuz I've been expelled from heaven' heeft ze eens gezegd. En daar heeft ze ook gelijk in.

Kortom, iemand uit de dood terughalen vind ik een egoïstische daad; iemand zijn eeuwige rust afnemen alleen maar omdat jij ze mist en je dus kut voelt. Begrijp je wat ik bedoel? Want ben eens eerlijk, als jij in de hemel bent, zou jij dan willen dat iemand je naar het leven terughaalt? Ik denk 't niet, hè? :)

In ieder geval, gelukkig zijn wij mensen niet in staat om iemand uit de dood te halen, dus hebben wij dat gezeik niet. :) :P Ja, gelukkig maar.....

Ripper

Bluesummers 16-04-2002 14:41

die keuze zou k makkelijk kunnen maken: laten leven. al heeft ie 600000000000000 mensen vermoord, sluit m dan levenslang op, dan word ie stapelgek en dat is een grotere straf dan de dood.

[rem-mode] no one has the right to take the life of another[/rem mode]

:D

spacegirl 16-04-2002 14:58

ik denk niet dat ik dat kan als ik het zou doen is het voor iemand die heeeeeeel veel pijn heeft en geen uitweg meer heeft en er och dood aan zou gaan.

Talon 16-04-2002 15:38

Citaat:

Manuzhai schreef:

Daar ging het dus in die film ook over. Kijk hem maar, dan begrijp je het wel.

mjah.. kheb um thuis op dvd..
maar niet goed opgelet ofzo :o

Piccola 16-04-2002 16:45

Citaat:

Ripper schreef:
*reactie op mij*
Het verschil tussen ons is alleen dat ik niet in een hemel of iets dergelijks geloof! Ik denk niet dat iemand naar één of ander paradijs gaat en dat ze dan dus boos worden, omdat ze daar waren en dat ik ze dan naar 'de hel' heb teruggehaald! Dusss.. Ze kunnen moeilijk boos op me worden als het niet bestaat! :p
Maar goed, ik snap je punt wel! :)

ExeCute 16-04-2002 18:41

Citaat:

Talon schreef:

Ja, ik zou zeker de keuze kunnen maken, ligt aan de situatie als iemand enorm ziek is of als het een seriemoordenaar is ofzo maar niet bij simpele vergrijpen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat ik het ook zou kunnen toedienen je moet namenlijk niets iets besluiten wat je zelf niet durft uit te voeren

Methuselah 16-04-2002 19:02

over vliegen, spinnen, muggen, met moeite

over een mensenleven zou ik ZEKER niet kunnen oordelen :)

girlmetwijdebroeken 25-04-2002 22:06

ik weet niet... lijkt me heel moeilijk. Zal me denk ik ook wel schuldig blijven voelen.. wat als hij/zij het toch niet gedaan zou hebben? weejwel.. mjaaaahhh gelukkig zou ik ut nie hoeven doen

JJzD 26-04-2002 17:13

ik kan die keuze iets te makkelijk :):(

Luca 26-04-2002 18:29

Het kan wel, maar of het echt goed voor je is om dit te bedenken, denk ik niet. Toch heb je het meestal zelf wel in de hand, tenzij iemand anders je dood vloekt:confused:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.